Vraag over schroefdraad M33x3,5

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor een project (houtdraaibank :cool: ) ga ik een as laten draaien diameter 40mm en schroefdraad M33 x 3,5. Maar nu komt het; hoelang is het schroefdraad gedeelte op de as vanaf het begin van de as tot het "ruggetje" waartegen bv de chuck of meeneemplaat tegenaan gedraaid wordt?
zie schetsje:

schroefdraad M33x3,5.jpg

Is er een houtdraaier (met een as met M33 x 3,5 draad) die een close-up foto van het uiteinde van zijn as wil maken met een rolmaat of meetlatje erbij?

alvast enorm bedankt.

Patrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Schroefdraad

Bij dezen.

Achter de schroefdraad zit een stuk van ca. 12mm dan een borst van 50mm.
In de groef (achter de schroefdraad) komen de inbusboutjes voor de borging van b.v. chuck.

PICT1134.jpg

grt,

Leo
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Let op dat je achter je schroefdraad wel een brede borst over houdt. Als je dit niet doet hebben je klauwplaten en ander opspan gereedschap geen plek om zich tegen vast te zetten.
Je krijgt je onderdelen dan nooit "recht" op je spindel en er zal dan altijd een slinger in zitten. Daarbij komt je opspan gereedschap dan ook erg gemakkelijk los.... en niemand is dol op rondvliegende klauwplaten.

Gr,
Rik
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Allemaal alvast bedankt voor alle info en Leo voor de foto! (en dat om 6.35 uur, top! ;))

Die brede borst had ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden, M33 op een as van 40mm geeft een borsthoogte van ongeveer 3mm en dat lijkt mij niet voldoende (indien dit wel zo is hoor ik het graag!). Omdat de as aan 2 kanten voorzien wordt van draad heb ik een klein probleempje; aan de ene kant kan ik de borst hoger houden door een dikkere as te nemen en een ruggetje laten staan tot het voorste lager, aan de andere kant kan dit niet omdat ik hem dan niet door de lagers kan steken... misschien een losse ring laten draaien en deze borgen achter op de as om het zelfde effect te krijgen? (de lager-flensen heb ik al op dia 40mm dus grotere zijn geen optie)

René 13, jij hebt zo te zien ook een zelfbouw draaibank, zou jij ook een close-up foto-met-meetlatje willen plaatsen? ben erg benieuwd.

groeten,
Patrick
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Die schroefdraad is een oude DIN norm 800: http://www.lathes.co.uk/spindlenose/spindlenoses.pdf

Er zijn vele houtdraaibankleveranciers die hier hun eigen soepje koken, zo is volgens mij bij Hapfo de borst achter de schroefdraad net wat dikker dan volgens deze specificatie. Let ook op dat volgens de specificatie 40 mm te dun is voor M33, net achter de schroefdraad moet de doorsnede 50 mm zijn.

Dat is interessante kost. Hieruit blijkt dat ik inderdaad aan één zijde een rug van 50mm moet laten staan, geen probleem, maar dan zit ik nog met de andere zijde. Ik denk dat ik hier tijdens het draaiproces toch een ring op schuif met een wanddikte van 5mm en deze borg met 3 of 4 borgboutjes (stukje in de as om later dezelfde positie terug te krijgen) en hem daarna mee afdraai om een goede borst te verkrijgen. Deze ring kan ik dan verwijderen om de as door de lagerblokken te steken en hem daarna weer op dezelfde positie terugschuiven en borgen.

Andere ideeën zijn uiteraard welkom!

Groeten,
Patrick
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Er zijn veel handleidingen te vinden voor het draaien van je eigen spindel. die van oneway en vicmarc zijn beide makkelijk te vinden. zoek die eens op om inspiratie op te doen. ze hebben de problemen waar jij mee zit ook moeten oplossen.
Deze link zal je wellicht ook helpen. http://www.usinages.com/machines-bois/fabrication-tour-bois-t20694-240.html welliswaar in het frans, maar wel een compleet blog over het zelf maken van een houtdraaibank.
Je zult ook moeten nadenken over het wel of niet laten harden van je spindel.

