Marshmallow Kruisboog bouwverslag

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Marshmallow Kruisboog Bouwverslag

Zo. even een mooi begin gemaakt met mijn volgende project, een marshmallow kruisboog. Ik heb een paar dagen geleden al een bericht geplaatst op het forum om ideeën te verzamelen voor het ontwerp. In de tussentijd heb ik zelf nog wel het een en ander veranderd, met name het gebruik van elastiek ipv echte armen. Waarom? omdat als je een (echte) kruisboog afvuurt zonder munitie alle opgeslagen energie in de armen wordt omgezet in de kruisboog zelf, waardoor de kruisboog meestal kapot gaat. ik dacht dat een marshmallow ongeveer hetzelfde effect zou geven, omdat deze bijna geen massa heeft ... overgestapt op elastieken dus.

Kruisboog1.jpg

Het afvuurmechanisme is relatief simpel, de trekker borgt een wiel die de pees op z'n plek houdt. Als de trekker wordt overgehaald kan het wiel vrij draaien waardoor de pees los schiet, en als je goed hebt gericht je je doel raakt.
Een veiligheidspin zou er nog als extra feature bij kunnen (uiteraard niet noodzakelijk met zulke onschadelijke munitie, maar wel handig als je geen zin hebt om ze weer van het plafond af te schrapen)

Details.jpg

Begonnen met een mooi stuk kersen voor de basis van de boog. Met de lintzaag de ruwe vorm uitgezaagd en vervolgens de rest van de dag besteed aan het schaven en vijlen van de vorm, nu nog steeds niet helemaal de juiste vorm.

Foto0030.jpg

Het begint er al op te lijken, alle hoeken zijn nog niet afgerond omdat ik van plan ben dat pas te doen als het fineer erop zit. Hierdoor krijg je een contrast tussen de 2 houtsoorten bij alle afgeronde delen.

Foto0031.jpg

Rara wat vind ik in een stoffig hoekje boven in het raamkozijn: fineer!! een relatief grote plak (gespiegeld). Waarschijnlijk palisander, kingwood, cocobolo oid. maakt niet uit... het ziet er prachtig uit.

Foto0032.jpg

Foto0034.jpg

Al met al een geslaagde dag, morgen weer verder...

Foto's zijn gemaakt met mijn walkietalkie, vandaar de matige kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ruimte gemaakt voor het afvuurmechanisme, eerst geboord en daarna met een beitel uitgestoken.

Foto0035.jpg

Foto0037.jpg

Even een houtsoort opgezocht die goed past bij het fineer: (reststukjes) amerikaans noten.

Foto0040.jpg

De deuvelgaten worden later afgedekt met fineer, deze worden dus niet zichtbaar. heb nog een +- 1mm dik reststukje gevonden van eerder gemaakt inlegwerk (op de foto linksboven). Deze kan ik mooi gebruiken om het geheel wat te versieren.

Nog meer geschuurd, nog wat geschaafd, blijf wel even bezig zo..
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Met veel moeite nog een paar stukken kersen kunnen verkrijgen die ongeveer dezelfde kleurstelling/textuur hebben als de basis van de kruisboog. De 2 latten worden de boogarmen. En het kleine stukje wordt een verbindingsstuk voor de boogarmen. Ik ben van plan om het verbindingsstuk met een "pen gat verbinding" vast te maken aan de basis.

Foto0056.jpg

Eerst een vierkant gat gemaakt in de basis van de boog. Ik heb het gat expres scheef erin gemaakt, het staat onder een hoek van +- 10 graden om ervoor te zorgen dat de pees met zo min mogelijk wrijving een projectiel kan afvuren. Het bleek nog knap lastig dit gat echt mooi zuiver te krijgen.

Foto0057.jpg

Het verbindingsstuk even in het gat proberen te krijgen, past nog niet, verder vijlen/schuren...

Foto0058.jpg

We zijn er bijna! maar het is inmiddels ook tijd om er mee te stoppen, een andere keer maar weer verder.

