teleurstelling haaks gereedschap

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik ging een paar dingen bestellen bij axminster, waaronder een combinatiehaak. Ik dacht ook, laat ik een rafter square kopen, want hoe hard ik die ook laat vallen, die zal wel haaks blijven. Ik had al een irwin winkelhaak die ik al een paar keer had laten vallen, en die tijdens het klussen rond het huis soms ook op z'n donder krijgt, en waarbij ik mijn twijfels had.
De combinatiehaak had goede reviews op axminster, dus ik dacht dat zit wel snor. En dat massieve blok aluminium, dat kan niet mis gaan. Daarom dacht ik, laat ik even kijken hoe het gereedschap er voor staat. Mijn verwachtingen waren dat de Irwin wel een flinke afwijking zou hebben, de rafter square, "dead square" zou zijn, en de combinatiehaak idem. Maar helaas:
1) De Irwin is nog zo haaks als kan.
2) De combinatiehaak is niet alleen niet haaks, de hoek die 45 graden moet zijn is 45.5 (de digitale hoemeter klopt trouwens perfect)
3) De rafter square is ook niet haaks, niet 90 graden, niet 45 graden.
Is het nou echt zo lastig om gereedschap wat maar 1 functie heeft, haaks zijn, haaks te maken? Natuurlijk zit er garantie op (via axminster, maar ook via het merk Empire, die belooft 0.1mm per meter afwijking), maar dit is toch teleurstellend, zeker voor een 'made in de usa' product. Ik voelde me al zo'n idioot toen ik Irwin winkelhaak in de winkel kocht dat ik alle winkelhaken met elkaar ging vergelijken, maar ik ben bang dat dat nodig is.
Is haaks gereedschap kopen een geluk, of een kwestie van het juiste merk kiezen (eventueel duurder)?
20131006_114925.jpg20131006_114909.jpg20131006_114919.jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ai da's pech hebben... maar idd, hoe duurder het ding hoe kleiner de tolerantie (normaal gezien...) als ze buiten de opgegeven toleranties vallen, kan je die dingen retourneren toch? maar vervelend is het zeker.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je er van uit gaat dat je zelf met een bepaalde tolerantie in de vingers meet en dat de digitale hoekmeter alsook de combihaak met een bepaalde tolerantie gemaakt worden, dan is een halve graad afwijking wel ergens weg te toveren. Overigens vind het het op deze manier meten van de 45 graden hoek wel extra foutgevoelig, 1 van de zijden hoeft zo maar niet precies aan de liggen en bij het meten op 2 cijfers achter de komma, wordt de druk waarmee je het meetgereedschap op het werkstuk houdt ook een belangrijke factor.
Winkelhaken kun je eenvoudig controleren door ze tegen een rechte, vlakke en schone kan van een stuk hout te houden, een lijn te trekken en dan de winkelhaak omklappen. Of de je trekt 2 parallelle lijnen of ze wijken.
Je maakt gemakkelijk een meetfout met een winkelhaak, pak maar eens een vierkante of rechthoekige balk, met parallelle zijden en trek rondom een lijn met de winkelhaak. Al het niet klopt is de kans groter dat je wat fout doet, dan dat de haak niet 90 graden is.
Bij het controleren op haaksheid van b.v. laden of een grotere kist, is het meten van de diagonalen een betere methode dan het gebruik van een winkelhaak.
Meten is een wetenschap op zich.

jaap
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
0.1 graden zit nog op de grens van wat je met het oog kan zien op zeg 10cm, maar een halve graad is echt niet acceptabel of weg te werken. De digitale hoekmeter heb ik niet als enige controle genomen. En als je de laatste foto had gezien zie je dat ik alles ook op de manier heb getest wat je beschrijft. De afwijking in de hoeken van 90 graden is bijna niet te meten met de digitale hoekmeter trouwens, zit rond de 0.1 graden. Empire geeft garantie tot 0.1mm per meter, wat overeenkomt met 0.005 graden, dus ik denk dat ik ze maar een email ga sturen met deze fotos.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een Starrett combihaak heeft in de sleuf voor de liniaal 2 puntjes zitten waar de liniaal op rust. Als het ding niet meer 90 graden is, kun je dat corrigeren door 1 van de puntjes een haal (of meerdere) met een vijltje te geven.
Ik had al je foto's wel gezien, het was ook meer als algemene info bedoeld en ik begrijp je onvrede over de aankopen die niet aan de verwachtingen voldoen.

jaap
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Het lijkt mij dat dit soort afwijkingen niet acceptabel zijn. Het zit er gewoon ver naast.
Ik heb overigens goede ervaringen met meetgereedschap van Angulus.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja er zullen weinigen zijn die onder gunstige omstandigheden - bijv een groot schilderij aan de muur met een recht toe recht aan lijst - een graad afwijking niet met het blote oog kunnen zien. En een beetje timmerman ziet makkelijk een halve graad.

