Kent iemand deze houtsoort?

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een kunstrestaurateur/ontwerper vroeg me onlangs of ik weet in welke houtsoort een bepaald beeldje werd gemaakt.

De beeldhouwer is een Gentenaar, Geo Verbanck is zijn naam.
Het werkje werd vervaardigd in 1917.

Verdere gegevens heb ik niet, misschien dat dit voldoende is?

Hier is de foto van een blank gemaakt stukje van de sokkel.

Rare houtsoort.jpg

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's een brug te ver vrees ik ;-)
Ooit maak ik de tocht naar Zwolle wel eens, Rick!
Mocht jij ondertussen eens richting België komen, wees welkom!

Ik vermoed dat het om een inlandse soort gaat, waarschijnlijk beeldhouwde de man in wat hij gewoon voorhanden had...

Groeten!
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
ooit zegt hij hij geraakt al niet eens tot hier ^^
:eek:

't Is waar, het ziet er niet naar uit dat ik de komende maanden (en da's wss nog maar het begin) veel tijd over zal hebben.
Wat op zich niet slecht is, als ik op werk moet zitten wachten zou het er triest uitzien.
Op die manier kom ik eigenlijk te weinig aan eigen projectjes toe, zoals de houten bankschroeven, maar alla.

de tekening doet me denken aan van die gefineerde kasten van de jaren 60 (?) ...

Da's nogal vaag hé Sam! ;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
ach je weet hoe 'ruim' mijn houtsoortenkennis is

We leren elke dag bij hé ;-)


Voor essen is de structuur niet grof genoeg, maar bedankt voor het meedenken!

Kopshout geeft meestal meer duidelijkheid...

Denk niet dat dit mogelijk is, dit is het enige onbehandelde deeltje van het beeldje. Denk dat het vooral uit nieuwsgierigheid is dat men de houtsoort graag zou kennen, kopshout zuiver maken kost misschien meer dan de kennis waard is.

Als ze het echt zeker willen weten kan dat wel onderzocht worden dunkt me, maar zal wss niet nodig zijn.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
het is zeker geliefd bij de beestjes, zou het een eikensoort kunnen zijn? (Niet de meest logische soort, om als beeldhouwer te kiezen voor je werk)
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Het lijkt ook wel veel op kastanjehout, ik heb daar een stuk van liggen waardoor ik de vergelijking trek. Even kijken of ik morgen een foto kan plaatsen.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Hierbij een foto van het kastanjehout. Ik had ook de hele tijd een associatie met azijnhout, dit in een oud vademecum opgezocht, maar de beschrijving geeft aan dat het vaak erg donker op eikenhout gelijkend hout is, dus dat zal het ook niet zijn... Toch, wat Sam zegt, gefineerde kasten van de jaren 60, er ontstaat een beeld in m'n hoofd, maar kan het niet concreet maken.

Fons

IMG_1247.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Steeneiken / azijnhout heb ik in gebruik voor een handvat van een beitel, je kunt het kopen bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Het heeft geen donkere kleur, lijkt qua kleur veel op het hout op de foto, maar de stralen zijn zodanig lang en duidelijk, dat je goed moet kijken om de jaarringen te zien - in de lengte overheersen de stralen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
attachment.php




Hallo Steven,
Als je vuil en vraat van de verstreken eeuw wegdenkt ziet het er volgens mij ongeveer zo uit:

Haagbeuken1.jpg

en dat is dan een close up van...



Haagbeuken2.jpg


Bron: Houtvademecum, 10e druk (SDU / Centrum Hout)

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Kon wel eens de juiste conclusie zijn, gisteren laat ook in het vademecum gekeken en toen viel me de gelijkenis ook al op! Alternatief zou nog Movingui kunnen zijn op pag. 144.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.