Er is genoeg kennis hier op het forum om je te helpen dus schroom niet om te vragen.
Mvg,
Rik
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Er zijn veel handleidingen te vinden voor het draaien van je eigen spindel. die van oneway en vicmarc zijn beide makkelijk te vinden. zoek die eens op om inspiratie op te doen. ze hebben de problemen waar jij mee zit ook moeten oplossen.
Deze link zal je wellicht ook helpen. http://www.usinages.com/machines-bois/fabrication-tour-bois-t20694-240.html welliswaar in het frans, maar wel een compleet blog over het zelf maken van een houtdraaibank.
Je zult ook moeten nadenken over het wel of niet laten harden van je spindel.

Er is genoeg kennis hier op het forum om je te helpen dus schroom niet om te vragen.
Mvg,
Rik

Ondanks mijn ontzettend slechte Frans zeggen de foto's genoeg, wat een genoegen als je de beschikking en de kennis van deze machines hebt. Ik heb het artikel met veel plezier gelezen cq plaatjes bekeken.

Mijn kennis gaat niet zo ver maar mijn project begint al aardig op een draaibank te lijken op wat losse onderdelen na. Het enige struikelblok is nu de as, alle andere knelpunten had ik op papier al opgelost en deze helaas over het hoofd gezien maar mijn oplossing met de ring ga ik overleggen met de metaalman :)

Patrick
 

WR1944

Oud hout
@zaag komt er morgen aan:)
heb wel geen m33x3,5
heb wel m33 maar met een andere tophoek(geen idee wat dat zou moeten zijn maar zo vertelde ze het me:p)

Als het M33 is moet de tophoek 60 graden zijn anders is het geen standaard metrische draad volgens de norm. Wat zou kunnen is een andere spoed dan 3,5 mm. Dat wordt dan moeilijk combineren met een opspankop van M33x3,5. Een andere mogelijk is dat het trapezium- of vierkante draad is. Dat is eveneens moeilijk te gebruiken. Trapezium- en vierkante draden zijn zgn. bewegingsdraden zoals spindels voor een draaibankslede of de spindel van een bankschroef. Je kan je beter eerst wat breder orienteren voordat je rigoreuze stappen gaat zetten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je aan beide kanten M33 wil, en dan ook nog de as wil lageren met een los- en een vastlager, zoals gebruikelijk is, dan zou ik een dikkere as nemen. Ik weet niet in wat voor behuizing je je as kwijt wil, of dat je losse lagerblokken wil gebruiken? Hoe dan ook, je moet één kogellager vast met de as en de behuizing verbinden, één die een beetje kan schuiven en je moet ook axiale krachten opvangen. Het is niet alleen een kwestie van schroefdraad snijden.....
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De as komt in 2 losse lagerblokken (zogenaamde flens lagerblokken) en wordt geborgd met de boutjes van de lagerblokken én opgesloten tussen een ruggetje op de as en een borgring aan de andere zijde. Dit systeem ben ik meer tegengekomen en werkt naar mijn idee prima. (ik heb uiteraard wel wat huiswerk gedaan voor ik dit projekt startte :) )

Patrick
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Even een korte gedachte.... als je aan twee kanten schroefdraad laat snijden neem ik aan dat de motor 2 kanten op kan draaien?
Als dit niet het geval is en je het niet gaat of kan oplossen met een frequentieregelaar moet je eens nadenken over links en rechts draaiend schroefdraad. doe je dit niet dna kan het zomaar zijn dat werkstukken aan de buitendraaikant zichzelf losdraaien tijdens het draaien.
Succes vandaag
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Even een korte gedachte.... als je aan twee kanten schroefdraad laat snijden neem ik aan dat de motor 2 kanten op kan draaien?
Als dit niet het geval is en je het niet gaat of kan oplossen met een frequentieregelaar moet je eens nadenken over links en rechts draaiend schroefdraad. doe je dit niet dna kan het zomaar zijn dat werkstukken aan de buitendraaikant zichzelf losdraaien tijdens het draaien.
Succes vandaag

