Ra ra Foto gedraaid

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Hallo,

kan iemand me helpen met het volgende.

Gisteravond heb ik twee foto's geupload via <beheer> en die kwamen in het bericht 90deg gedraaid te voorschijn.

DSC_0029-2.jpgDSC_0026-2.jpg

Dus op mijn Apple staan ze rechtop, bij het uploaden via <beheer> en in het bericht overdwars. Wat kan ik hieraan doen?

Mijn eerdere foto's zijn ook overdwars gefotografeerd maar kwamen wel goed te staan, dus rechtop.

groet en alvast bedankt. Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Komt waarschijnlijk doordat camera's een sensor hebben waardoor computers voor de gek worden gehouden. De foto zie je gedraaid, maar dat is ie niet.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik heb de foto,s in het topic gedraaid, ben je hier niet blij mee, haal ik ze weer weg.
Ik heb ze in een fotobewerkingsprogramma gedraaid.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gedraaid kan ik ze prima zien hoor ;-) De hersenen van de mens zijn prima instaat om een gedraaid beeld toch weer recht te zetten in het hoofd. Ga bijvoorbeeld maaar eens plat op je zij liggen voor een tv. Na een aantal minuten zal je merken dat je de boel automatisch toch recht ziet.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Even ter info: bestanden zoals video en fotobestanden bevatten data en metadata.
* De data is de video of de foto.
* De metadata bevat informatie over bijvoorbeeld het type compressie of de datum waarop de foto is genomen.

Tegenwoordig wordt aan die metadata ook informatie toegevoegd over de rotatie van de foto. Met andere worden: "wat is boven". Het programma dat de video/foto laat zien moet naar die metadata kijken en zorgen dat de video/foto gelijk goed geroteerd is.
Vaak gaat dat laatste fout en wordt die metadata genegeerd. Vooral bij wat oudere software wordt er niet naar de metadata gekeken. Op een tablet/iPad/IPhone/Macbook gaat het wel goed, aangezien die dingen gewoon up-to-date zijn wat betreft technologie.
Dit forum zal dat wel wat minder zijn; net zoals veel programmatjes die mensen thuis gebruiken.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Het programma dat de video/foto laat zien moet naar die metadata kijken en zorgen dat de video/foto gelijk goed geroteerd is.
Vaak gaat dat laatste fout en wordt die metadata genegeerd. Vooral bij wat oudere software wordt er niet naar de metadata gekeken. Op een tablet/iPad/IPhone/Macbook gaat het wel goed, aangezien die dingen gewoon up-to-date zijn wat betreft technologie.
Dit forum zal dat wel wat minder zijn; net zoals veel programmatjes die mensen thuis gebruiken.
Inderdaad, en omdat dit soort dingen op websites wel vaker voorkomt, heb ik een lapmiddel: de "Imagezoom" plugin voor Firefox: http://imagezoom.yellowgorilla.net/
Hiermee kan je afbeeldingen op webpagina's behalve in- of uitzoomen ook roteren. Zoals gezegd, een lapmiddel, maar het werkt wel.

Voor de uploader: ik gebruik zelf Irfanview voor het resizen van foto´s etc. Bij het opslaan kan je kiezen voor `reset EXIF-orientation tag´. Kwestie van even uitproberen.

Hier wat info over deze materie: http://www.impulseadventure.com/photo/exif-orientation.html
Quote:
"Beware of Rotating Photos in Windows Picture / Photo Viewer!
Another surprising detail is that if you decide to perform lossless image rotation (by using the Rotate Clockwise or Rotate CounterClockwise buttons), the EXIF Orientation flag is removed! As the flag is removed/reset, if you do a rotation followed by its reverse rotation on a portrait photo (eg. rotate clockwise, then rotate counter-clockwise), the resulting orientation observed by other viewers such as Photoshop will be wrong!"
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
rara @Roald

hierbij drie voorbeelden, alle drie staan recht op mijn laptop, alle drie met dezelfde nikon gemaakt en met lightroom geimporteerd. twee van de drie komen overdwars binnen, een blijft recht staan.:confused:

grt.

Hans
 

Bijlagen

  • DSC_2442.jpg
    DSC_2442.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 86
  • DSC_8051-2.jpg
    DSC_8051-2.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 86
  • DSC_0026-2.jpg
    DSC_0026-2.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 86

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
hierbij drie voorbeelden, alle drie staan recht op mijn laptop, alle drie met dezelfde nikon gemaakt en met lightroom geimporteerd. twee van de drie komen overdwars binnen, een blijft recht staan.:confused:
Ik ken Lightroom niet, maar wat zoeken op google laat zien dat het bugs heeft (gehad) m.b.t. oriëntatie van foto's: 1 2.
Oplossing? Mischien is het in de nieuwste versie opgelost?
Zijn de drie foto's gemaakt met dezelfde camera-oriëntatie, of is één van de drie gemaakt met de camera 180 graden gedraaid? Zou natuurlijk geen verschil mogen maken, maar ja, je weet maar nooit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.