"Nieuwe" draaibank op de deurmat gekregen

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hoorde via via dat iemand van plan was zijn schuurtje op ging ruimen en daar een draaibank stof lag te happen, deze zou naar het schroot gaan. Maar die is dus mooi op mijn deurmat terechtgekomen. Het kwam goed uit, want mijn oude draaibank begon letterlijk uit elkaar te vallen. Leuk om het op te leren een huvema, maar die heeft inmiddels zijn beste tijd wel gehad. Toen ik het bankje kreeg was ik verrast hoeveel rare onderdelen er allemaal bij zaten (deze bleken er uiteindelijk ook niet bij te horen). Het was een bouwpakket waarvan de vorige eigenaar geen idee had of het compleet was. Hieronder staat een foto van de meeste onderdelen, er zat nog een krat bij met ditjes en datjes (kinderzitje voor op de fiets, achterlichten, beiteltjes, boorkoppen)

IMG_0002.jpg

Voordat ik werkelijk met alle onderdelen aan de slag ging wou ik zeker weten dat de motor nog goed functioneerde, even snel een stekker aan de losse draden gefrusteld en in het stopcontact gestoken. Tot mijn verbazing was de motor extreem stil, zou denken dat hij al weggeroest was na al die jaren, maar nee.
Daarna alles maar even grondig aangepakt en begonnen met een staalborstel. Al snel ontdekte ik dat er zich in de behuizing van het machientje een muis had genesteld, de muis zelf was nergens te bekennen maar de rommel die hij in de jaren had opgebouwd was nog wel present. Het was een soort mengsel van olie, zaagsel en elzenkatjes? Nouja na een tijdje schrobben kwam de zooi wel los en kon het geheel weer in mekaar gezet worden. De losse kop kwam zonder enige moeite in beweging.

IMG_0005a.jpg

De klauwplaat (Bison) was als volgende aan de beurt, ik weet bijna zeker dat dit een metaalklauwplaat is en geen hout, maar ik zou er naast kunnen zitten. Hij liep verder al soepel toen hij nog roestig was, maar voor de zekerheid toch even uit elkaar gehaald alles weer gesmeerd en wederom in elkaar gestoken.

IMG_0004a.jpg

Beitelsteun was net als de andere onderdelen aan de roestige kant, dus die kon ook even kennismaken met de staalborstel. Ook de motor even uit elkaar gehaald of daar zich niet ook toevallig een ander knaagdier of insect zich in had gevestigd...

IMG_0003.jpg

IMG_0006a.jpg

Toen alle onderdelen geschrobt waren vroeg ik mij af hoe de draaibank eigenlijk bevestigd moest worden. Op een plaatje op het internet gezien hoe de draaibank met 2 enorme bouten en gietijzeren flenzen vast zat aan het onderblad. De gietijzeren flenzen waren nog bij de losse onderdelen te vinden, maar de bouten waren foetsie (gelukkig was het niet andersom). Maar even naar de bouwmarkt om draadeinden op te halen, want zulke bouten leveren ze niet. Montage aan het blad is hieronder weergegeven.

IMG_0007b.jpg

De volgende stappen spreken voor zich, de een na de ander alle onderdelen monteren tot je het geheel kunt gebruiken. Als er tenminste geen onderdelen missen :p. Hieronder staat alles half gemonteerd, het bed zit al vast aan het onderblad. De hoofdspindel is gemonteerd, maar de motor moet nog volgen...

IMG_0009.jpg

En dan natuurlijk de onthulling van mijn nieuwe stalen ros..

IMG_0013.jpg

-----------

----------

---------

--------

-------

------

-----

----

---

--

-

-

--

---

----

-----

------

-------

--------

---------

----------

IMG_0014.jpg

Ondanks dat ik de werkbank in zijn geheel met kranten had afgedekt, was het vuil er toch in geslaagd om de werkbank vies te maken. alles bij elkaar wel een paar middagjes werk maar dan heb ik nu wel weer een goede werkende machine tot mijn beschikking!
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooie vondst hoor! Lijkt me een flinke stap voorwaarts t.o.v. je vorige draaibank.

Fons
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Even een paar afbeeldingen gezocht van mijn OUDE model. De wanden van de buizen waarover de losse kop beweegt zijn niet meer dan 1,5 mm dik, hierdoor zijn ze in de loop der jaren krom geraakt. als ik de center pal voor de hoofdas zou zetten, zou er ongeveer een centimeter hoogteverschil zijn. De klauw was een chinese Chin yu, met loshaalbare bekken, nu is dit opzich wel praktisch omdat je ze makkelijk kan omdraaien. Maar de klauwen laten continu los, wat natuurlijk levensgevaarlijk is. Het is zeker een mooie stap voorwaarts :)

93981_a.jpg

IMG_0206.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Als je nog een keer een uitgave wil doen zou ik kijken naar een Chuck. Hier kan je veel beter mee opspannen dan een klauwplaat. En veiliger voor je handen.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Als je nog een keer een uitgave wil doen zou ik kijken naar een Chuck. Hier kan je veel beter mee opspannen dan een klauwplaat. En veiliger voor je handen.

Chuck is het engelse woord voor klauwplaat, wat bedoel je precies?

Ik heb nog een plaat met gaten gevonden (faceplate), maar de schroefdraad past niet op de draaibank. Er zat ook een meenemer met schroef bij de onderdelen (screw chuck)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Douwe Google maar even op supernova2 chuck maar er zijn er veel meer van verschillende merken. Deze staat op de site van baptist
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.