Dat is geen probleem, de draaistroom motor met frequentie regelaar heb ik over van mijn vorige project. Uiteraard vliegen anders de opspan gereedschappen om je oren (Ik had een HBM1100 omgebouwd, dit werkt opzich prima maar ik liep tegen het probleem aan dat de construktie van de vaste verdraaibare kop niet stijf genoeg was bij grotere diameters)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ok.. waarom heb je het idee dat dit nu wel gaat lukken dan? als je dezelfde draaibank met draaibare kop gebruikt iig.
Ik heb zelf ook een dergelijk project gedaan...Het kost veel tijd en veel geld en loont naar mijn mening alleen als je er uiteindelijk iets mee kan dat anders niet mogelijk zou zijn. Zoals echt grote diameters draaien, ovalen draaien, schroefdraad snijden (of gewoon veel geld besparen hèhè) Als je wil uitbreiden zou mijn tip zijn... koop een andere draaibank. op de Engelse variant van ebay kun je voor een goede prijs draaibanken met buitendraai inrichtingen kopen. Het transport kost wel wat, maar zo schreeuwend duur is het nou ook weer niet. Als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik meteen voor een viceroy, union grade, of kleine wadkin gaan.
Dat gezegd is dit enkel mijn ervaring. Er zijn natuurlijk ook andere redenen om een draaibank zelf te verbouwen. Gewoon omdat je het leuk vind of omdat je zelf mogelijkheden hebt om onderdelen te fabriceren bijvoorbeeld. Dit is dus ook niet bedoeld om je te ontmoedigen. enkel om aan te geven dat er wellicht simpelere snellere manieren zijn.

Heel veel succes overigens.

Mvg,
Rik
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je bent van harte welkom om mijn zelf (uit onderdelen op-) gebouwde draaibank eens te komen bekijken. Wellicht kun je voorkomen dat je net zoals ik ongeveer alles dubbel doet. Ik heb ook nog 2 lagerblokken voor een 70 mm as die voor een bijna symbolisch bedrag weg mogen, trouwens. En nog een vaste kop / losse kop uit gietijzer met een centerhoogte van 35 cm, die voor een iets minder symbolisch bedrag in de verkoop mogen :)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ok.. waarom heb je het idee dat dit nu wel gaat lukken dan? als je dezelfde draaibank met draaibare kop gebruikt iig.
Mvg,
Rik

Ik weet heel zeker (voor 99,9 % :) )dat dit project gaat lukken want ik bouw een compleet nieuwe bank. Het idee is deels gebaseerd op een Wivamac met wat veranderingen. De vaste kop zit ook echt vast, deze is op het bed gelast met een centerhoogte van 26cm, het gat in de losse kop voor de pinole wordt geboord met de vaste kop (dikke MC boor) en zit dus exact in lijn. Voor grotere diameters ga ik de achterkant van de vaste kop gebruiken (vandaar die schroefdraad aan 2 kanten) en is de achterkant van de draaibank dus eigenlijk een kopdraaibank. Eerst ga ik het proberen met een losse beitelsteun in de trand van de kopdraaibank van Jan Pranger en als dat niet bevalt maak ik een vaste.

Het geheel wordt / is gebouwd uit staalprofielen met een minimale wanddikte van 10mm en gelast. Ik kan redelijk met metaal uit de voeten en heb een goede leverancier om staal te leveren en op maat te maken / zagen. Ik geef de maten op, zij zagen het en ik las thuis mijn bouwpakketje in elkaar, lijkt een beetje op die vliegtuig bouwpakketjes van vroeger :p )

@Juriaan
Bedankt voor het aanbod, ik kom graag een keer bij je kijken maar dat zit er de komende weken niet in ivm drukte. Ik zal dus in de eindafwerking wel wat dingen 2x moeten aanpassen maar dat is onderdeel van de hobby :p

groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.