hulp gezocht : rose engine woodturning

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mededraaiers,

Voor een bevriende draaier ben ik op zoek naar meer info over "rose engine" draaiwerk. Hij wil graag een installatie bouwen zoals in onderstaande filmpje


Heeft iemand hier ervaring mee ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Holtzapffel...

Teknatool heeft er ook een tijdje een gehad - ornamental turning attachment of zoiets - als uitbreiding op de 1624 en DVR. Het is feitelijk een spirograph (wie kent dat nog...?) in drie dimensies.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Even voor mijn begrip: maak je met die witte sjablonen de vormen waarmee holzappfel beroemd is geworden? want ik kan me er niet iets bojvoorstellen.
 

tuoh

Oud hout
Even voor mijn begrip: maak je met die witte sjablonen de vormen waarmee holzappfel beroemd is geworden? want ik kan me er niet iets bojvoorstellen.

Jawel, die witte dingen zijn sjablonen die het freespatroon gaan bepalen. Daar komt het bij ornamentaal draaien op aan, het draaiwerk versieren met op het eerste zicht onmogelijke vormen.
Om meer duidelijkheid te krijgen in de hele materie zou je moeten kunnen beschikken over Deel VI van Holzappfel's bijbel;)

Gelukkig komt die binnenkort terug uit, zie hier http://www.ornamentalturning.co.uk/


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Andre, ik neem toch aan dat die ook op jouw draaibank zit?

De aanzet zit er al op, ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog wat supplementen gaan aangebouwd worden:D Een project is namelijk nooit volledig af, dat blijft evolueren.

Een full-option uitgeruste Ligno is trouwens de moderne versie van een "rose engine" Identieke mogelijkheden als bij de oudjes, idem voor de precisie en graad van afwerking.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
We zijn alweer heel wat info rijker !! Het gaat hem volgens mij vooral om die "vrije" vormen ipv een gladde ronde schijf.

@jan : volgens mij is dit een ander hulpstuk....ziet er wel zeer bruikbaar uit
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik heb tekeningen om zelf er 1 te bouwen.
Het zijn wel engelse maten " inches"
Heb je nog interesse laat het me weten

Bep
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Voor belangstellende stuur me een PB met je email dan mail ik de tekeningen.

Bep
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zaterdagochtend ben ik even bij de bouwer van de rose engine geweest. De machine was al een heel eind gevorderd, waarschijnlijk kunnen we proefdraaien ergens in januari !!!

20131228_102558.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rick,

ik had deze posting nog niet gezien, maar dat ziet er al een hele constructie uit. Komt er nog meer? foto's? film? wat uitleg? De vaste kop kan vermoedelijk heen en weer bewegen? Waar komen de sjablonen vandaan?



Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.