Toupe vraagje

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

Laat ik eerst vertellen dat ik vanwege woonst buiten Nederland, de Nederlandse / Vlaamse benamingen van veel gereedschappen en technieken niet ken. Hier op het Forum leer ik natuurlijk wel veel bij maar nu ben ik even op glad ijs.

Ik heb planken -ruw 25 mm - die ik van noot en veer ( messing en groef ? ) moet voorzien. Ik heb een verticale frees en aandrijfapparaat.

Ik zie dat Felder losse profiel messen ( en afwijzers ) aanbiedt. Ik heb de Felder messenkop dus dat zou een oplossing kunnen zijn; ik vindt het alleen nogal omslachtig. Is er niet een frees te vinden die uit een set van twee bestaat, een voor de goef en een voor het mes? Of is er misschien een betere oplossing?

Alvast dank
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Mac, wat is je probleem? Die sets met wisselmessen werken perfect voor aantrekkelijke prijs. Je monteert eerst de ene set messen en freest alle "meszijdes", dan onteer je de andere messen (3 minuten werk) en dan frees je alle "groefzijdes"

Een set met beide frezen vast zul je best kunnen vinden maar wat heb je eraan, geen tijdwinst, duurder en niet beter.
 

Mac

Actieve deelnemer
Ha Scheppie,

Het is niet echt een probleem, ik wil gewoon ( zeker gezien de prijzen van dat spul ) proberen de beste optie voor mezelf te kiezen. Ik denk daarbij niet alleen aan aanschaf, maar het spul moet ook geslepen worden en misschien dat op den lange duur optie X goedkoper is dan optie Y.
Maar.... Ik ken die mesjes niet en als jij daar goede ervaringen mee hebt, is dat een zeer bruikbare info voor mij :) Dank!
 

tuoh

Oud hout
Eén en ander hangt af van de gebruiksintensiteit, voor occasioneel gebruik zijn die profielmessen perfect. Kosten weinig maar de standtijd is ook niet veel zaaks. Voor veelvuldig gebruik zijn er de professionele frezen, HM bestuct, deelbare body's, verstelbaar in dikte, soms uitwisselbare frezen voor diverse profielen, etc. De prijs is een heel stuk hoger, maar de standtijd is dat ook, duizenden meters profiel frezen alvorens opnieuw te slijpen is standaard hier.
Nog een stap verder zijn de samengebouwde frezen voor op de schaafautomaten( 4, 5, 6, en meer assen) hier zijn de doorvoersnelheden HEEL hoog, tot 600m/min. dat gaat vooruit, maar vermoedelijk wat te snel voor thuisgebruik;) Voor elk wat wils dus.

Mvg,

André
 

Mac

Actieve deelnemer
Tuoh,

Twee vraagjes naar aanleiding van jouw reaktie:

Ik heb een Tormek T7, is die naar jouw mening geschikt om die genoemde mesjes zelf te slijpen of is het beter dat uit te besteden?
Kan je me in een richting wijzen ( merk, leverancier ) van een HM bestucte frees?

Dan kan ik op basis van die twee uitkomesten zelf wel een plan trekken, maar sta altijd natuurlijk open voor input.

Alvast dank
 

tuoh

Oud hout
Zelf slijpen is niet echt een optie, die profielmessen worden meestal op de rug aangeslepen. Dat is echt iets voor een slijpdienst, of je moest de beschikking hebben over een vlakslijpmachine met magneettafel.

Het profiel zelf slijpen kan een firma enkel als ze de desbetreffende slijpmal hebben, of dat ze kunnen beschikken over de cnc programmatie van het profiel. Meestal is dit niet het geval en zijn ze dus verplicht om de rugzijde te slijpen, dit werkt dus ook maar de messen zijn na een paar slijpbeurten toe aan vervanging.

Hm frezen levert elke fabrikant, Leitz, Leuco, Oertli, etc..... Maar, tegenwoordig veelal als hydro opspangereeschap, voor gebruik op schaafautomaten dus. Sommige merken leveren ook de klassieke frezen nog voor op de Freesmachine, Oertli, CMT, hebben deze zeker, andere merken zal je moeten navragen.

Als voorbeeld: Bekijk bijlage nl_06209.pdf Altijd voor mech. aanvoer.

Mvg,

André
 

Mac

Actieve deelnemer
Tuoh,

Dank, hier kan ik goed mee uit de voeten. Het betreft een kleinere klus, dus zijn de profielmessen de meest economische optie.

Als jij het hebt over "klassieke frezen voor op de freesmachine"; bedoel je dan dat de verticale frees ( toupie ) aan het uitsterven is? Het lijkt me niet dat kleine bedrijfjes zulke machine zullen installeren, en even een klein klusje doen op zo'n schaafautomaat lijkt me zeker niet economisch haalbaar....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Mac, een kleine klus hoeft ook niet zo heel klein te zijn hoor, die profielbeitels gaan in massief hout vele honderden meters mee voordat ze hun scherpte verliezen. Ik schat de prijs van een vaste kop op 10 x of meer de kosten van een set profielbeitels dus je kunt even uit de voeten met een setje messen. Voor een simpel profiel als mes en groef zou je met beleid zelf ook nog iets kunnen scherpen als je handig bent met slijpgereedschap, je moet wel met beleid werken anders verander je je je profiel en past t niet meer.
 

tuoh

Oud hout
Met "klassieke frezen voor op de freesmachine" bedoelde ik hier enkel de tand en groef combinatie's, die worden nog maar zelden gebruikt op een verticale freesmachine. De reden is duidelijk, de kostprijs van die dingen word op een verticale freesmachine bijna nooit terugverdient. Heb je planken nodig met tand en groef dan zijn het er meestal ook ineens heel veel. Voor grote aantallen is een "quatre-face" dan ook veel geschikter en stukken sneller.

Kleine oplages voorzien van tand en groef gaat ook zonder de gepaste frezen, een sponningfrees en een (verstelbare) groeffrees klaren de klus ook, weliswaar wat trager (meerdere malen doorvoeren) maar voor een paar meters maakt dat niet echt uit.

Zelf heb ik vroeger eens een T+G set kunnen kopen van het merk "Oerlikon" die frezen zijn gebouwd uit kanonnenstaal;) die blijven snijden. Kijk dus eens bij het tweedehands aanbod, daar zitten al eens mooie exemplaren tussen.


Mvg,

André
 

Mac

Actieve deelnemer
Dank voor jullie input!

Zoals jullie wel aan mijn vragen kunnen zien is de verticale frees --toupie-- helemaal nieuw voor mij.
Een van de weinige dingen die ik weet is dat ik er groot respekt voor dien te hebben ( heb ik ook ) en dat ik een een doorvoerapparaat moet gebruiken.

Binnenkort komen er toebehoren voor de KF700 in de vorm van profielmeskoppen, schuurcylinder, verlijmfrees, doorvoerapparaat en nog wat ander spul. Dan kan ik voorzichtig gaan beginnen me dit metier eigen te maken.
Eerste opgave is vloerdelen, maken, vandaar de T&G

Hartelijk dank zover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.