Weet er iemand meer over een bronzen (of messing) Stanley no.5

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo,

Ik kan op het internet geen duidelijke informatie vinden waar deze schaaf vandaan komt. Volgens sommigen zou die zelf gegoten zijn? Zou kunnen er zitten wat putjes in en de binnenkant is heel ruw. Het logo en patenten zijn echter wel duidelijk leesbaar.
Ik had de Nr 5 gekocht met het gedacht dat er op de zool iets messing of brons gebraseerd was (er was een plek metaal zichtbaar op de zool) en heb er dus niet veel voor betaald. De schaaf zool zag er redelijk vlak uit en de schaaf zelf leek me heel oud te zijn ergens begin 1900. Nu ik dit weekend de schaaf aan het schoonmaken was (die zat helemaal onder het verhard vet) met hete soda was mijn verbazing groot dat de schaaf op het eerste zicht helemaal in brons is. Het stukje metaal dat kwam piepen in de zool is op het brons gebraseeerd - niet omgekeerd. Maw een speciale Stanley denk ik. De stukje metaal aan de randen bleken ook te zijn afgezet door gebruik, eronder zat brons of messing!

Foto's volgen nog...
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hierbij enkele foto's. Kwaliteit is niet goed sorry, camera blijft uit focus na een val... Ik heb de tablet gebruikt

afbeelding039.jpg
afbeelding040.jpg
afbeelding041.jpg
afbeelding042.jpg
afbeelding043.jpg
afbeelding044.jpg

Die website heb ik inderdaad afgespeurd. Ga zeker enkele foto's opsturen, ik ben benieuwd of de schaaf inderdaad zelf gemaakt is. Maar dan na wat extra poetswerk. De keerbeitel moet vervangen worden al de rest is ok na wat werk. Futselbank schaaf zal het niet worden er zit 3-5° verschil op dat is wel heel veel schuren. Vind het wel een speciale Stanley ik hoop dat ik die schaaf getuned krijg. Het schaafmes is van Kunz.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.