Euroschroeven >> wat is de gangbare lengte t.b.v. scharnieren

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forum-leden,

Voor de bevestiging van kruismontageplaatjes waarin Blum scharnieren zullen worden geklikt wil ik Euro-schroeven gaan gebruiken.
De kast-elementen zijn gemaakt van 22mm dik MDF.
De kastdeurtjes zelf zijn gemaakt van 18mm MDF en hebben de maat 375 x 725 mm (b x h).
Ieder kastdeurtje zal worden voorzien van 2 scharnieren.

Op mijn zoektocht naar een leverancier van Euro-schroeven kom ik terecht bij Profmarkt.
Er blijkt een behoorlijk keuze in de lengtematen: 11, 13, 13.5, 14, 15 en 18mm.
Door die ruime keuze slaat de vertwijfeling een beetje toe...
Wat is een beetje de gangbare lengte voor het bevestigen van de kruismontageplaatjes in de staanders ??

Hoor graag jullie ervaringen !
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Blum zelf beveelt 14,5mm aan:
BLUM_kruismontageplaat_euro.jpg

Zorg wel dat je de goede montageplaat hebt! Standaard zijn ze voor spaanplaatschoeven.
Kijk even in de catalogus, want er zijn veel verschillende soorten! Bijvoorbeeld ook met voorgemonteerde systeemschroeven (dat is de naam die BLUM hanteert).

Hier zijn ze ook te koop.
BLUM koop ik altijd bij Lignoshop.de.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zorg wel dat je de goede montageplaat hebt! Standaard zijn ze voor spaanplaatschoeven.
Kijk even in de catalogus, want er zijn veel verschillende soorten! Bijvoorbeeld ook met voorgemonteerde systeemschroeven (dat is de naam die BLUM hanteert).

Ik heb deze besteld: http://www.meubelbeslagshop.nl/product/35/390/blum-kruismontageplaatje-0mm-clip-top Ik ben ervan uitgegaan dat deze geschikt zijn voor euro-schroeven... :confused: Zal morgen eens bekijken of dat ook daadwerkelijk zo is...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de kruisplaten wel eens op geboort omdat ik de gaten al op 5mm had. Meestal maakt de lengte niet heel veel uit. Te lang kan niet.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dikte scharnier plaat en dan diepte gat afgerond naar beneden. Dus plaat is 6 mm en diepte gat ligt op 8 mm. Heb je 14 mm lengte zou ik 11,5 mm nemen. Wil je langer dan maak je het gat wat dieper.

Uiteindelijk hoe meer grip je hebt hoe steviger alles vast zit. Net als met gewone kruiskop schroeven pak je de langste maat die mogelijk is om te monteren.
Te lang kan wel als de splinters er aan de andere kant uitsteken.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb de kruisplaten wel eens opgeboord omdat ik de gaten al op 5mm had.

Die pech heb ik gelukkig niet; ik ben gisteravond met wat stukjes resthout aan het 'pielen' geweest om de maatvoering goed te krijgen. In het resthout heb ik wel de 5 mm gaten zitten, maar in de kasten zelf kan ik nog kiezen voor 'normale' schroeven.

Uiteindelijk hoe meer grip je hebt hoe steviger alles vast zit. Net als met gewone kruiskop schroeven pak je de langste maat die mogelijk is om te monteren.
Te lang kan wel als de splinters er aan de andere kant uitsteken.

De kruisplaatjes worden bevestigd op 22 mm dik MDF... ik heb dus ruimte genoeg om het goed vast te krijgen ;)
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
verschillende lengte euro schroef

Ik gebruik 11 en14 mm je komt ook tegen dat je op 1 tussenwand van 18 mm aan 2 kanten scharnieren hebt op dezelfde hoogte.

20131010_121343.jpg

Zoals bij deze kast wast dat ook van toepassing
 

Bijlagen

  • 20130918_161003_resized.jpg
    20130918_161003_resized.jpg
    49 KB · Weergaven: 165

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.