stofafzuiging werkplaats (student)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik ben al geruime tijd in de weekenden en soms ook doordeweeks in de houtwerkplaats te vinden (voor hobby), maar heb nooit echt iets gedaan aan het fijnstof wat er vrijkomt met het bewerken. ik weet dat er zee prijzige oplossingen hiervoor beschikbaar zijn zoals een cycloonfilter oid, maar vraag mij af of deze maatregelen wel nodig zijn als ik alleen maar op hobbymatig niveau (en dus niet constant) blootsta aan stofdeeltjes. Ik weet dat stof schadelijk is, maar waar trek ik de grens?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Tja, fijn hout stof is schadelijk en irriterend voor slijmvliezen, kan ik ook wel merken aan mijn neus of ogen..

zelf gebruik ik een werkplaatsstofzuiger (Hitachi wde) om de boel schoon te houden, die sluit ik ook aan op mobiele zaag, frees en schuurmachine. ik heb geen zgn luchtreiniger in de wpl hangen.

groet,

Hans
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
als je machines gebruikt die fijnstof produceren dan een stofzuiger er op. Het scheelt ook een stuk stof in je werkplaats.

Ik zelf gebruik zoveel mogelijk een stofzuiger en anders een mondkapje voor de fijne stof.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
als je machines gebruikt die fijnstof produceren dan een stofzuiger er op. Het scheelt ook een stuk stof in je werkplaats.

Ik zelf gebruik zoveel mogelijk een stofzuiger en anders een mondkapje voor de fijne stof.

stofzuigers nemen alleen het grovere stof weg volgens mij, de kleinste deeltjes blijven in de lucht. ik gebruik vaak al een mondkapje, maar deze sluit niet goed aan (baard) en werkt daardoor niet goed
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nee een mondkapje is een veredeld koffiefilter, daar kan je niet teveel van verwachten. Ik heb een rubber masker dat mijn mond en neud bedekt, en waarop twee van die 'trommels' zitten die je ook wel op gasmaskers ziet. Ik heb verschillende filterelementen, bijv. PP2 elementen als ik mdf aan het frezen ben, en koolstoffilters tegen oplosmiddelen als ik op mijn boot (binnen) aan het schilderen ben.

Met oordoppen, bril en masker is het altijd even stoeien in welke volgorde je ze het best opzet, maar ik frees niet zonder, en bij veel zaagwerk komt ook echt het masker erbij.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb achter de machine (vooral draaibank de[h=1]Microclene luchtreiniger mc 760 Staan.[/h]Dit werkt goed.
Voor cirkelzaag e.d. gebruik ik een afzuiger met fijnfilter.
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Interessant draadje, maar ik denk persoonlijk dat je beter investeert in een goede stofafzuiging en daarna pas in een fijnstoffilter.
Volgens mij is het belangrijk dat je aan de bron al een goede afzuiging hebt en nadien pas verder uitbreid naarmate je wensen. Het lijkt mij onlogisch dat je eerst fijstof gaat filteren en het grove laat 'rondslingeren'.

Hopelijk komt Kor (Kiesvoorhout) hier eens kijken. Zelf zou ik ook een fijnstoffilter willen bouwen zoals hij beschrijft in zijn draadje, ik ben benieuwd of hij nogmaals de moeite zou willen doen om naar een aantal forumleden de filters op te sturen.

Ik blijf dit zeker volgen!

Groeten,
K-wood
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Meten is weten maar in afwachting is als hobbyist alleen naar fijnstof kijken een goed idee. Alles boven 30 micron komt wel neer en kan weggeborsteld worden maar daaronder moet het door het raam of in een fijnfilter en in afwachting vliegt het met de minste bries weer op.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
dat ligt er maar net aan welke je gebruikt je hebt FFP1, 2,of 3 maskers.
waarvan FFP1 inderdaad niks is.
jij hebt het over PP2 filters ???


De losse mondkapjes met een elastiekje en een aluminium neusbeugeltje vind ik niks, die lekken langs alle kanten.

