Nieuwe houtdraaibeitels voor newby draaier

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Heren experts,

Heb nadat ik een aantal weken geleden in zwolle een mooi draaibankje kocht op de opendag, na veel zoeken op marktplaats en hier besloten om een setje HSS HBM ers te kopen, niet slecht voor een beginner heb ik hier wel eens gelezen.

Maar nu een beginners vraag kan ik zo met de beitels aan de slag?
of moet ik ze eerst nog wat wetten?

Slijpmachine heb ik nog niet, wetsteen wel, en ja een cursus slijpen is aan te bevelen en de ga ik ook zeker doen.

En ja het wordt spannend, nog een beetje opruimen en dan voor de tweede keer in mijn leven aan de draaibank, ( eerste keer was demo bij Henk), dus zodra ik een eerste werkstuk heb wat ik enig sinds toonbaar vindt dan zal ik dat zeker plaatsen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nu ben ik zeker geen expert maar ik durf me toch te wagen aan je vragen ;)

Over het algemeen hebben de meeste beitels nog wel wat werk nodig rechtstreeks uit de verpakking. Zo zie ik nog steeds voordraaigutsen met van de akelig scherpe randen, persoonlijk vind ik het prettig om de hoek/vleugels iets rond te hebben lopen. Iedere draaier heeft zijn eigen voorkeuren qua slijptechniek/methode. Ik heb zelf de hulpstukken van Oneway hier staan,bevalt me erg goed.

Mocht je de tocht naar Zwolle nog eens willen maken dan ben je meer dan welkom in mijn werkplaatsje thuis. Daar staan een boel beitels, mn draaibank en diverse slijpsystemen om te proberen....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De beitels van HBM zijn over het algemeen redelijk scherp bij aanschaf, maar moeten wel gewet worden. Denk erom dat je voor gutsen eigenlijk ook een rond steentje nodig hebt om de binnenkant (de 'flute') af te bramen.

Overigens, de standtijd van een draaibeitel bedraagt minuten (je snijdt heel veel hout tijdens een paar minuten draaien); een draaiende slijpsteen (bench grinder) is dus welhaast onmisbaar. Dat zou zeker je volgende aanschaf moeten zijn. Goedkope machientjes ('Ferm', eigen merk van vul-maar-in welke bouwmarkt) zijn geschikt mits ze een witte aluminiumoxide steen hebben, bij voorkeur een brede.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
nou minuten is vrij kort als je van echt scherp naar tot redelijk scherp gaat toch?
echt scherp ja, dat blijven ze heel kort

beitels van hbm hebben echt een goeie beurt nodig
en zolang je geen gutsen slijpt lukt dat op verschillende manieren wel goede
zo heb ik in het begin een beetje geslepen op een plaatje hout met schuurpapier op de draaibank
maar kwam zo tot redelijk scherp. maar gutsen zijn gewoon andere koek.

groeten frans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik zou op marktplaats of veilingsite kijken voor een tweedehands werkbankslijper(benchgrinder) van creusen met een vier cm witte steen. Belangrijk is dat je niet hard drukt. En goed koelt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Houtdraaibeitels slijp ik op de slijpmachine maar wet ze nooit af.
Ik werk met een Ferm machine met een watersteen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
De haan er zijn veel meer draaiers die ze niet afwetten. Vaak gebruiken ze wel een fijnere steen. Zelf wet ik mijn draai gereedschap op een harde vilten schijf. )systeem koch) Doch alleen de buitenzijde. En de binnenkant niet. Ik denk dat de extra scherpte die je met perfect wetten krijgt snel weg is en dat je naar een paar halen het verschil weg is. Trouwens als mijn beitels en gutsen geslepen zijn snijden ze moeiteloos dunpapier.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

ik gebruik voor alles (schaafbeitels, steekbeitels, gutsen en V-burijnen) systeem Koch met polijstpasta. krijg je altijd een super gepolijste snijkant die niet afgewet hoeft te worden. de wetsteentjes liggen verder ongebruikt in de kast.

voor het grovere werk (corrigeren van faute vauw, ongelukjes) heb ik een soort creusen met witte steen.

groet,

Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

Maar ook een stuk duurder... Let op, het getoonde setje is volgens mij, voor zover ik kan zien, een setje kleine beitels (zogenaamde pennendraaiersbeitels), voor klein werk. Persoonlijk werk ik met een mengelmoesje van beitels, oud en nieuw, goedkoop (HBM en vergelijkbare chinese beitels) en duur. Ik draai vaak voor/ruw met goedkope beitels, en werk af met betere. Een groot voordeel van beginnen met goedkope beitels is dat je er ook relatief onbezorgd op kunt leren slijpen...

Overigens is een van mijn favoriete beitels een ouwe, koolstofstalen Nooitgedagt guts...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
nou minuten is vrij kort als je van echt scherp naar tot redelijk scherp gaat toch?
echt scherp ja, dat blijven ze heel kort

Inderdaad, en als je draait kun je dat verschil erg goed voelen. Met een redelijk scherpe beitel kun je best nog wel draaien (dat doe ik dan ook regelmatig...) maar zodra je nauwkeurig wilt werken, heel weinig wilt afnemen, vrijwel haaks op de draairichting wilt snijden, of wilt afwerken zul je die beitel toch echt moeten slijpen. Met een net geslepen beitel maak ik (bijna) met mijn ogen dicht een bol uiteinde tot op de hartlijn, met een 'redelijk scherpe beitel' krijg ik geheid happers...
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
soms heb je zon randje waar je er alleen bij kan door tegen de normale snij richting in te snijden,
voor dit stukje pak ik die 1ne dure bijtel die ik heb, helemaal scheer scherp(dmv. polijsten) en dan lukt t soms net.
maar die hbm bijtels krijg ik eigenlijk net zo scherp en die schalen guts van hbm is ook zo lekker dik, jammer dat die de komende maanden nog is uitverkocht
ik wil er meer :) heb er lekker fingernail op gezet vind ze echt heerlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.