vensterbank en radiotorombouw

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Zo de vakantie is weer voorbij dus weer aan het werk en weer tijd om wat klussen in en om het huis te gaan oppakken.

Aan de voorkant van het huis hebben we een groot raam waar momenteel geen vensterbank onder zit. Onder het raam hangt een radiator. Mijn vrouw wil graag een brede vensterbank zodat er ook op gezeten kan worden. Na wat schetsen en meten is besloten om de vensterbank door te trekken over de hele voorkant van het huis (zie Sketchup tekening). Uiteindelijk is het de bedoeling dat er onder de vensterbank een radiatorombouw komt en aansluitend aan de rechterkant een kastje voor o.a. de modem. Wat we doen met de linkerkant weten we nog niet exact. Ik wil het geheel van MDF maken.
Maten:
Gehele breedte 4900 mm
Raam breedte 2800 mm
Diepte bij raam 410 mm
Dikte 18 mm

Bij het raam zal de vensterbank voor 20 mm onder het kozijn worden geschoven. Zo klemt deze als het ware tussen het kozijn en de muur. Tevens zal de vensterbank over de gehele lengte van het raam worden ondersteund door een 15 cm dikke muur. Ik was van plan voor de radiator paaltjes te plaatsen ter ondersteuning van de vensterbank. Deze paaltjes komen uiteindelijk achter het scherm dat voor de radiator wordt gemaakt.

Wel nu mijn vragen:
- Kan dit met MDF? Gezien hitte radiator, lengtemaat en breedtemaat en mogelijk kromtrekken?
- Om de hoeveel cm adviseren jullie paaltjes voor de radiator?
- Dikte van 18 mm genoeg?
- Moet ik nog aan andere dingen denken?

Ik lees graag van jullie.

Cheers, Alexander



Ontwerp Vensterbank.jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
En je wil daarop nog gaan zitten?

Dat houdt niemand, MDF zakt gewoon door, zelfs met steuntjes.

Ik heb iets gelijkaardigs gemaakt, diepte 55, eigenlijk een soort brede zitbank met kastjes onder.

Mijn onderkastjes zijn 80 cm breed, dus heb ik ondersteuning om de 80 cm.

Ik heb gewoon een plaat van 18 gelijmd op een blokplaat van 22.

Aan de voorkant heb ik dan een strook MDF van 40 gekleefd en daar eerst een profieltje in gefreesd.

Als MDF belast wordt, of aan een raam komt er wat teveel vocht binnen, dan begint dat al bijna vanzelf te trekken.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Mmm goed idee om een mdf op een andere plaat te lijmen. Krijgt de vensterbank ook direct een robuuster uiterlijk. Plaat van 22 levert mogelijk een probleem op gezien de ruimte onder het kozijn waar de plaat ingeschoven moet worden, die is namelijk precies 18 mm.
Zou 18 mm multiplex een alternatief kunnen zijn? Ik weet namelijk ook niet of ik zomaar aan blokplaat kan komen.

Cheers.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Je kan bvb onder je plank ook een draagplankje maken, iets zoals dit bvb;

bovenaan de enkele plank,

onderaan diezelfde plank, met dat steuntje eronder.

draagplankje 1.jpgdraagplankje 2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.