hoekaanduiding op verstekzagen

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Hallo;

Wat ik me al een hele tijd afvraag;

Op bijna elke prof. afkortzaag/verstekzaag zitten een aantal hoeken die je makkelijke kan selecteren middels een blokkerend pal oid. Bvb 45° of 22.5°. Maar ook 31.6°.

Ik heb geen flauw idee waar die hoek van 31.6° wordt gebruikt. Kan iemand het me vertellen?

Alvast bedankt.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
dat is de schuinte om kroonlijsten te zagen.
die zaag je op 33.9°-31.6°
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ik heb het net even via google opgezocht.
Het wordt gebruikt om kroonlijsten te zagen. Kroonlijsten die langs het plafond gelijmd of gespijkerd worden.
Van onderen zien deze lijsten er massief uit, maar in werkelijkheid zijn het geprofileerde lijsten met schuine zijkanten.
Om deze voor een hoek van 90 graden te zagen (dus 45 graden afkorten) zou je een soort mal moeten maken waar je de lat tegenaan zet.
Maar je kan de lat ook plat neerleggen en de zaag op 31,6 graden kantelen. De lat is dan zo afgezaagd dat hij een hoek van 90 graden kan maken.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Maar je kan de lat ook plat neerleggen en de zaag op 31,6 graden kantelen. De lat is dan zo afgezaagd dat hij een hoek van 90 graden kan maken.
je moet de zaag op 33.9° kantelen en 31.6° in verstek.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
je moet de zaag op 33.9° kantelen en 31.6° in verstek.

A, zo.
Het was een Engelse site en raakte wat verward met de Engelse termen.
Ik had er voor vandaag nog nooit van gehoord, van die 31,6. Goeie vraag!
Weer wat geleerd.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
je moet de zaag op 33.9° kantelen en 31.6° in verstek.


Als je deze hoeken aanhoudt, helt de kroonlijst geen 45° maar 52°. Hij komt dan dus wat verticaler. Een en ander wordt mooi gedemonstreerd in het filmpje uit een bericht van WR1944: http://www.woodworking.nl/showthread.php?2509-Coping-saw&p=20961&viewfull=1#post20961

In plaats van uitgebreid rekenwerk (er zal best een bruikbare methode zijn) kun je met een "proefopstelling" in SketchUp vrij gemakkelijk bepalen welke hoeken je moet aanhouden als de kroonlijst onder een andere hoek moet hellen. Voor een helling van 45° moet een verstek van 35,3° worden ingesteld en een kanteling van 30,0°.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat ingewikkeld. Waarom niet de lijst onder 45 graden op je afkortzaag leggen, dan kan je gewoon 45° zagen. Wel even een extra plankje monteren, zodat de lijst niet wegglijdt. Voor de kapex is daar wat voor te koop.

kapex.jpg pak.jpg
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Wat ingewikkeld. Waarom niet de lijst onder 45 graden op je afkortzaag leggen, dan kan je gewoon 45° zagen. Wel even een extra plankje monteren, zodat de lijst niet wegglijdt. Voor de kapex is daar wat voor te koop.

Volgens mij zie je dit verkeerd. Als je de lijst op 45° afkort dan sluiten de kroonlijsten niet op elkaar aan in de hoek. Alleen de onderkant of de bovenkant zal dan aansluiten. Daarvoor dient dus die 31.6°.

Of bedoel je die coping van WR1944?

Ik blijf dit toch verwarrend vinden, dus correct me if i'm wrong.;)

EDIT: Dit geldt niet als je lijst overal even dik is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.