Make-over Woodfast draaibank

tuoh

Oud hout
Een tijdje geleden een gebruikt Woodfast draaibankje incl. bedverlenging gescoord. Het is een degelijke machine voor zijn geld, jammer genoeg is er maar één leunspaan bij, daarom er maar een paar bijgemaakt.
Elke tweedehandse machine die ik koop gaat eerst tot de laatste schroef uiteen, dan word alles gereinigd en gesmeerd, eventuele slijtage word aangepakt, en daarna word alles terug gemonteerd. Een omslachtige werkwijze, maar eens terug alles gemonteerd is weet ik zeker dat de machine voor 100% te vertrouwen is.

Vandaag was het zo ver, de Woodfast in X aantal onderdelen verspreid op de werktafel. Tijdens het sleutelen viel het mij nogmaals op dat dat gele kleurtje wel heel geel is:D Omdat de gehele machine nu toch in onderdelen uiteen ligt is het een kleine moeite om er een ander kleurtje op te smeren. Na wat speurwerk tussen de potten verf nog een restje grijze Hamerite gevonden. Het zonnetje in huis word nu dus een grijze muis:D:D Wel rustiger aan de ogen dat grijs, het werkstuk moet de aandacht trekken niet de machine.

Volgende week kan ik het hele boeltje terug monteren, en dan heb ik een (unieke) grijze woodfast staan.

Mvg,

André


Nieuwe leunspanen.
CIMG3442.jpg

Demonteren, altijd leuk.
CIMG3440.jpg

De nieuwe kleur.
CIMG3444.jpg
 

tuoh

Oud hout
Eén en ander is wat sneller verlopen dan gedacht:p Hierbij dus een prentje van de gemonteerde muisgrijze Woodfast.
Het ding zal wel niet beter draaien door de nieuwe kleur maar het oog wil ook wat.

Mvg,

André


CIMG3448.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het maakt geen enkel verschil natuurlijk, maar in deze kleur oogt het meteen als een dure, serieuze machine. Net echt ;)

Mooi gedaan.

Groet, Rob.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dit is een stuk rustiger voor de ogen, dat gaat een stuk prettiger werken.
Veel plezier met deze upgrade.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
hallo Tuoh ,

Ik heb deze draaibank in promotie zien staan bij Willy Vanhoutte voor ongeveer 400€ en gratis een set Sorbybeitels erbij. Wel zonder bedverlenging.
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met deze draaibank. Slijtage van de riemen, het (beperkte) vermogen, stabiliteit, compatibel met de meeste accessoires?, enz?

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb dezelfde staan en ben er zeer tevreden over. Ondanks dat het vermogen beperkt is kan ik er genoeg mee doen. Grotere diameters zijn echter uitgesloten.
De bank heeft vijf poelies/snelheden. Ik heb de mijne nu ongeveer 5-6 jaar en heb nog geen snaar hoeven vervangen. Aansluiting is M33 en MK2 dus zeer universeel.
De mijne komt bij Baptist vandaan, maar is daar nu uitverkocht tot december.
Wat de kleur betreft, mooi geel is niet lelijk en ik hoef hem niet te spuiten om 'm duurder te laten lijken.
Ondanks dat Woodfast een Australisch merk is komt de bank uit China, echter wel met voldoende kwaliteit. Ook Record Power (Made in Sheffield!) heeft dezelfde bank in het sortiment, maar dan in het groen.
 

tuoh

Oud hout
Deze week eens grote kuis gehouden in de "draaiafdeling" De kast voor mijn houtdraaibeitels en andere toebehoren was al een hele poos oververzadigd, met als gevolg dat er zowat overal beitels en klauwplaten lagen. Die te kleine kast moest dus verdwijnen, om nadien alle toebehoren tegen een bord te hangen zoals ik voor de schroefdraadspullen en bollendraaier gedaan had.

Nu had ik een tijdje geleden wat gebruikte en vuile platen Populier gevonden op een container. Na een wasbeurt met flink wat zeep en een borstel kwamen die platen redelijk fris uit het bad;) Het geknipte materiaal dus voor de klus.

Een paar uur verder ziet één en ander er al veel overzichtelijker uit, tezelfdertijd ook het blad maar eens onder handen genomen, even afgekrabd en terug een laagje lijnolie erop.

Nu staat alles klaar om een nieuwe draaibank te ontvangen, dat word een DRECHSELMEISTER MIDI FU 175 met verlengd bed. De Woodfast gaat dus terug de deur uit omdat de machine voor mijn doeleinden te licht van vermogen is. Zo blijven we bezig hé.

Heb niet echt een foto van voor de werken, maar deze geeft toch een idee.

CIMG3444.jpg

En na gedane arbeid:p

CIMG3791.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Dat ziet er netjes uit! Hoe heb je de beitels precies opgehangen? Tussen schroeven? Kan het niet goed zien op de foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.