Hammer lintzaag N4400 start niet meer.

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Mijn Hammer lintzaag is er vandaag mee opgehouden toen het zaagblad klem kwam te zitten.
De zekeringen zijn uitgevallen, maar toen ik hem terug wou opstarten deed hij niks meer.
Het is een enkelfasige uitvoering, op de motor zit een bakje met een condensator, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er mis kan zijn.


Mvg,

Geert
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Thermische veiligheid? Dit is gewoonlijk een klein knopje in de buurt van de motor dat ingedrukt moet
worden na overbelasting.

Om mogelijk dat je de motor verbrandt hebt.

Succes

S.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
In principe is het de beveiliging die moet zorgen dat de motor tijdig uitschakelt. Er van uitgaande dat de beveiliging deed wat het moest, doen, is er een goede kans dat de wikkelingen nog goed zijn. Ik zou eerst zoeken of er een verborgen beveiliging heeft aangesproken (bijv. "het knopje") of een veiligheid in ongerede is geraakt of gereset moet worden.

Mvg
klaas0639
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
De zekeringen zijn uitgevallen...
Die in de meterkast?
Wellicht is ook de machinebeveiliging uitgevallen: volgens het elektrisch schema in de handleiding (p.32/33) zit er ook een overstroombeveiliging in de machine zelf. Wellicht moet deze gereset te worden.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ja de zekeringen in de meterkast.

Ik heb de motor aan de praat gekregen door rechtstreeks spanning te zetten aan de ingang van de motor, het ligt dus niet aan de motor en condensator vermoed ik.
De schakelkast van de lintzaag ligt nu ook open, de overstroombeveiliging is een heel simpel dingetje, maar ik zie niet meteen een reset mogelijkheid, zou ook niet logisch zijn om die zo ver te verstoppen denk ik?

Ik heb de fabrikant van de schakelapparatuur kunnen terugvinden en de meeste onderdelen zijn online te bestellen:http://www.klibo.de/

Alleen jammer dat ik niet weet welk onderdeel er kapot is. Ik ga beginnen met de veiligheid te overbruggen en kijken of de motor dan draait.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, je hebt ,door de motor rechtsteeks aan te sluiten bewezen dat motor +C in orde zijn. Nu stapsgewijs delen in het circuit opnemen.
Ik ben benieuwd welk onderdeel de onderbreking veroorzaakt. Laat je ons dat weten?


mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja dat is bijzonder. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de stroomsterkte zo groot was dat zo'n draad smelt en de relatief dunne draadjes van de wikkeling niet smelten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de draad een slecht contact maakte wat leidt tot lokale warmteonwikkeling (ook als de motor niet wordt overbelast). Toen de motor werd overbelast door het vastlopen was de warmteontwikkeling in het slecht contact zo groot dat de koperdraad smolt. Blijft de vraag waarom ook nog eens de smeltveiligheid aansprak. Toevallig gelijktijdig? Dat is sterk.
Misschien zie ik wat over het hoofd.

De vraag die je je wel moet stellen is waarom je motorbeveiliging niet aansprak of was de motor niet van een eigen beveiliging voorzien?

Nou ja, hoe dan ook. Je motor is OK :).

Mvg
klaas0639
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat de isolatie van de koperdraad smelt kan ik me nog voorstellen bij een slecht contact, maar dat de koperdraad doorsmelt vind ik zeer onwaarschijnlijk.
Dan is er volgens mij echt wat meer aan de hand.
Normaal is de smeltveiligheid in de meterkast allang uitgevallen.
De veiligheid van de motor behoeft niet uit te vallen als deze niet wordt overbelast.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Jazeker, een heel merkwaardig geval. Hier is een draad gesmolten EN een smeltveiligheid in de kast gesmolten. En ... de directe aanleiding was de acute overbelasting van de motor. Er klopt iets niet of ik zie iets simpels over het hoofd :).

Ik kan het niet bevredigend verklaren.


Mvg
Klaas0639
 
A

Athanor

Guest
Wat zegt de Felder importeur hier eigenlijk over?

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.