Uitholbeitel

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Gisteren en uitholbeitel gemaakt welke ik eens in een filmpje heb gezien.
Lengte ca 65cm as 20mm boorpunt 8mm.
Beitel werkt goed, maar pakt vrij agressief aan.
Heeft iemand een idee hoe deze punt het best geslepen kan worden?
 

Bijlagen

  • PICT1131.jpg
    PICT1131.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 277
  • PICT1130.jpg
    PICT1130.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 277

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Een collegadraaier heeft ook zoiets zelf gemaakt, maar ipv een boor er een halfbolronde houtfrees ingezet. Werkt perfect.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
@ Pieter: Heb je misschien een foto van zo'n frees, of weet je misschien waar ik deze kan vinden?

Grt,

Leo
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hieronder de foto met een freesje voor een bovenfrees. Deze zijn in elke goede ijzerwarenhandel of toolshop te koop. Deze komt bij de Enkhuizer SlijpInrichting vandaan.
foto 2.jpg
De eigenaar is er zeer tevreden over.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
@ Pieter: Hallo Pieter bedankt voor de foto.
Dit freesje lijkt me meer te schrapen inplaats van te snijden.
Ik heb zo iets ook. maar dan helemaal rond.


grt,

Leo
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb waarschijnlijk een poosje geleden hetzelfde filmpje gezien en heb hem ook gemaakt. Als je de punt slijpt als een "normale" boor (dus minder puntig) heb je een geweldige kops-hout-uitholler. Even zoeken naar de juiste hoek (van de snijkant, dus een beetje draaien met de boor) waarmee je het hout benaderd maar dat is een kwestie van proberen. Je kan heel van heel subtiel tot enorm agressief uithollen. Krullen van een halve cm dik vliegen om je oren! Ook fijn is dat hij snijd ipv. schraapt, dus heb je minder schuurwerk. Ik gebruik een boor van 10mm.

Patrick
 
Laatst bewerkt:

rombo319

Actieve deelnemer
3 mei 2013
29
0
Heeft iemand een link naar dit filmpje? kben wel erg geïnteresseerd geraakt.
vast bedankt,
groets,
arrie
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Op kops hout heb ik nog niet geprobeerd.
Heb wel uitgehold in dwarshout en dit ging toch zeker niet slecht.

grt,

Leo
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als ik dat zo zie zie ik niet echt een voordeel van dit gereedschap ten opzichte van een goeie schalenguts... Overigens heb ik niet de indruk dat hier, zoals in het commentaar bij het filmpje geclaimd wordt, kops hout wordt uitgehold?

Of ze in het filmpje kopshout draaien kan ik niet met zekerheid zeggen maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat het (bij mij) veel sneller gaat als met een guts, je kan het principe vergelijken met een uitdraaihaak of zo'n ronde holle uitdraaibeitel met als voordeel dat deze niet volloopt en (bij mij althans) veel gemakkelijker na te slijpen is
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij bedoelde Henk een fingernail geslepen schalenguts. Ik zie net als Henk niet het verschil.

Idd. Dwarshout draaien met een schalenguts gaat zeker zo snel als het filmpje hier laat zien. Kopshout uithollen gaat met een ringbeitel of uitdraaihaak wel wat sneller dan met een schalenguts, maar ook weer niet zo heel veel. Wellicht laat het filmpje niet de werkelijke 'winst' van een dergelijk uitholgeval zien, maar van het filmpje was ik niet heel erg onder de indruk...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Werkt een fingernail geslepen schalenguts zoveel beter als een gewone schalenguts?
Een fingernail schalenguts uit de hand slijpen lijkt me ook niet erg makkelijk.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik vind het slijpen van fingernail helemaal geen nadeel,
iedereen kan die jig maken of niet?
mijn eerste was van hout en werkte prima

om op onderwerp te blijven,
die boor ziet er bij somige best goed uit als in dat hij goed werkt.
voor een strak gat tot 35mm in kops hout gebruik ik een forsner boor die heel goed scherp is
voor grotere gaten doe ik dat ook maar doe ik hem daarna met de guts nog wat uit schrapen
maar echt mooi word het daar niet van met dat schrapen, zeker wanneer t diep is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.