In blijde verwachting van een RTS 400 EQ-plus

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is zover: m'n eerste festool machine is besteld!
Op aanraden van André heb ik de RTS 400 besteld, omdat dit een heel veelzijdig schuurmachientje is.

Uit ervaring weet ik dat de schuurmachines van Festool super zijn, (vroeger vaak geschuurd met een voorloper van Festool, nl Festo)

Heb ze hier besteld: http://www.nonpaintstore.nl/nl/gereedschap/sanding-machines-schuurmachine-onderdelen/festool-sanders-schuurmachine/festool-vlakschuurmachine/festool-rts-400-eq-plus-vlakschuurmachine.html

Prijs lijkt me prima!

Wie deelt hier z'n ervaring met dit kleine maar dappere machientje?

Groeten,
Steven
 

Broos

Actieve deelnemer
12 mrt 2013
45
6
Zuidhorn
Heb een rts400 en een tussenzool waardoor hij ook als dts400 te gebruiken is. Ik gebruik hem elke keer met plezier ! Heb ook allerlei soorten schuurpapier getest. Festool, Sia en schuurpapier van ecotools. Je krijgt geen spijt van je aankoop!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Schijnt heel snel te gaan bij die leverancier, mogelijk wordt de machine morgen al geleverd!

Ja, ben er van overtuigd dat het een supermachientje is, zal z'n geld zeker waard zijn!

Ik laat het weten als ik ze heb getest!

Steven
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Prima machientje idd. Helaas is deze niet te swappen van strijkijzer zool naar delta zool. Het kan wel, maar dan ben je je garantie kwijt. De vorige versie was wel eenvoudig om te zetten.

De prijs is op zich niet verkeerd maar wel afhankelijk voor wat je er bij hebt gekregen. Ik was zelf iets van 260 euro kwijt maar kreeg daar wel 2 dozen 100 vel schuurpapier bij van Festool. Dat kost anders ook weer een aantal tieners.

Ik denk dat je nu wel 1 probleem hebt....



Maar heeeel heeeeel zelden blijft een festool kistje in zijn uppie.... :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat je nu wel 1 probleem hebt....

Maar heeeel heeeeel zelden blijft een festool kistje in zijn uppie....

Haha, André waarschuwde me ook al dat Festool verslavend kan zijn ;-)

Nu, ik weet dat Festool goeie kwaliteit is, de ergonomie van de schuurmachines is ronduit fantastisch.
De Domino staat ook op m'n verlanglijstje, maar voor de rest kan ik niet zo gauw iets bedenken dat me heel erg aantrekt, en de Domino zal nog moeten wachten ;-) .

Groeten,
Steven
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik ben begonnen met een OF1400, de frees... en als ik nu in het hok kijk staat er een ts75 zaag, een domino, een schuurmachientje, een freestafel, een zaagtafel, een schroevendraaier
en iets zegt me dat ik nog wat vergeet... :-/

Maar mijn meest gebruikte festool artikel is er een waar gaan draadje aan zit.

het handschuurblokje :)
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ondertussen al heel wat metertjes geschuurd, gaat als een tierelier!
Dubbel en dik z'n geld waard.

Er zal op termijn nog wel iets van Festool bijkomen, alles op z'n tijd.
Vond vooral de schuurmachine interessant, want met een slechte schuurmachine trilt je pols na een paar uur schuren even lang na ;-).

Voor de rest werk ik graag met een mix van elektrisch gereedschap, schroefmachines en bandschuurmachine Makita (die laatste moet er nog komen), bovenfrees momenteel Triton, maar wordt mettertijd vervangen door Bosh blauw, en verder nog een allegaartje aan boormachines, bovenfreesjes en ander klein spul. Voor zwaardere dingen gebruik ik stationaire machines.

Soit, mijn eerste kennismaking met Festool is dus heel aangenaam, dit wou ik even kwijt ;-)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Steven,
ongeveer 20 jaar geleden kocht ik ook zo'n schuurmachientje , het toenmalig type met vast toerental, voor een bepaalde job, waarbij die onmiddellijk opbracht. Veel heb ik het ding in al die jaren niet gebruikt, maar het valt mij wel telkens op hoe goed dit machientje werkt, hoe snel het schuurt, en hoe handig het is. Ik werk normaal alles af met snijdend handgereedschap. Net voor de tijd dat ik het kocht was ik in de gelegenheid om eenzelfde soort machientjes van andere merken uit te proberen. Eerlijk, Festo stak er duidelijk bovenuit.
Het is de enige Festo die ik ooit kocht, het is dus mogelijk, mits sterk karakter....

Veel plezier ermee, het is een prima aankoop, is snel terugverdiend

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik denk dat je nu wel 1 probleem hebt.... Maar heeeel heeeeel zelden blijft een festool kistje in zijn uppie.... :)

Ik vrees dat dit toch wel klopt... Ben begonnen met de stofzuiger (CTL-26E AC) met bijbehorend 'kistje' met stofzuigerstang, tezamen met de Mafell invalzaag.

Al snel erachteraan kwamen de volgende systainers (met achtereenvolgens de FS SYS/2, de DTS-400, de OF-1400 en (vrij recent nog...) de DF-500 met apart 'kistje' voor de domino's).

Overige Festool (zonder draadje...): een 3-tal geleiderails, doosjes schuurpapier (o.a. als actie bij de DTS), ZB HS D5 euro-boortje, FS-PA parallel-aanslag en stofzuigerzakken.

De MFTC-XL die ik aan 't bouwen ben wordt ook nog eens Festool grijs met de groene en donkergrijze kleur... We kunnen wel constateren dat er voor mij geen redden meer aan is... :rolleyes:
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
De Triton vervangen door een blauwe Bosch? Wat is het argument Steven? Ik dacht dat die Tritons voor hun prijs best OK zijn vooral diepte instelling is 1 van de goede kwaliteiten, ze zien er beter uit dan de Trend frezen waarvan de voet van de goedkoopste verdacht veel op die van Aldi lijkt en daar mag ik niet meer binnen :) Ik heb inderaad wel niets dan lof gelezen over die blauwe Bosch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.