vraagje over tafel maken

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik wil voor bij ons in de keuken een eiken tafel maken.
De tafel word 90cm breed en 180cm lang
Ik heb aan hout duims planken, plus nog enkele balken van 3 duims die ik als poten wil gebruiken.
Die planken zijn enkele jaren luchtgedroogd, staan nu in de schuur.
Nu heb ik eerlijk gezegd nog nooit een tafel gemaakt, dus wil via deze weg wat tips vragen.
Ik heb ook al gezocht op dit forum, maar kan nog niet alles vinden...

1-> Mijn idee is om dus een onderstel te maken (regelwerk?) waar dus de planken op komen. De planken worden of 3 * 30, of 4 * 22,5, eea afhankelijk van de planken... Dit regelwerk, wat voor een maat moet dit hebben? dacht zelf dus aan duimsdik en 7cm hoog.
2-> Wat is de beste (of makkelijkste) manier om die poten aan het regelwerk vast te maken. Ik heb hier een tafel staan waar in de hoeken een ijzeren hoekijzer zit waar je de poten weer met bouten op vast kunt zetten. Een andere tafel heeft in de hoeken een schuin kantje waar je dan de poten weer in vast kunt zetten, dus de poten ook gedeeltelijk op 45 graden zagen. (ik hoop dat jullie dit snappen..) Welke van deze manieren kunnen jullie aanbevelen
3-> De planken, dus het tafelblad, kan ik die onderling verlijmen?
4-> Moet ik dan nog rekening houden met de jaarringen? Dus moet ik het hart om en om naar boven, beneden, boven. of kan ik het beste van alle planken het hart naar boven doen (als ze dan krom trekken dan worden ze iets bol)
5-> Is 30 of 22,5 cm niet te breed voor punt 3, als ik het ga lijmen. Kan ik dan niet beter planken van 10 of 15 cm gebruiken?
6-> om te lijmen, gewoon houtlijm, waterbestendig?
7-> De planken, moet ik die eerst laten acclimatiseren in het woonhuis? De tafel komt in de keuken te staan, het is een oud keukentje waar we de kachel alleen aan hebben als we er eten/koken en het is er best wel vochtig.
8-> eventueel nog andere tips? Wil trouwens het blad afwerken met http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/olien/osmo-top-olie-3068-kleurloos-500-ml
Is dit goed genoeg, of zijn er nog betere manieren.

Ik hoop dat ik een paar tips/ideeen kan krijgen zodat ik eerdaags maar eens met die tafel kan beginnen (het is mooi weer om binnen te gaan timmeren....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe zijn die planken uit de boom gezaagd? Lopen de jaarringen er dwars (dus kort, van boven naar onder) doorheen (kwartiers gezaagd) of zie je lange segmenten, van links naar rechts (dosse gezaagd) ?


1) OK
2) dat ligt er ook een beetje aan wat je zelf ziet zitten, natuurlijk. Denk je bv. dat je aan zoń ijzeren hoekijzer kunt komen?
3) ja, tenzij je voor het 'oh kijk eens wat een leuke nieuwe aftandse tafel' effect gaat, zou ik ze zeker verlijmen
4) als ze dosse gezaagd zijn, dan is een golfpatroon in de jaarringen aan te bevelen. http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-2433.html
5) dat ligt er een beetje aan hoe ze gezaagd zijn en hoe vlak je de tafel wil hebben. Als ze dosse gezaagd zijn en je wil de tafel vlak houden, dan lijken ze wat breed.
6) gewone
7) als de tafel in de keuken komt, dan idealiter ook acclimatiseren in de keuken, lijkt me
8) bevestiging blad aan onderstel: hier een mooie foto http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/

Succes! Ik heb mijn eetkamertafel gekocht, dat is wel zo gemakkelijk :)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Jurriaan, bedankt voor je snelle reactie.
Die hoekijzers was ik al een tijdje naar op zoek, en gisteravond kwam ik ze per toeval tegen op de site van baptist. http://www.baptist.nl/houtbewerkers/ijzerwaren/diverse-ijzerwaren/tafelhoekplaat-60x110mm
Denk dat daar het maken wel een stuk makkelijker van word....
De planken zijn dus dosse gezaagd, wil ze vandaag nog eens goed bekijken. Afhankelijk van hoe krom ze zijn geworden (of hoe recht ze zijn gebleven) zie ik dan wel hoe breed ik ze ga verlijmen..

Een eetkamertafel kopen.... Heb al wel gekeken, maar kan of de goede maat niet vinden, en/of vind het allemaal te veel geld. Plus op deze manier kan ik het tegenover mijn vrouw een keer rechtvaardigen dat ik steeds maar weer gereedschap nodig heb....

Ben nu eerst nog bezig om mijn derdehands kity 636 vandikte bank af te stellen, als die eenmaal klaar is dan kan ik met het projectje beginnen...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn raad is om te proberen stukken rond de 10cm breed te hebben, zeker in duims hout want hoe dunner hoe heviger het kan krom trekken.
Jaarringen altijd wisselend leggen tenzij je natuurlijk kwartiershout hebt.
Ik heb relatief weinig problemen met het bewegen van eik, maar toch zou ik het hout eerst bruut verzagen en dan minimaal 1 week leggen op een verwarmde plek en dan pas schaven.
Als je tijdens het opwarmen gekraak hoort dan is dat een slecht teken, dan was het niet droog genoeg en moet je het langer laten liggen.

Als de tafel door de deur kan dan zou ik die definitief in elkaar steken met pen en gat, de planken van het tafelblad moet je aan elkaar verlijmen als je het uit één stuk wil hebben en niet aparte planken met een gleuf tussen.
Het tafelblad mag je niet rechtstreeks vastschroeven (enkel in de middenlijn van het blad wel) en helemaal niet lijmen aan het onderstel, dat werkblad moet en zal gaan bewegen.

Op deze post kan je een methode zien hoe je die kan vastmaken.

Succes verder!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Behalve eerder gegeven adviezen wil ik nog graag aanvullen dat je de planken onderling het beste kan verlijmen mbv een verlijmfrees of anders idd deuvelen, domino's of lamello's. In ieder egval niet koud lijmen. En wat andere ook scghreven hoe smaller de delen hoe minder uitdrukkelijk de golfbeweging in de tafelblad wordt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.