Wat meet je met dit tuig?

RangerFive

Nieuw lid
16 sep 2013
4
0
Goede avond,

Ik ben nieuw op het forum en heb een interesse in oude handgereedschappen. Al te vaak zie je mensen nog perfect bruikbaar gereedschap bij het oud ijzer zetten, zonde maar ja... We kunnen maar proberen zoveel mogelijk te redden :)

Onlangs dit instrument tegen gekomen. Heeft iemand een idee waar dit voor dient?
meten.jpg
Alvast bedankt!

Mvg

Mario
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Op de millimeter nauwkeurig noten kraken! altijd handig als je je noten perfect wilt hebben... :p

misschien iets voor zwaluwstaarten?
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weet niet hoe groot het is maar het lijkt op iets voor onder de microscoop om het object glaasje met preparaat te klemmen .
IMG_1195.jpg

Heb het effe moeten opzoeken hoe zo'n ding ook alweer heet -> kruistafel
 
Laatst bewerkt:

RangerFive

Nieuw lid
16 sep 2013
4
0
Hmmm, had verwacht dat het toch iets met houtbewerking te maken had. Het stond te koop op een veilingssite en er waren nog meer houtbewerkingsspullen in de aanbieding...

Toch al bedankt voor jullie reacties!
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
het lijkt op een schuifmaat voor het meten van tandwielen, de tand dikte en diepte.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen idee wat de feitelijke functie is maar een paar zaken zijn wel te duiden. Het lijkt me een apparaat om iets te controleren. Het groene deel en het blanke deel kunnen t.o.v. elkaar versteld worden. Omdat er geen schaal zichtbaar is zal dit een basis-instelling moeten zijn. De hoogte en breedte indicaties zijn wel voorzien van maatstrepen. Gezien de positie van de aanslag (rechtsonder) en het feit dat je de strook onder de verdeling van 0 tot 20 kan vastzetten zal dit een startpositie bij de controle zijn. In de startpositie wordt het apparaat over een voorwerp geschoven en strak tegen de aanslag en het schuine gedeelte gedrukt. Met het schuifje van 20 tot 40 wordt dan de afstand tot het voorwerp gemeten.
Nu nog het lijdend voorwerp zien te vinden.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het is in iedergeval absoluut niet wat ik dacht waar het op leek , de microscoop zou door zijn "hoeven" zakken :p
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
+1 voor de tandwielopmeter (of hoe het ook genoemd zou moeten worden). De plaat onder aan het meetgereedschap wordt vaak het "aambeeld" of "aanslag" genoemd. Ik gok dat je verschillende aambeelden erop kan monteren om dan weer verschillende maten tandwielen op te monteren. Ik zou alleen verwachten dat er een pen bij zit (dus haaks op het aambeeld), waar je dan je tandwiel op kunt "centreren"
 

WR1944

Oud hout
Voor verdere inzichten zouden er meer (en misschien scherpere) foto'd dienstbaar zijn. Is er ergens een naam of welke informatie dan ook ergens te ontdekken? Is er misschien een indicatie dat er een onderdeel mist? Tandwielen worden in het algemeen met andere apparatuur gemeten. Ik heb m'n schoolboeken (fijnbankwerken) momenteel niet voorhanden maar ik herinner me mallen en meetklokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.