Recht en haaks zagen met parallel geleider op de zaagtafel

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, ben bezig met een notenhouten snijplank, erg basaal, twee planken verlijmd, en tot stroken verzaagd, welke weer zodanig verlijmd worden dat de kopse kanten de boven en onderkant van de snijplank vormen.

Het noten is ongeveer 45mm dik
Mijn zaagtafel is een scheppach TS 2000

Het schulpen hek gedaan met de festool zaag plus lineaal, mooi haaks en op maat.
Nu was de plank niet overal even dik, dus vatte ik het plan op om de stroken even mbv de parallel geleider op de zaagtafel op maat te maken.
Dus: geleider vlak achter het zaagblad afgesteld, de geleider loopt iets verder door dan het center van het zaagblad, en zagen maar.

Nu lijken de zaagvlakken enigzins hol, hoe kan dit??
Het zaagblad is nieuw en rete scherp.

Naja, dan maar een andere werkwijze toegepast:
Gewenste breedte tussen het zaagblad en geleider ingesteld, en toen gaan zagen.
Persoonlijk vind ik dit nog al spannend ivm mogenlijke kickback.
Het resultaat was wel aanzienlijk beter trouwens.

Graag Tips hoe je op een verandwoorde manier mooi haaks en recht delen op breedte zaagt, zonder dat je naar een vandiktebank moet grijpen, want die heb ik nog niet :)

PS: noten ruikt heerlijk als je het zaagt :)

Groet: Wupsie.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het wupsie,

het zou er volgens mij aan kunnen liggen dat je geleider voor een fractie verder van het blad zit dan achter.
ik heb het bij de stadswerkplaats achter de a kerk gedaan op de formaatzaag, dat ging wel heel goed,alleen bij mij ging het lijmen niet perfect waardoor ik wat randjes had van een halve mm.
ik heb de plank gevlakt op onze cnc freesmachine.
het resultaat mag er wezen.

success met het afronden van het projectje.

john
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
John: bedankt voor je reactie.
Mijn geleider is zodanig afgesteld dat de voorkant een haar verder van het blad afstaat dan de achterkant, dit om vastlopen van het hout tijdens het zagen te voorkomen.
De voorkant is in deze de kant het verst van mij af, dus de achterkant de kant het dichtst bij mij als ik achter de zaagtafel sta.
Zal zo even wat met de instellingen gaan kloten :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wupsie,

De ene kant is dus hol maar is de andere kant toevallig bol ? Zo ja dan is het hout enigzins gaan werken..

Had je de plank wel goed geklemd aan de langsgeleider tijdens het zagen ? Er komen namelijk nogal wat krachten vrij...

En inderdaad....noten ruikt heerlijk !!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ben er al achter:
Het door mij gemonteerde zaagblad is qua diameter eigenlijk een cm te groot.
Geen probleem hoor, past makkelijk, ook qua spouwmes.
Maar, het blad is veel dikker, dus tijdens het zagen duwt het spouwmes het hout ahw aan de kant, waardoor de zaagsnede hol wordt.
Ben nu wel helemaal klaar met de budget zaagbladen, had voor nood een goedpassend ecotools 48 tands blad gemonteerd, helaas heb deze een klein slingertje, zodat de zaagsnedes nu niet bepaald je van het zijn, weg met die rommel, en hupperdehub, op naar een webshop voor een kwalitatief zaagbladje voor Wup(sie)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.