190 jaar oude zomereik geveld als start van project 1boom

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
ik heb er toch gemengde gevoelens bij... maar het is wel een interessant project denk ik
Inderdaad ik dacht er hetzelfde over. Zo'n woudreus dwingt respect af. Misschien hadden ze beter op een omgewaaide boom gewacht. Een troosts is inderdaad dat er al niet chopsticks van gemaakt worden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, ik ben er in 2012 op attent gemaakt. Dat project kostte toen 150 euro per deelnemer en 1 euro per liter (!!) hout. Daar werd ik zelf nou niet zo enthousiast van, hoewel ik me het enthousiasme van de organisatoren toen opeens wel heel goed kon voorstellen.....
 

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Doet me een beetje denken aan Blakely Burl Tree Project: oude Pecan boom met heel veel vergroeingen die eigenaar heeft omzagen en beschikbaar gesteld aan kunstenaars om objecten van te maken. Gruwelijk, maar dan ook gruwelijk mooi hout.

http://blakelyburltree.com/intro.htm

Gr
Arjan-Kees

 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
?? Ondanks dat zo'n oude boom inderdaad een soort van respect afdwingt, gaat het toch gewoon om (mooi) hout? Iedereen op het forum werkt er toch graag mee? Dan moet er af en toe ook wat gekapt worden lijkt me ;-) Ik zie graag een mooie boom, maar ik zie ook net zo graag een mooi stukje hout op m'n zaagtafel liggen...
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik kan me wel vinden in de woorden van Woodworker. Bovendien, als je kijkt naar de doelstelling van het project dan is dat toch ook bedoeld om meer respect voor hout en bomen te verkrijgen.


Martin
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik snap het probleem niet zo. Dat is toch gewoon bosbouw? Af en toe wordt er dan een boom gekapt. Lijkt me logisch. Leuk om er dan zo'n speciaal project van te maken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een beetje zoals vlees... Iedereen houdt van barbecue, tot je eten een gezicht krijgt... Is dit niet gewoon selectieve houtkap?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze wereld is niet "maakbaar" zoals wel gedacht wordt. Onze invloed is maar zeer, zeer beperkt en de wereld om ons heen blijft veranderen. Mijn geboorteplaats is in 40 jaar bijna onherkenbaar veranderd, mijn kinderen zullen nooit dat dorp zien dat ik zag. Maar ze missen het ook niet en zullen in hun werkbare leven ook weer een bijdrage leveren aan het leefbaar houden van onze omgeving. En we staan niet of nauwelijks stil bij alle dieren die dagelijks geslacht worden, maar voelen plots grote empathie voor die ene zeehond of dat verwaarloosde poesje. We staan niet stil bij al die bomen die tegen de vlakte gaan, al het regenwoud dat geofferd wordt voor biobrandstof. Als we oude gebouwen bekijken realiseren we ons niet, dat al die grote draagbalken ooit fiere bomen waren die in hun tweede leven nog vele honderden jaren dienst te doen in de constructie van monumenten. We kunnen de tijd niet stilzetten en de wereld niet op slot zetten omdat wij het op dit moment zo mooi vinden. Daarvoor is onze invloed te klein en zijn we te nietig. De mooie boom zal ooit ook door ouderdom doodgaan of omwaaien, maar laten we wel zuinig zijn met wat we hebben en het als schaars goed behandelen. Dus treur niet om een mooie boom die een tweede leven krijgt, treur wel als dat tweede leven brandhout betekent.

jaap
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Jaap, ik had het niet mooier kunnen zeggen.
En inderdaad, als er hout nodig is, moeten er bomen gerooid worden. De keuze voor die boom is misschien wel om plaats te maken voor andere eiken die in de buurt groeien.
Groeten,

Tino
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vraag me af waar de mensen die dit schandalig vinden hun hout vandaan halen :confused:

Ik heb een aantal jaren in de kerstvakantie kampen gedraaid om 11 tot 14 jarigen te leren houthakken. Meestal was het bos uitdunnen en stormschade opruimen. Eén keer moest een heel stuk bos weg omdat dit weer heide moest worden. De dikste (naald)boom die we hebben gekapt was ongeveer 1m in diameter. Dat is dus wel met de hand gegaan! Met een man of zes waren we er een dag mee bezig. De meeste bomen waren hooguit 20cm, dat is voor de kids nog te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.