Ra ra wat staat er in m'n werkplaats.

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hallo Houtdraaiers,

Na lang wachten was het vandaag dan eindelijk zo ver. Mijn nieuwe bankje is binnen gekomen! Ze moest helemaal uit Engeland komen.
Kijken wie als eerst raad hoe ze heet.

IMG_2763.jpgIMG_2765.jpgIMG_2766.jpg

Ik moet hem nog wel bevestigen en afstellen, maar daarna gaan de krullen vliegen!

Groeten,
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ja Het is idd een VB36,
Ik heb hem voor een (relatief)zacht prijsje over kunnen nemen. is altijd goed onderhouden geweest en loopt als nieuw. het enige dat je hoort is het piepje van de frequentieregelaar, verder is hij helemaal geluidloos.
Ik ben er ERG blij mee. ben heel lang op zoek geweest naar een machine die zich aan de gebruiker aanpast ipv andersom.
Boven de machine heb ik een takel hangen om het een en ander aan hout erop te kunnen takelen.
Nu vroeg ik me af, zouden er meer mensen zijn in Nederland die op een VB draaien. Wat zijn hun ervaringen mbt langere tijd op lage toeren (50-100) draaien?

Vandaag de tijd gehad om hem af te stellen. Jammer genoeg nog niet de tijd gehad om er op te draaien.
IMG_2770.jpgIMG_2771.jpgIMG_2775.jpg IMG_2773.jpg

Ik zal binnenkort een keer een filmpje plaatsen als ik tijd heb gehad om te draaien.

Groeten Rik.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Mooie aankoop !! Deze bank wil ik wel eens "live"zien

Dat kan wel een keer hoor, Op het moment ben is het razend druk, maar als het wat rustiger wordt is er ruimte om te komen bezichtigen en om te komen proberen.

Groetjes,
Rik
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat zijn hun ervaringen mbt langere tijd op lage toeren (50-100) draaien?

Als ik de specificaties op internet goed lees, zit er een 1400 toeren motor in met de laagste omzetting van 1:4, dus bij 200 toeren op de as draait de motor 800 toeren.
Vergeleken met de 1400 bij een normale frequentie is dat volgens mij voldoende om de motor koel te houden.

Nu is 200 toeren aan de lage kant, zeker voor uren achter elkaar, in mijn ervaring. Schalen van 70-80 cm gaan, als het ruwe hout rond is, toch snel richting de 300-400 toeren hier. Mijn draaibank loopt bij 50 Hz 270 toeren, en gaat tot 87 Hz / 470 toeren bij de laagste omzetting. Mijn ervaring is dat ik vrijwel altijd op die 470 toeren ben als de buitenkant klaar is.

Belangrijk is trouwens vooral dat de VB36 horizontaal staat (en wellicht ook vastgeschroefd?) - ik heb bij iemand gedraaid opeen VB36 die hem op een houten vloer had staan, en dat wiebelde erg vervelend.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Nu is 200 toeren aan de lage kant, zeker voor uren achter elkaar, in mijn ervaring. Schalen van 70-80 cm gaan, als het ruwe hout rond is, toch snel richting de 300-400 toeren hier. Mijn draaibank loopt bij 50 Hz 270 toeren, en gaat tot 87 Hz / 470 toeren bij de laagste omzetting. Mijn ervaring is dat ik vrijwel altijd op die 470 toeren ben als de buitenkant klaar is.

Belangrijk is trouwens vooral dat de VB36 horizontaal staat (en wellicht ook vastgeschroefd?) - ik heb bij iemand gedraaid opeen VB36 die hem op een houten vloer had staan, en dat wiebelde erg vervelend.


Ik denk er ook zo over, toch is het fijn wat info in te winnen bij draaiers die hier meer ervaring mee hebben. 350 toeren is tot nu toe mijn ondergrens geweest en ik moet zeggen dit is echt een verademing. Bij grote ongebalanceerde stukken sta ik niet langer met de staart tussen m'n benen te draaien maar heb ik het gevoel dat ik alles onder controle heb.
Wel jammer dat het idd niet verstandig is om langere tijd op een laag toerental te draaien, maar ja miss ook wel goed. dan schiet het werk ten minste op. ;)

Ik moet de draaibank nog vast zetten in de vloer (van beton) dat is idd een vereiste.

