Hammer roltafel afstellen

A

Athanor

Guest
Bij een recente kontrole op haaksheid van de roltafel van mijn Hammer C31 combimachine bleken de aanslagen niet meer haaks te zijn. Zowel die van de de grote draagtafel als de afkortgeleider. Deze laatste heb ik met de winkelhaak weer haaks gesteld om even snel weer te kunnen werken. Maar ik kreg zo in de gaten dat er iets niet klopt, omdat een half jaar geleden de technicus van Felder de geleiders nog had afgesteld. Het kon volgens mij alleen maar aan de roltafel liggen, dat deze niet parallel aan het zaagblad beweegt. Met wat gedoe heb ik een meetklok kunnen bevestigen op de roltafel en gecheckt op het zaagblad of er verloop is. Ik meet afwijkingen over het breedste deel van het zaagblad gemeten, als die op zijn hoogste stand staat, ongeveer 20 cm meetafstand. Aan het beging van de roltafel meet ik een afwijking van 15/100 mm. Aan het eind van de tafel wel 3/10 mm! Als ik dat projecteer naar de lengte van de tafel, moet dat een flinke afwijking zijn. Toen ben ik me gaan afvragen hoe dat kan gebeuren. Dat moet gekomen zijn toe een paar weken geleden een kastje van mijn werktafel is gevallen, dat schampte langs de roltafel en het uitstekende bovenblad haakte daar aan, waardoor het van het kastje brak.

Denken jullie dat zo'n incident de roltafel heeft kunnen verschuiven?

Heeft iemand al een zelf de roltafel van zijn paneelzaag afgesteld? Is dat een beetje zelf te doen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Fons, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest en ook Sergej van Intarsio heeft de Felder monteur laten komen om de zaag beter af te stellen. Zie hier mijn post daarover.

Als je met Felder belt krijg je wel info hoe e.e.a. werkt en afgesteld kan worden.

jaap
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Fons,
Ik heb zelf m'n Felder helemaal opnieuw moeten kalibreren. Het vergt veel tijd en vooral HEEL veel geduld. niet iets dat je even in een uurtje of twee doet. Wel iets dat uiteindelijk erg veel voldoening geeft.
Ik weet niet of jou hammer ook hetzelfde in elkaar zit als een Felder. Maar hier iig een linkje met handleiding voor het afstellen van een Felder. http://davidpbest.com/VA/StonehorseShop/K975_Install/Felder_Commissioning/1-4 Sliding Table.htm
Overigens denk ik niet dat zo'n val de roltafel zou kunnen beschadigen. hoog uit de afstelling iets aantasten, maar zelfs dat verwacht ik niet.
Gr,
Rik
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Dit topic ga ik met plezier volgen. Heb ook een C3 31, en mijn tafel staat ook niet perfect haaks. Heb geprobeerd met winkel haak de afkortgeleider haaks te zetten, maar als ik dan vergelijk met de zijgeleider staat hij precies weer niet goed. Ben er echt over aan het denken om een technieker langs te laten komen voor de boel af te stellen, want een duidelijk handleiding heb ik tot nu nog niet gevonden en eigenlijk is het wel zonde dat je niet zo precies kan werken als je zou willen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Afstellen zonder precisie gereedschap is ook mogelijk. Een beetje gelijk aan de haaksheid van een winkelhaak controleren.

Je neemt een stuk plaatmateriaal waarvan een zijde recht is. Voor het gemak is dat zijde A. Andere zijde, zijkant B, zaag je eerst parallel gelijk.
Eerste afkort met rolwagen doe je met zijde A. Daarna kort je weer af door de plaat om te keren. Zijde B nu tegen de geleider en als het goed is kort je zowel aan het begin als eind even veel af. Het is een beetje blijven proberen om een zuiver snede te krijgen.

Zorg er wel voor dat er geen stof of andere rotzooi ligt op het blad. Houd ook de zijkanten van zowel A als B schoon.

Ook een mooi om even snel te kijken of alles nog wel goed staat.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
De methode van zagen is zeker niet slecht als laatste check maar in mijn ogen toch minder geschikt om af te stellen, het is toch moeilijk om blind bij te draaien en dan steeds opnieuw in de plaat te zagen.
Welk meetgereedschap gebruiken jullie hier het meeste voor, want mijn winkelhaken zijn ook niet supergroot.
 
A

Athanor

Guest
Bedankt voor de reacties! Die methode van haaks stellen is goed te gebruiken om de afkortgeleiders af te stellen. Dat deed de technicus van Felder ook. Maar dat veronderstelt dat de roltafel exact parallel langs het zaagblad loopt. En daar zit nu bij mij het euvel:(
De roltafel is bevestigd op een onderstel dat op zijn beurt weer met vier bouten op d machine is bevestigd. Ik vermoed dat de moeren aan de onderkant van de bouten zijn bedoeld om de roltafel op hoogte af te stellen. Dan blijven de bovenste moeren over voor verstelling in de breedte, waarbij ik dan moet aannemen dat daar verstelling in de breedte mogelijk is. Er zit wel een flinke ring onder, die mogelijk de verstelruimte moet overbruggen. Maar ik wil graag enige zekerheid hebben voordat ik er aan begin. Op de Feldergroep FOG is wel een hoogteverstelling van een feldermachine te vinden (in film op youtube te zien)

Fons
 
A

Athanor

Guest
De methode van zagen is zeker niet slecht als laatste check maar in mijn ogen toch minder geschikt om af te stellen, het is toch moeilijk om blind bij te draaien en dan steeds opnieuw in de plaat te zagen.
Welk meetgereedschap gebruiken jullie hier het meeste voor, want mijn winkelhaken zijn ook niet supergroot.

