verloop project; walnoot

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mocht afgelopen maandag een dode walnoot slopen,
en in ruil voor een schaal wat stam stukken mee genomen.
Nu was de onderste 2 meter helemaal hol en voos
maar iets daar boven wat mooie vertakkingen dus nog aardig wat mooi hout weten te scharrelen

ben van plan om dit project in deze post bij te houden
stap 1 was het zagen van de blokken met de kettingzaag,
2 zagen van ronde brokken met de lintzaag
3 ruw draaien van de schalen
4 droog proces
5 afdraaien+ afwerkingen

even wat toelichting over het zagen met de kettingzaag
ik heb een blad van 90 cm op een stihl 66 en omdat het relatief korte stukken waren
kon ik alles met de nerf mee zagen en dus vrij recht uit de losse hand en zaagt lekker vlot

2013-10-08 17.59.56.jpg
2013-10-08 18.00.14.jpg
IMG-20131009-WA0021.jpg

binnen een week stap 2 :)
in de tussentijd kan ik mooi horen wat jullie vinden :)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Mooi hout.. is zwarte walnoot zeker? Inlands walnoot heeft veel breder spint. Veel sterkte met voordraaien;)
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
neej :) juglans regia, echte walnoot
dat dunne spint komt door de fijne ringen in het spint hij heeft het de laatste 10-20 jaar heel zwaar gehad maar daarvoor redelijke groei
geil hout dus!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Prachtig en idd opvallend weinig spint hout. Ik heb hier ook delen liggen van een notenboom die was omgewaaid en ook zo'n 50 jaar oud. Maar die had heel veel spint hout, de kern is ook minder donker.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
zeker weten dat dit een mooi project wordt, enkel ff gouw wat tijd maken, zaterdag ga ik ook al planken laten zagen :) iep eik en beuk
gelukkig loopt dat noten niet zo gouw weg, maar haast is geboden!
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
stap 2 in uitvoering!

het uitzetten van een mooie schaal in een blok hout
met voorkeur geen spint. en dan een klein spijkertje in het center tikken die er net een halve centimeter uit steekt
IMG_0004.jpg

de onderkant van mijn cirkel jig, het latje glijd door het groefje van het blad
IMG_0005.jpg

de boven kant is voorzien van gaatjes waar het spijkertje in kan vallen dat als het begin van de plank gelijk staat met
het begin van de tafel, de gaatjes naast het blad staan. ik heb hier om de centimeter een gaatje.
en iets afgeschuinde kantjes waar het hout er op draait, om minder problemen te hebben met ongelijkheden.
IMG_0006.jpg

zo groot mogelijke schalen!maximale zaag hoogte van deze lintzaag:16cm
doe de zaag zelf slijpen om die dikte goed aan te kunnen, en maximale zetting van tand om de cirkels goed te kunnen maken.
IMG_0007.jpg

en klaar! om te draaien, zit nog wel een halve cm speling in de cirkel door de wankel en zo
maar dat gaat lukken! deze schaal wordt normaal , maar de bast is zo mooi dat ik die ook in een schaal wil!
spint is jammer genoeg geen ruk an
IMG_0009.jpg

heb ook een filmpje van het zagen, misschien zal ik die later op youtube zetten, als ik er een beetje goed op sta

groeten fransie
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heel mooi hout inderdaad, de walnoot die ik vorig jaar omzaagde had zo'n 60% spint, en dan nog enkel in de eerste 1m50. Daarboven was het ongeveer de dikte van een vinger in hardhout. ik dacht eerst ook dat het ging om amerikaans notelaar of zo.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Heel mooi hout inderdaad, de walnoot die ik vorig jaar omzaagde had zo'n 60% spint, en dan nog enkel in de eerste 1m50. Daarboven was het ongeveer de dikte van een vinger in hardhout. ik dacht eerst ook dat het ging om amerikaans notelaar of zo.
Ik heb ook zo'n notelaar laten zagen en nu is hij al twee jaar aan't drogen.
Opmerkelijk veel spint inderdaad. Heb je een idee wat je ermee gaat aanvangen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb ook zo'n notelaar laten zagen en nu is hij al twee jaar aan't drogen.
Opmerkelijk veel spint inderdaad. Heb je een idee wat je ermee gaat aanvangen?

De hoeveelheid is zo klein (ongeveer 1/4 de van een m2 in 27mm dik) dat ik het klein moet houden.
Wat zeker is is dat ik er een paar notenkrakers van ga maken, zo'n bakje met een hefboom erop waar je noten mee kraakt. En met wat overblijft eventueel broodplankjes of doosjes voor pennen of zo.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Briljant hulpmiddeltje...ik had er wel eens over gelezen maar nog nooit "live" gezien....

Erg mooie houtsoort he...die geur is ook onbetaalbaar !!
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
Even een andee vraag?
Hoe bevalt je HBM lintzaag?

Groeten bep

deze lintzaag hebben we iets verstevigt,
en de juiste linten bij tuffsaws gekocht en dit werkt prima nu
16cm doorvoer hoogte is net/net niet genoeg, maar als ik mn lint geslepen heb heeft ie geen enkel probleem met 16cm schulpen
heb wel grof gezette tand en een 3 tooth per inch speciaal voor nat hout met ruwe zaagsporen
grof gezet en scherp betekend geen of minimaal drift.
lintzaag van deze maat is hbm prima 1 maatje groter dan zijn betere merken bijna net zo duur, zoals hammer(felder) die is wel mooi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.