Advies gevraagd bij het leggen van laminaat

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort laminaat leggen bij mijn dochter nu heb ik daar een paar vragen over.
In deze vloer zitten 2 luiken om onder de vloer te komen, 1 in de huis kamer en 1 bij de voordeur in de gang.

In het gat op het luik bij de voordeur komt een cocos mat te liggen,
maar hoe waarmee werk ik het beste de randjes van het laminaat af?

In het gat van de huiskamer wil ik op het luik laminaat maken zodat het gelijk met de vloer ligt.
Hoe en waarmee werk ik het beste de binnenrand van het laminaat en buitrand van het luik af?

Met hoe, bedoel ik lijmen, schroeven, spijkeren of wat anders.
Met waarmee, bedoel ik kunststof, rvs, aluminium, hout of wat anders.

Graag uw advies, mvg.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik had laatst een hetzelfde probleem.
Bleek dat bij de bouwmarkt allerlei soorten afwerkranden te koop zijn voor dit soort dingen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe je het ook af gaat werken, denk er aan dat vocht hier je vijand is. Laminaat kan daar erg slecht tegen en vaak is het onder een vloer in de kruipruimte erg vochtig. Zorg dus in ieder geval dat het vocht niet bij het laminaat kan komen. Ik zou gebruik maken van betonplex als luik en daar het laminaat op bevestigen met lijm of dubbelzijdig tapijtband. Dan in ieder geval alle gezaagde kanten van het laminaat twee keer dichtsmeren met een watervaste lijm. Tussen betonplex luik en de delen waarop dat ligt zou ik een flexibele vochtdichte afdichting plaatsen.

De afwerking van de randen van het luik (dus niet het gat zelf) zou ik doen met een aluminium T-profiel, op de hoeken in verstek gezaagd. Je kan dat schroeven maar ook verlijmen. Die profielen zijn bih de vakhandel in allerhande kleuren verkrijgbaar zodat ze nauwelijks opvallen. Het laminaat waar de mat komt te liggen zou ik voorzien van een aluminium L-profiel.

Nog een tip: leg altijd een aparte dampremmende folie onder je ondervloer. Ongeacht wat de leveranciers mogen beweren, de "twee-in-een" oplossingen zijn prut in mijn optiek. Qua prijs kom je trouwens vaak gelijk uit als je een goede folie koopt met een goedkopere ondervloer. 't Is iets meer werk, maar het loont.

Succes!

Groet, Rob (op het gebied van vocht en laminaat door schade en schande wijs geworden :mad: )
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb ook het aluminium hoekprofiel gebruikt.
Ik zou wel de profielen afkiten met siliconenkit, zodat geen vocht onder het laminaat kan komen.
Deze kit is tevens prima om de profielen te plakken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor de adviezen,

Ik had ook aluminium hoeklijntjes of iets dergelijks in mijn gedachten.
Maar had zeker niet gedacht om het tegen vocht af te werken (goede tip) :D

@Heckemann
Bedoel je met het T profiel op de rand van het luik in de huiskamer dat de andere kant van de T op de vloer hangt/ligt?
Is de rand van het gat dan niet erg kwetsbaar?

Het laminaat wordt op een bestaande tegelvloer gelegd met daartussen 5mm piepschuim met aluminium folie erop.
Moet er dan toch nog damp remmende folie onder?

@handig18
Kun je alle siliconen kitten ook voor plakken gebruiken of speciale en blijft dat goed vast zitten?

Mvg.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het luik hangt niet op het alu profiel, als het goed is ligt een luik op een in de vloer verzonken rand. Het profiel ontrekt alleen de randen aan het oog.

Ik gebruik altijd een dampwerende folie in combinatie met een ondervloer. Op een verdiepingsvloer durf ik nog wel zonder als het huis al een jaartje of wat staat, maar een begane grond vloer, met of zonder kruipruimte, is altijd te vochtig OF loopt de kans om vochtig te worden. Beter het zekere voor het onzekere voor die paar centen.

Groet, Rob.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb gewone siliconenkit gebruikt (action), maar misschien is het verstandig om zuurvrije te nemen, zodat je zeker weet datde laminaat niet wordt aangetast door het zuur.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hoe je het ook af gaat werken, denk er aan dat vocht hier je vijand is. Laminaat kan daar erg slecht tegen en vaak is het onder een vloer in de kruipruimte erg vochtig. Zorg dus in ieder geval dat het vocht niet bij het laminaat kan komen. Ik zou gebruik maken van betonplex als luik en daar het laminaat op bevestigen met lijm of dubbelzijdig tapijtband. Dan in ieder geval alle gezaagde kanten van het laminaat twee keer dichtsmeren met een watervaste lijm. Tussen betonplex luik en de delen waarop dat ligt zou ik een flexibele vochtdichte afdichting plaatsen.

De afwerking van de randen van het luik (dus niet het gat zelf) zou ik doen met een aluminium T-profiel, op de hoeken in verstek gezaagd. Je kan dat schroeven maar ook verlijmen. Die profielen zijn bih de vakhandel in allerhande kleuren verkrijgbaar zodat ze nauwelijks opvallen. Het laminaat waar de mat komt te liggen zou ik voorzien van een aluminium L-profiel.

Nog een tip: leg altijd een aparte dampremmende folie onder je ondervloer. Ongeacht wat de leveranciers mogen beweren, de "twee-in-een" oplossingen zijn prut in mijn optiek. Qua prijs kom je trouwens vaak gelijk uit als je een goede folie koopt met een goedkopere ondervloer. 't Is iets meer werk, maar het loont.

Succes!

Groet, Rob (op het gebied van vocht en laminaat door schade en schande wijs geworden :mad: )

Betonplex is heel glad. Je moet hem eerst opruwen voordat je er iets op kan plakken zonder dat het er af komt zetten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Jefmen: ik ontvet het en gebruik tweezijdig tapijttape om het laminaat (of wat dan ook) er op te plakken, gaat prima. Groet, rob.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik werk altijd op dat soort plekken met geprofileerde alu afwerklijstjes. ik lijm ze er altijd op met 2 componenten lijm omdat er veel over gelopen wordt. dat komt echt niet los zonder dat de toplaag meegerukt wordt...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Betonplex luik waar je een profieltje op gaat schroeven? regel maar direct wat extra boortjes, dat spul is giga hard!

Dat zou ik toch willen tegenspreken. Heb ondertussen toch 5 terraria en 1 aquarium gebouwd met goede betonplex, en daar zitten heel wat schroeven in die ik steeds voorgeboord heb. 1 goedkoop boortje uit een setje van de brico en 200 gaatjes verder ging dat nog steeds even vlot. Betonplex is binnenin gewoon multiplex he, alleen zit er 1 dunne harslaag op aan de buitenzijde, maar zó hard is die nu ook weer niet.
 

Laminaatvloer

Nieuw lid
17 okt 2013
2
0
Je kunt het beste aluminium profielen gebruiken. Deze zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop. Je kunt ze plakken, maar voor langer levensduur zou ik profielen kopen die je kunt schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.