Foto0059.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eh, dat trekkermechanisme dat je op die tekening toont, dat gaat volgens mij niet werken. Als je de trekker overhaalt draait de 'pal' eerst verder naar 'achteren' (linksom in de tekening) maar blijft vervolgens op twee punten op de 'bovenkant' van de trekker liggen - hij kan niet onder de elastiekspanning terug naar 'voren' draaien omdat de bovenkant van de trekker in de weg zit.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Eh, dat trekkermechanisme dat je op die tekening toont, dat gaat volgens mij niet werken. Als je de trekker overhaalt draait de 'pal' eerst verder naar 'achteren' (linksom in de tekening) maar blijft vervolgens op twee punten op de 'bovenkant' van de trekker liggen - hij kan niet onder de elastiekspanning terug naar 'voren' draaien omdat de bovenkant van de trekker in de weg zit.

Klopt helemaal! ik dacht dit in de praktijk op te lossen door alles wat meer af te ronden. Echter heb ik de afstand tussen de 2 gaten verkeerd gemeten, waardoor ze nu ook nog te dicht bij elkaar zitten (verticaal gezien). ik ben nog bezig met alternatieven voor het mechanisme:

triggers.jpg

1: trekker verbonden (door een touwtje) met een schuivend mechanisme, schuif duikt onder en laat de pees los
2: bestaand mechanisme, trekker wordt overgehaald, roller kan vrij bewegen, pees laat los
3: zelfde als mechanisme No2 alleen dan met een extra hefboom (draaipunt klopt niet, dient als voorbeeld)
4: mechaninsme met een serie veren, de trekker wordt overgehaald, een veer trekt een schuif naar onder en de pees laat los (zet zichzelf niet weer neutraal)
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Leuk projectje!
Het trekkermechanisme dat je wil gaan gebruiken is in wezen hetzelfde als wat ze al deden in de middeleeuwen, met uitzondering dat het geen echte 'trekker' als van een vuurwapen was, maar een soort plankje dat als hefboom werd gebruikt. Met elastieken zal jouw systeem waarschijnlijk goed zijn, voor een zwaardere kruisboog zou het waarschijnlijk heel hard trekken worden ;-).

Vroeger werd voor het 'rolletje' hertenhoorn gebruikt, wat plan jij te gebruiken?
Een tijd geleden eens een kruisboog gemaakt met een neefje van mijn vrouw, wij maakten het rolletje in aluminium.

Enkele foto's van de kruisboog in onafgewerkte staat
DSC_0539.JPG

DSC_0540.JPG

DSC_0541[1].jpg

Het 'rolletje' is hier iets ingewikkelder, er is voor gezorgd dat de pijl reeds op de pees ligt, daarom nog een soort gleuf in het midden.
Werkt naar verluidt heel goed, en is redelijk accuraat!

Groeten en succes ermee!
Steven
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Vroeger werd voor het 'rolletje' hertenhoorn gebruikt, wat plan jij te gebruiken?
Een tijd geleden eens een kruisboog gemaakt met een neefje van mijn vrouw, wij maakten het rolletje in aluminium.

Ik heb nog aluminium liggen, maar ik had eigenlijk het plan alles van hout te maken. Enig idee welke houtsoort het meest geschikt zou zijn? (noten, esdoorn, essen, kersen, appel, peer, eiken heb ik nog wel stukjes van liggen)

Edit: zou ook een soepbot kunnen omtoveren.. alleen daar zit vaak vrij veel merg aan
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het lijkt me dat je trekkersystemen met het schuifje dat naar beneden moet vallen niet gaan werken. Door de spanning van de elastieken wordt dat schuifje gewoon voortegen geklemd en blijft ie boven lijkt me. Ik zou sowieso opteren voor een roller.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Het lijkt me dat je trekkersystemen met het schuifje dat naar beneden moet vallen niet gaan werken. Door de spanning van de elastieken wordt dat schuifje gewoon voortegen geklemd en blijft ie boven lijkt me. Ik zou sowieso opteren voor een roller.