Nu ik het nog een keer lees realiseer ik me dat de technicus een andere werkwijze gebruikte. Door een plaat aan alle vier zijden af te zagen en vervolgens de vijfde zijde een smalle strook te zagen en daar voor en achterkant van te merken. Dan kun je met een schuifmaat het verschil meten in de breedte voor en achter, zodat je ook weet of je voor of achteruit moet werken. Ik werk met een Starrett haak om e.e.a. af te stellen voor de korte afkortgeleider. Een tekendriehoek is ook wel een goed hulpmiddel.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Beste Fons, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest en ook Sergej van Intarsio heeft de Felder monteur laten komen om de zaag beter af te stellen. Zie hier mijn post daarover.

Als je met Felder belt krijg je wel info hoe e.e.a. werkt en afgesteld kan worden.

jaap

Dat is natuurlijk een volgende stap om te zetten, vooral omdat het om gesleutel aan de roltafel gaat wil ik me eerst goed informeren. Overigens zal ik daarna weer de kleine afkortgeleider opnieuw moeten afstellen....


Fons
 
A

Athanor

Guest
Dag Fons,
Ik heb zelf m'n Felder helemaal opnieuw moeten kalibreren. Het vergt veel tijd en vooral HEEL veel geduld. niet iets dat je even in een uurtje of twee doet. Wel iets dat uiteindelijk erg veel voldoening geeft.
Ik weet niet of jou hammer ook hetzelfde in elkaar zit als een Felder. Maar hier iig een linkje met handleiding voor het afstellen van een Felder. http://davidpbest.com/VA/StonehorseShop/K975_Install/Felder_Commissioning/1-4 Sliding Table.htm
Overigens denk ik niet dat zo'n val de roltafel zou kunnen beschadigen. hoog uit de afstelling iets aantasten, maar zelfs dat verwacht ik niet.
Gr,
Rik

Dat is een zeer informatieve bijlage Rik! Dank!
Ik zal het nog eens bij de machine checken maar vermoed dat de Hammer een soortgelijke opbouw heeft. Kon e.e.a. momenteel niet zo makkelijk op de FOG vinden, die nieuwe Yahoo forumsoftware werkt haast niet op mijn stokoude Ipad van 3 jaar:(

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de roltafel nog eens op een andere manier gechecked, door met een hulpstuk in de rail geplaatst op verschillende plaatsen te meten t.o.v. het zaagblad. Zo kon ik de afwijking van de roltafel tijdens het lopen langs de zaag meten, die kwam op hoogstens 12/100 mm. uit. Nog niet direct een signaal om e.e.a. te gaan bijstellen vind ik.

Ik heb ook contact met de technicus van Felder gehad. Zij meten de afwijking van de roltafel op één plek, als de roltafel in de blokkeerstand staat. Dan moet er een verschil van 5/100 mm. tussen de voor en achterkant van het zaagblad zijn, achter iets meer ruimte om brandsporen te voorkomen. Daarna de geleiders van de roltafel afstellen via een van de hiervoor genoemde methodes. Ik ga dat als eerste nog eens doen en dan kijken hoe de test uitpakt. Ik begrijp ook dat voor het bijstellen van de roltafel de onderste moeren moeten worden gelost, die binnenin het frame van de machine zitten (achter de zwarte doppen).

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Hier wordt getoont hoe je door het zagen van een plaat aan 4 zijden, een geleider heel nauwkeurig kunt afstellen.
In dit geval gaat het om een cross cut sled, maar dat maakt voor het principe geen verschil.

Overigens heb ik net een C3 31 Hammer in gebruik en schrik ik toch wel van het aantal reeds verschoven roltafels. Als dat vast zit met bouten kan dat toch niet zomaar verschuiven?!?!

André
 
A

Athanor

Guest
Ik heb me ook wel eens verbaasd over het feit dat zeer stevig vastgeschroefde onderdelen verschuiven. Bij mijn Robland moest ik toch ook wel eens de vlakbankbladen opnieuw afstellen. Als je maar weet hoe je dat moet aanpakken natuurlijk.

Bedankt voor de tip!

Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag,

Hier wordt getoont hoe je door het zagen van een plaat aan 4 zijden, een geleider heel nauwkeurig kunt afstellen.
In dit geval gaat het om een cross cut sled, maar dat maakt voor het principe geen verschil.

Overigens heb ik net een C3 31 Hammer in gebruik en schrik ik toch wel van het aantal reeds verschoven roltafels. Als dat vast zit met bouten kan dat toch niet zomaar verschuiven?!?!

André

Ik kan deze methode beamen. Werkt als een trein en is een van de snelste methodes om af te stellen. meestal heb ik de tafel binnen 15-30 minuten weer helemaal afgesteld.

Overigens is het afstellen en onderhouden van je zaag ook onderdeel van de leercurve van werken met een formaatzaag. Het is net als leren fietsen, eerst lijkt het heel moeizaam en traag te gaan, maar na een tijdje gaat het veel vlotter en gemakkelijker.
succes ermee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.