Zelli boekenkast

WR1944

Oud hout
Dat is een erg inventieve manier om een wandrek/kast te maken. Gedemonteerd erg compact te vervoeren en redelijk simpel te monteren. De vorm vind ik wel geslaagd maar het gaat wel ten koste van optimale gebruik van de beschikbare ruimte.
De koppeling tussen de delen lijkt me een sleutelgat-verbinding waar een ronde kop in valt. Inderdaad het zelfde systeem als bedhaken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als het van die bedhaken zijn zou je die dan niet op 1 of andere manier moeten vergrendelen om te voorkomen dat ze uit elkaar glijden en de kast uit elkaar valt ?!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb dat vroeger vaak gedaan met lenskopbeslag. Twee a drie stuks aan de ene kant, twee a drie goed geplaatste schroeven aan de andere. Kwestie van nauwkeurig werken, maar het gaat goed en het kost een fractie van andere verbindingsijzerwaren. De wetenschap hoe ver je de schroeven moet laten uitsteken is een kwestie van ervaring. Even uitproberen op twee stukken afval, als je het gevonden hebt twee a drie hoogtemalletjes maken uit moertjes die je afvijlt op de juiste hoogte, vervolgens 1/3 van de moer wegzagen/vijlen. Je schuift dat op je schroef en kan ze er weer makkelijk afhalen. Maak de verbindingen in ieder geval niet te vast, het moet makkelijk in elkaar glijden. En als je met spaanplaat of mdf werkt: neem lange schroeven en lijm ze. Voorboren, goedkope secondenlijm van de action er in en schroeven (dan wel in één keer goed :), erg spannend!)

Download de volgende PDF:

http://www.hettich.com/images/media_hg/tet08_g08_nl.pdf

en kijk op pagina 61, daar zie je een voorbeeld van wat ik bedoel. Bij de betere ijzerwarenzaak verkrijgbaar voor een paar duppies per stuk. Zou me overigens niet verbazen als Hettich ook de door jou bedoelde verbindingstrips maakt, maar dan moet je zelf de catalogus maar even doorkijken.

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de foto aan het begin van de eerste bijdrage nog eens ijverig bestudeerd maar ik heb het vermoeden dat er iets niet klopt. Als het laatste element geplaatst wordt moet je aan die kant de zijkant van dat element geheel door zien lopen. Aan de andere kant is die zijkant overal onderbroken. Zo te zien zijn alle elementen om en om per twee kruisingen onderbroken. Het lijkt op een constructie van Escher. De video is helaas te onduidelijk om die details te kunnen zien.
Als werkstuk lijkt het me een aardige uitdaging. Je moet alle elementen vrij precies maken, de gleuven moeten exact zitten en de hoeken moeten ook vrij nauwkeurig zijn. Over die bedhaken of wat het gaat worden zou ik me niet erg druk maken. Ik denk dat ze meer voor het positioneren van de eindvlakken zijn dan voor de sterkte. Je zal wel goed aandacht moeten besteden aan de hoekverbindingen van elk element. En ik tel 56 hoeken. ;-)
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dan zal je die bedhaken toch aan moeten passen vrees ik. Die zijn gemaakt om twee delen onder een hoek van 90 graden vast te zetten, je zal de hoek dus aan moeten passen.

Succes.....

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Thijsk

Nieuw lid
17 jan 2013
12
1
Boxtel
De kast is al helemaal klaar. Staat nu ook in elkaar met een sjorbandje. Moet nu alleen de los-vast verbinding hebben.
zoals ik het zie met die bed haken maakt het niet uit welke hoek of welke grade je gezaagd hebt. Ze komen recht tegen elkaar te zitten
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Zuma: Ik heb niet goed gekeken naar je eerste post in dit draadje :eek: Ik wist niet dat die bedhaken ook in een rechte uitvoering bestonden. Das handig, ik kende alleen de uitvoering in 90graden voor bevestiging aan de binnenkant van het bed!

Groet, Rob.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb de foto aan het begin van de eerste bijdrage nog eens ijverig bestudeerd maar ik heb het vermoeden dat er iets niet klopt.

Ik denk het ook, aan het filmpje te zien verwacht ik drie soorten elementen 1-8, 2-7 en 3-4-5-6 op de foto is alles daarentegen symmetrisch. Vermoedelijk danken we de foto aan photoshop (en waarom zouden ze niet)

Voor het haken, Lamello heeft inhakende lamellen, en dat lijkt echt gemaakt voor dit soort toepassingen aangezien die klikkend of sluitend kunnen zijn.

metal-fast.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.