Voor die partikelaanduiding had ik voor het vorige berichtje niet gekeken. Nu maar wel even gedaan. Het halfmasker is van Moldex, in de 8000 serie. Het 8080 filterelement dat ik gebruik is voor alle fijnstof, de afkorting op de verpakking is P3RD. ik vermoed dat dat dan waarschijnlijk om FFP3 gaat. Het was in ieder geval het beste filter dat ik kon vonden.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb een rubber masker dat mijn mond en neud bedekt, en waarop twee van die 'trommels' zitten die je ook wel op gasmaskers ziet. Ik heb verschillende filterelementen, bijv. PP2 elementen als ik mdf aan het frezen ben, en koolstoffilters tegen oplosmiddelen als ik op mijn boot (binnen) aan het schilderen ben.

Ik heb er een tijdje geleden wel aan gedacht er zo eentje te kopen, wel leuk als je even naar buiten loopt en de buren gelijk denken dat er een of ander gaslek in je schuur is. Is het comfortabel om te dragen? of moet je hem om de zoveel tijd even afzetten? om de hoeveel tijd zijn de filters aan vervanging toe? zijn er ook alternaltieven waarbij er bescherming van je ogen bij zit?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Interessant draadje, maar ik denk persoonlijk dat je beter investeert in een goede stofafzuiging en daarna pas in een fijnstoffilter.
Volgens mij is het belangrijk dat je aan de bron al een goede afzuiging hebt en nadien pas verder uitbreid naarmate je wensen. Het lijkt mij onlogisch dat je eerst fijstof gaat filteren en het grove laat 'rondslingeren'.

Ik kijk er anders tegenaan, de grovere deeltjes zorgen voor minder schade en moeten ook meer moeite doen om werkelijk in je longen te geraken. alle zware deeltjes dalen vrijwel meteen neer (verschilt natuurlijk wel wat per machine) Voor de rommel heb ik wel een oude stofzuiger, de fijnstof daaraantegen kan als een wolk echt langdurig in de lucht blijven hangen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk op het net eens naar de maskers van north. Die zijn er in half en full face, met fijnstoffilters zo rond de vijftig euro (halfface) Ik gebruik al jaren een half face masker van north bij houtbewerking en bij damperige verf en spuitwerkzaamheden. Ze zitten erg lekker, zijn goed schoon te houden en de filters gaan relatief lang mee en zijn vervangbaar voor een redelijke prijs. Combi masker en filter voldoet aan EN140/141.

Groet, Rob.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
stofzuigers nemen alleen het grovere stof weg volgens mij, de kleinste deeltjes blijven in de lucht. ik gebruik vaak al een mondkapje, maar deze sluit niet goed aan (baard) en werkt daardoor niet goed

Ik zou het niet precies weten. Ik heb zelf een goede festool stofzuiger. die filtert ook nog wel een stukje
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Nog een zelfbouwoplossing.

Gebruik zelf zoveel mogelijk de stofzuiger. Heb een vrij goedkope, een Hitachi WD1200, met een cyclone ervoor. Maar ik zie er nooit stof uit de machine komen, dus die filtert voldoende.

Stofkapje gebruik ik bv. bij glaswol, en bij droog slijpen van steen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb er een tijdje geleden wel aan gedacht er zo eentje te kopen, wel leuk als je even naar buiten loopt en de buren gelijk denken dat er een of ander gaslek in je schuur is. Is het comfortabel om te dragen? of moet je hem om de zoveel tijd even afzetten? om de hoeveel tijd zijn de filters aan vervanging toe? zijn er ook alternaltieven waarbij er bescherming van je ogen bij zit?

Die filters hebben best een lange standtijd. Als je niet genoeg lucht meer krijgt zitten ze te vol ;-)
Het is natuurlijk altijd wennen aan zo'n halfmasker. Maar ik heb voor mijn vrouw een paar jaar geleden zo'n 100 'kunstkisten' gemaakt, kisten die rondom een kunstwerk kunnen worden opgebouwd en tegelijkertijd als sokkel dienst doen op exposities. Daarvoor heb ik ruim 2500 sleuven gefreesd, daar was ik wel een paar dagen mee zoet. En bij sleuven horen 'pennen'. Kortom, dagen en dagen frezen, zagen en nog eens frezen. Dan heb je op een gegeven moment niet meer door dat je een masker op hebt. En ik ben brildragend, gebruik daarom zo'n transparante kap die voor je hele gezicht zit ipv veiligheidsbril.

Je bent nog jong, ik zou maar zuinig zijn op mijn longen. En jou inzicht dat fijnstof gevaarlijker is dan de grovere spanen deel ik. Dat groffe spul komt niet in je longen, dat valt neer.

Succes, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.