270 toeren? whow das een beste motor. is deze motor dan ook sterker dan een "normale" 1,5 kW moter? anders staat je draaibank natuurlijk zo stil bij hogere toeren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De best mogelijke aankoop!

Wil je verklappen hoe je dat gedaan hebt?

Groet, Chris

Ja hoor. HEEEEL lang speuren op ebay.co.uk en als je dan iets moois gevonden hebt, goed aftasten of het ook echt is wat je zoekt. Dan rest er niks anders dan het spaarvarken kapot slaan en ervoor gaan.
Als je iemand bent die risico's durft te lopen kan dit erg leuk zijn. Ben je niet zo avontuurlijk...begin er dan niet aan. Er is niets frustrerender dan een niet zuivere machine binnen te krijgen. Tot nu toe is me dat nog nooit gebeurt, en daar heb ik veel geld mee bespaard.

Succes,
Rik
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk er ook zo over, toch is het fijn wat info in te winnen bij draaiers die hier meer ervaring mee hebben. 350 toeren is tot nu toe mijn ondergrens geweest en ik moet zeggen dit is echt een verademing. Bij grote ongebalanceerde stukken sta ik niet langer met de staart tussen m'n benen te draaien maar heb ik het gevoel dat ik alles onder controle heb.
Wel jammer dat het idd niet verstandig is om langere tijd op een laag toerental te draaien, maar ja miss ook wel goed. dan schiet het werk ten minste op. ;)

Ik moet de draaibank nog vast zetten in de vloer (van beton) dat is idd een vereiste.

270 toeren? whow das een beste motor. is deze motor dan ook sterker dan een "normale" 1,5 kW moter? anders staat je draaibank natuurlijk zo stil bij hogere toeren.

Rik, we praten langs elkaar. Ik zeg dat 200 toeren geen kwaad kan. Wat speelt bij een frequentieregelaar is de koeling van de motor. Die koeling komt door de ventilator achter de motor, op de as van de motor. Als de motor dus langdurig op vol vermogen met weinig toeren draait, komt er weinig koeling en veel warmte vrij. Dat is een slechte combinatie. Maar, jouw motor draait bij 200 toeren op de as zelf 800 toeren. Dat is volgens mij snel genoeg om de ventilator zijn werk te laten doen. Verder is houtdraaien geen proces waarbij je uren continue op vol vermogen draait - je slijpt je beitels, verstelt de leunspaan, stopt de motor om nog eens goed te kijken of voelen etc. en vaak draait de motor ook niet op vol vermogen bij houtdraaien. Langdurig op 200 kan dus geen kwaad, denk ik. Ik denk alleen dat je het niet gauw gaat doen, zeker niet bij dat schaaltje wat ik nu zie. Houtdraaien is leuk, maar toch niet zo dat je de snelheid omlaag regelt om er langer van te genieten?

Wat betreft de 270 toeren: dat is natuurlijk de snelheid van de as, dus de motor draait dan op 700 toeren. Zo'n motor zie je niet zo vaak, maar ze zijn er wel. Een elektromotor draait een toerental dat afhangt van het aantal polen: 2 polen / 2800, 4 polen / 1400, 6 polen / 1000, 8 polen / 700 en daarna wordt het heel erg zeldzaam.
Hoe langzamer een motor draait, hoe inefficiënter hij werkt, dus meestal wordt de constructie zo gemaakt dat een standaard 2800 of 1400 motor voldoet. Vandaar dat jouw VB36 een 1:4 overzetting heeft. Mijn zelfgebouwde draaibank had niet meer ruimte dan een 1:3, daarna werd of de kleine poelieschijf op de motor echt te klein (niet goed voor de riemen) of de schijf op de as te groot (past gewoon niet), dus ik moest een langzaamloper zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.