Nieuwe formaatzaag beveiliging

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Hallo,

Weet iemand hoe dat nieuwe systeem heet of heeft er dat filmpje van ?

Gaat om een formaatzaag als ie dan iets anders als hout raakt, schiet de zaag in 0,2 seconden in het blad, zodat je je vingers er niet afzaagt
 

WR1944

Oud hout
Het is hoogstwaarschijnlijk het SawStop systeem. De patenthouder probeert uit alle macht zijn systeem verplicht te krijgen op alle in Amerika te verkopen zaagmachines. Maar daar zitten de meeste gebruikers niet echt op te wachten. Het is sowieso een kostenverhogende toevoeging en als het systeem z'n werk heeft gedaan kan je weer je portemonnaie trekken om een nieuw zaagblad en opnieuw een SawStop unit te kopen. Ik meen dat een Japanse fabrikant een minder ingrijpend systeem bedacht heeft dat even effectief is maar minder ingrijpend en beduidend goedkoper is.
Meneer SawStop heeft al voor miljoenen gelobbied in Washington maar gelukkig hebben ze daar nu andere zorgen.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ja dat is het sawstop systeem alleen is het nog niet toegepast in een formaat zaagtafel, dat voegt ook niets toe naar mijn mening omdat de formaat zaagtafel door zijn slede het niet noodzakelijk maakt om met je handen/lichaam het hout door te voeren.
Het materiaal ligt op de slede en de slede voer je langs de zaag.

Sawstop schijnt wel aan een formaatzaag met deze sawstoptechniek te werken, de professionele wereld geloofd er niet in (zie boven) vandaar wellicht de lobbyactiviteiten omdat het grote geld juist in de formaat zaagtafels(per zaag) omgaat en niet direct in de standaard of kabinet zaagtafel.

Vanuit een ander kijkhoek bezien zoals kortgeleden weer duidelijk in de media kwam zaagt iemand zijn arm eraf omdat de zaag omvalt en hij die probeerde op te vangen.

Het persoonlijk leed begrijp ik en kan ik me wel op inleven.
Het is te kort door de bocht om conclusies te trekken, maar een draaiende zaagtafel die omvalt opvangen???? reflexactie???? waarom valt die om????
Weet iemand hier meer van?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De meeste accidenten met een formaatzaag gebeuren met de voorritser, die zit een stuk voor de hoofdzaag en is nauwelijks zichtbaar tijdens het werk. Regelmatig pakt er wel iemand in de draaiende zaag bij het wegvegen van houtstof, of het wegnemen van zaagresten. Daar gaat ook een saw-stop niks aan kunnen doen (geen plaats voor inbouw)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Even afgezien van persoonlijk leed. Ongelukken kosten ook de samenleving geld. Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot de kosten van een effectieve beveiliging maar het zou me verbazen als die kosten heel eeg verschillen. Hoewel ... De uitkomst van dit soort berekeningen hangt nogal eens af van wat men er uit wil hebben.

En verder: De mate waarin eigen schuld een rol speelt is niet zo relevant. Het gebeurt en zal blijven gebeuren tot een foolproof systeem wordt verplicht. Maar ik dwaal af :). (Toch kan ik het niet laten nog te zeggen dat ik zo mijn twijfels heb bij de motieven van de fabrikanten om zich te verzetten tegen verplicht invoeren van een effectieve beveiliging).

Mvg
Klaas0639
 

WR1944

Oud hout
........ (Toch kan ik het niet laten nog te zeggen dat ik zo mijn twijfels heb bij de motieven van de fabrikanten om zich te verzetten tegen verplicht invoeren van een effectieve beveiliging). .......

Het zijn niet zozeer de fabrikanten maar de gebruikers. Die zien niets in kostenverhogende zaken en, Amerikaans als ze zijn, ook weinig in van hogerhand opgelegde zaken. Ze zijn dan ook stomverbaasd dat in Europa dado-bladen verboden zijn en Europese machines er dan ook geen voorziening voor hebben.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
(Toch kan ik het niet laten nog te zeggen dat ik zo mijn twijfels heb bij de motieven van de fabrikanten om zich te verzetten tegen verplicht invoeren van een effectieve beveiliging).

Naja, de kerel die het verzonnen heeft wordt schathemeltjerijk als zijn systeem verplicht wordt. Terwijl er best goedkopere oplossingen kunnen zijn.
Kortom, als je dit als gebruiker belangrijk vindt heb je nu nog de kans om er voor te kiezen ipv. dat je een instapzaag niet meer kan kopen voor 100 euro, maar dat ie 500 euro kost omdat er een systeem in moet wat flink knaken kost.
 

WR1944

Oud hout
In Amerika zijn ca 35000 doden te betreuren op de weg. Terwijl m'n natte vinger me verteld dat het aantal doden door het gebruik van een zaag een minieme fractie ervan is. Maar veel meer dan kreukelzones en airbags rondom zie ik niet verschijnen in auto's. Als we de lijn van de SawStop zouden doortrekken in het verkeer zouden alle auto's met een GPS uitgerust moeten worden en daarmee minstens 50 meter bij elkaar vandaan blijven terwijl ze maximaat 50 km/uur mogen rijden. Als extra beveiliging ook nog een rubberen band van een halve meter dik rondom als het systeem het begeeft.
Ik denk het niet.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In Amerika zijn ca 35000 doden te betreuren op de weg.
Ik denk het niet.

Dat zijn 100 neergestorte forse Boeing 737's per jaar, 2 per week!
Iedere twee maanden een 9/11.
Met al die ridicule veiligheidsmaatregelen op vliegvelden hebben de terroristen ons precies waar ze ons hebben willen: angst.
Moet je eens kijken wat al die verloren tijd in wachtrijen op vliegvelden aan economische schade teweeg brengt.
Naar mijn mening: accepteren van een gekaapt vliegtuig als een 'onvermijdelijke pech', gewoon doorgaan met ademhalen, ons niet in een gemeenschappelijke angstkramp laten schieten, en weer gewoon frank en vrij en zonder poespas in en uit vliegtuigen stappen. Dan is het angst-effect met een paar weken verdwenen. En voor de goede orde, deze mening dateert uit de tijd dat ik gemiddeld twee retourvluchten per maand vloog, europees en intercontinentaal. En in die tijd werkte ik achter de schermen op luchthavens, en dan zie je hoe ridicuul die poespas is, er zijn nog steeds genoeg lekken in het 'veiligheids'systeem.

Sorry dat ik dit draadje even kaap, maar dit moest ik even kwijt.

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.