Dat mechanisme No4 ga ik zowiezo niet doen, dan moet een veer de kracht leveren om het schuifje te bewegen. Wil eigenlijk wel een mechanisme wat zichzelf "reset". No1 kan wel gaan werken, misschien de contactoppervlakken goed schuren en invetten met reuzel of vaseline. uiteraard is er wel een goede hefboomwerking nodig (die in het plaatje precies verkeerd weergegeven staat)

Ik heb in het verre verleden een kruisboog gemaakt met glasvezel latten, deze had een trekker die uit één stuk bestond (ook een schuivende werking). Heeft eigenlijk altijd goed dienst gedaan. (het glasvezel had ik uit zo'n vlaggenstok gehaald die je op een kinderfiets kan zetten)
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De trekkracht van je elastiek zal waarschijnlijk niet zo zwaar zijn dat je er aluminium of iets dergelijks voor hoeft te gebruiken, denk dat beuk of iets gelijkaardigs (best zo homogeen mogelijk) wel zal voldoen.
Indien je drie lagen kruislings om mekaar lijmt krijg je zeker voldoende sterkte, terwijl het toch in hout kan worden gemaakt.

Wat het mechanisme betreft: dat wordt gewoon uitproberen en zien wat werkt dunkt me.


Groeten,
Steven
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
De trekkracht van je elastiek zal waarschijnlijk niet zo zwaar zijn dat je er aluminium of iets dergelijks voor hoeft te gebruiken, denk dat beuk of iets gelijkaardigs (best zo homogeen mogelijk) wel zal voldoen.
Indien je drie lagen kruislings om mekaar lijmt krijg je zeker voldoende sterkte, terwijl het toch in hout kan worden gemaakt.

Wat het mechanisme betreft: dat wordt gewoon uitproberen en zien wat werkt dunkt me.


Groeten,
Steven

als het elastiek wordt uitgerekt met 250% van de originele lengte levert het een kracht met een equivalent van 18,2 kg. dat is één enkel elastiek, ik heb er 2 die ik misschien ook nog dubbel ga vouwen. enkele uitvoering komt dan neer op 36,4 kg en de dubbele op 72,8 kg.... best behoorlijk veel dus! :) (maar dan ga ik wel uit van maximale uitrekking, wat ik waarschijnlijk niet zal bereiken)

had ik nou toch maar zwakker elastiek gekocht :p

krachten.jpg

Oh. en goede tip om de roller te lamineren, had ik nog niet bedacht. Denk inderdaad dat het project wat "trial and error" zal moeten ondergaan...
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ha, dezelfde dus van die vent van de 'slingshot channel' op youtube ;-).

Waar heb je ze besteld? Ik twijfel er al lang aan om er mij ook eens te bestellen, moet dat toch eens doen!

Groeten,
Steven

Ik had eerst navraag gedaan bij een sportwinkel in de buurt, maar die verkochten het spul voor een zodanig hoge prijs per meter dat ik op internet maar wat rondgezocht heb. uiteindelijk op ebay wat gekocht, zou even rondkijken naar een goede leverancier. eventueel kan je het ook 2e hands bestellen, maar dan heb je wel kans op scheuren en dergelijke (het is niet onbreekbaar, en blootstelling aan direct zonlicht doet het ook geen goed).

zoiets: http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (goedkoop voor theraband, 16,5/5,5 = 3 euro p/m)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Het nieuw ontworpen trekkermechanisme:

Details.jpg

De richting van de nerf bij de trekker zelf moet ik nog even over nadenken (hoe de krachten erop komen) en anders kan ik hem nog altijd lamineren. De veren voor het terugkeren in de nulpositie zijn hier nog niet in weergegeven, evenals de veiligheidspal. Ook moet er een soort buffer worden aangebracht om ervoor te zorgen dat het S-wiel niet te hard tegen de wand aanknalt. misschien zal ik hier wel een uitsparing voor maken zodat hij vrij kan draaien.

Ik heb gekozen voor deze vorm omdat ik hem nog gewoon van hout zou kunnen maken (hij kan groter uitgevoerd worden dan een wiel). Maar maakt wel ook gebruik van een roterende beweging, reset zichzelf naar een neutrale stand (d.m.v. een serie veren).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.