Teknatool Nova 1624-44

H.A.

Nieuw lid
10 okt 2010
4
0
Beste, ...mijn Teknatool Nova 1624-44 krijgt kuren. De stop (vastzetten van klauw) draait door. Ik kan mijn chuck niet meer vastzetten om hem los te draaien :( Heeft iemand hier ervaring mee..?? Ik hoor / lees het graag :rolleyes:

Met vriendelijke groet, Henk van Boeschoten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het gaat hier om de blokkering van de as, waarmee je de as kunt vastzetten zodat hij niet meer kan draaien en je gemakkelijk je chuck kan losmaken?

Dat is toch die pen boven de as? Als ik de handleiding goed lees kun je daarmee de as op 24 posities stilzetten. Werken die allemaal niet meer goed? Kun
je iets zien aan de binnenkant, bv. uitgelubberde gaten of een afgebroken pin of zo iets?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik heb dat ding ook gehad.. bleek dat de pulley verschoven was. Uiteindelijk heb ik de pulley aan de as vastgemaakt met loc tite.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let op, die 'stop' (de indexering) is NIET bedoeld om de as te fixeren en zo een chuck los te draaien - daar is de indexpin niet op berekend. Die gaat geheid afscheuren of slijten. DE manier om op de 1624 een vaszittende chuck te lossen is om de stalen staaf die er bij hoort (o.a. om de fixatie van de draaiende kop los te draaien en om tegencenters los te tikken door de holle as heen) door de gaten in het handwiel (helaas moet je dat hier in NL nog steeds los erbij kopen - dat zou echt bij de standaard leveringsomvang moeten horen) te steken, een blokje hout dwars in de chuck te klemmen, en staaf en blokje hout als twee handvatten te gebruiken. Werkt altijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.