Houten dek restauratie Vega Matador

prensel

Nieuw lid
16 sep 2013
3
0
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een Vega Matador uit 1966 aangeschaft.
Dit is een polyester boot met houten bovendek van 4.2m lang met max 50pk bb motor.
Ik wil het houtwerk gaan aanpakken en het bootje weer in topstaat brengen.

Ik heb wel wat ervaring met werken met hout (oa kozijnen maken voor mijn huis) en heb daarom de nodige gereedschappen staan, oa, vlakvandiktebank, afkortzaag, freesbankje/bovenfrees, handgereedschap etc.

De boot is inmiddels gestript en de oude (bruine) lak op het hout met verfstripper verwijderd. De buitenrand van het dek is een massieve (ik denk mahony) plank/balk en in het voordek en achterdek is een mahony multiplex plaat ingelegd met daarin witte strepen. Het mahony fineer is niet mooi meer en de buitenrand is ook beschadigd door boor/schroefgaten, deukjes en op de neus is een stuk ingezet. Dat alles zorgt ervoor dat opnieuw blank lakken niet mooi gaat worden.

Wat zou de beste aanpak zijn om dit weer mooi te maken ?

Buitenrand:
optie 1: Alle hout verwijderen en volledig opnieuw aanbrengen
optie 2: bovenkant en zijkant afschaven/afrezen, repareren en opdekken met nieuwe mahony planken

Voor en achterdek mahony multiplex:
optie 1: mulitplex vervangen door nieuw plaat, vooraf witte strepen infrezen en inrubberen met wit
optie 2: multiplex vervangen door massief mahoney plankjes met witte houten strips


Andere opties ?

Groet,

Paul
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een leuk winterproject!! Die plaat, mahonie met ingelegde strepen is standaard te koop, maar je kunt het ook zelf maken natuurlijk. Voor het strakke is het misschien het beste al het houtwerk er af te halen en opnieuw op te bouwen, maar als je wat foto's plaatst wordt het wel wat duidelijker voor de kijkers en lezers. Denk er wel om dat je het mahonie beitst voordat je het gaat lakken. Mahonie bleekt enorm in het zonlicht en dat is geen chique gezicht.

jaap
 

prensel

Nieuw lid
16 sep 2013
3
0
20130929_155241.jpg20130929_155303.jpg
De buitenrand is opgebouwd uit een multiplexplaat die in de polyesterromp gelamineerd is. Bovenop is een massieve mahony plank gelijmd en op de kopse kant een strook geschroefd/gelijmd met een strook eronder om het op te dikken.
Wat is nu de beste manier om de massieve delen te verwijderen zonder de muitiplex 'drager' te erg te beschadigen ?

Ik heb zelf het idee om met de bovenfrees ingesteld op de dikte van de bovenplank om de 10cm een gleuf te vrezen en dan met de beitel het tussenliggende hout te verwijderen.
 

Bijlagen

  • 20130928_155607.jpg
    20130928_155607.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 164

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.