zoek dummy proof systeem om schaaf te slijpen

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Gisteren een tweedehandse stanley NO3 ontvangen. Onmiddelijk aan de slag gegaan en het is werkelijk een festijn om met zo'n toestel op ruw hout aan de slag te gaan! Mooie lange houten krullen


Na een aantal uurtjes begint de schaaf wat meer weerstand te vertonen dus ik denk tijd om te slijpen. Ik haal mijn enige slijpsteen die ik heb boven (zo'n typische belgische steen met een ruwe en fijnere kant) en ik begin te slijpen.


Ik dacht dat ie iets scherper was maar dan alles terug gemonteerd en een dikke ramp. Miezerige stukjes hout komen eraf, ik duw putten in het hout. En wel 20 geprobeerd om de afstand dus het mes en dat tweede ijzer (ken de naam niet, maar moet de krullen weg duwen) af te stellen.

uiteindelijk maar een 60 grid op mijn schuurmachien gezet.


Mijn vraag is dus wat moet ik kopen om op een EENVOUDIGE manier mijn schaaf te slijpen. Zal wel op internet te bestellen zijn want in brussel zijn hier niet veel winkels waar ik iets mee kan aanvagen.


Samuel
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
De eenvoudigste manier is met een slijphulpstuk en van grof naar fijn slijpen, een Belgische Blauwe Wetsteen of een Coticule is fijn genoeg om op te eindigen (als dat is wat je hebt).

Als je een nieuwe coticule hebt moet je wel controleren of de achterkant een blauw/paarse BBW is of leisteen ongeschikt voor slijpen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Zie topic's. Tsja misschien misschien moet je het eerst goed fout doen om het daarna goed goed te kunnen doen ;) Maar er zijn er genoeg die liever een schaaf met een beetje stroom aanschaffen en het niet eens willen proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.