De afwijkingen waar maartenb het over heeft zijn teleurstellend. ( ik neem aan dat hij zorgvuldig meet en zich bewust is van de valkuiltjes. Zo niet dan heb je geen winkelhaak nodig en is het blote oog beter :).

@ Maartenb: Overigens geloof ik niet dat er iemand is die werkelijk een tiende graad op 10 cm ziet.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
thx, zal daar eens naar kijken, ben bang dat wat m'n collega laatst zei klopt: "I'm too poor to buy cheap stuff"
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Nee, 1/10 graad op 10cm is niet zo'n probleem bij veel dingen, ik maak zelf fouten dit groter zijn :). Maar wel zo handig dat je je gereedschap niet de fout kan geven, weet ik 100% zeker dat het aan mij ligt. En ik moet zeggen dat ik steeds meer accepteer van gereedschap, perfect is het nooit, maar als er 1 ding echt perfect moet zijn dat is het wel een winkelhaak/combinatiehaak.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Van een rafter square verwacht ik geen perfecte hoeken, al zal het wel uitvoeringsafhankelijk zijn. De maataanduidingen zijn daar ook in 1/8" (3mm) aangegeven.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ja, een rafter square is natuurlijk niet gemaakt voor precisiewerk, maar ook hierbij staat dat ie precies is tot 1/1000e, dus 1mm per meter, of 0.001" per inch. Ben benieuwd hoe het bedrijf hier op reageert, ik zou me kapot schamen als ik ook maar iets om m'n bedrijf zou geven. Misschien heb ik ook gewoon pech, maar 2 stuks niet haakse producten van dezelfde fabrikant, dat is er iets niet in de haak natuurlijk :p
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ja, een rafter square is natuurlijk niet gemaakt voor precisiewerk, maar ook hierbij staat dat ie precies is tot 1/1000e, dus 1mm per meter, of 0.001" per inch. Ben benieuwd hoe het bedrijf hier op reageert, ik zou me kapot schamen als ik ook maar iets om m'n bedrijf zou geven. Misschien heb ik ook gewoon pech, maar 2 stuks niet haakse producten van dezelfde fabrikant, dat is er iets niet in de haak natuurlijk :p

Maartenb, heb je nog een reactie gehad op je brief?
Zelf ben ik nog maar kort bezig met houtbewerking en maar gemiddeld elk half uur een meet of uitwerkingsfout. ik heb een nooitgedacht winkelhaak waarvan ik het gevoel heb dat deze niet haaks is. nu vraag ik mij af wat de beste methode is om te controleren op haaksheid. de stelling van Pythagoras zal laten zien dat de haak niet 100% haaks is, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik met mijn liniaal geen halve of 10e milimeters kan meten.

De stelling van Jaap mbt het trekken van een lijn langs een balk met een maat van 98*48 millimeter (98+48+98+48=292mm) levert een afwijken van iets meer dan 3 millimeter op, meer dan een hele procent! nou ben ik aardig verknocht op de winkelhaak omdat deze al meerdere generaties in de familie is. weet iemand een manier om de winkelhaak haaks te krijgen?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zeker, vijlen met een metaal zoetvijl moesten we vroeger op de opleiding meubelmaken onze stalen blokhaken haaks vijlen als deze uit de haak waren.(binnen en buitenzijde) telkens controleren middels een plaat hout met een vlak geschaafde zijde en maar lijnen trekken.
Het ging redelijk snel en accuraat.
je hoeft je blokhaak dus niet weg te doen.

Groet, Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sommige merken hebben twee kwaliteiten blokhaken. Een handels kwaliteit en een precisie geslepen variant. Met een groot prijsverschil.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je houd de winkelhaak tegen een strook MDF of weet ik veel zet een streepje aan de bovenzijde en aan de onderzijde draai de winkelhaak om en schuif deze tegen de streepjes aan en je ziet het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.