toerentalregelaar

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo collega draaiers

Met veel plezier lees ik over jullie ervaringen en leer er ook altijd wel iets van , maar nu heb ik advies van jullie nodig.
Ik ben in het bezit van een Scheppach DMS 1100 draaibank die op zich best goed bevalt maar er zit een klein nadeel aan nl. dat het laagste toerental soms nog te hoog is, nu las ik laatst in een oude Aktieradius dat er een Duitse firma is die een apparaat verkoopt dat de toerentallen kan beinvloeden naar boven en beneden.
mijn vraag is nu : zijn er onder jullie die ervaring hebben met dit apparaat ?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Leendert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Frequentieregelaar. Maar je hebt een driephase motor nodig. Veel motoren die een 240volt aansluiting hebben zijn met enige aanpassing hiervoor wel geschikt. Er zijn andere leden die hier meer van weten. Een foto van de aansluiting op de motor kan meer duidelijkheid geven. Als je eea nieuw wil
Kopen ben je wel een paar honderd euro verder.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Inderdaad een frequentieregelaar, maar dat gaat op deze draaibank niet werken omdat hij een 1 fase motor heeft. Ik heb een zelfde soort (HBM1100) en zat met het zelfde probleem. Ik heb hem omgebouwd met een nieuwe motor, motor bevestiging, nieuwe poelies (vaste) en een frequentieregelaar. Het werkt goed maar de kosten waren 250 euri voor de regelaar, 150 voor de motor en flink wat uren met het las apparaat en de slijptol in de weer. Uiteindelijk ben ik nu een compleet nieuwe draaibank aan het bouwen omdat het één en ander toch niet volledig aan mijn wensen voldoet dus weet waar je aan begint :p

Patrick
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Goedemorgen

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee, ik dacht nl dat het wat eenvoudiger zou zijn.

Leendert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.