Drinkbeker met losse ring

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Toch maar weer aan het draaien geslagen, dit keer een bekertje van appelhout met een losse ring. Ik heb al eerder gezien dat iemand een ring draaide met een speciaal beiteltje, een soort van haak (gemaakt van een oude vijl). Nou heb ik nog niet de tijd gehad om zelf zo'n beiteltje te slijpen van een oude beitel (ik maak ook niet vaak losse ringen, dus heb het ook niet echt nodig) dus dacht ik dat het ook wel zou willen met een dunne afsteekbeitel. Het resultaat is vergelijkbaar, alleen is deze ring niet volledig rond maar een beetje puntig. Om de beker af te werken een zwarte streep gemaakt aan de rand door met een stukje ijzerdraad ertegenaan houden tot het gaat roken. Afgewerkt met danish oil en thuis even de moeite genomen om het geheel mooi in beeld te brengen, mooi gelukt toch? ;)

IMG_0004.jpg

Niet geschikt voor de dorstige, er past ongeveer een halve espresso in...
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Stiekem ben ik wel benieuwd naar de onderkant.....

Persoonlijk had ik misschien graag een aantal scherpe lijnen gezien. Dit had het voor mijn smaak helemaal af gemaakt....
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo,

Ik zou uit veiligheid overweging niet zomaar een beitel uit een oude vijl malen.
Deze zijn nl veel te hard en breken gemakkelijk.

gr. Gert
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo,

Ik zou uit veiligheid overweging niet zomaar een beitel uit een oude vijl malen.
Deze zijn nl veel te hard en breken gemakkelijk.

gr. Gert

Dat ligt eraan wat voor vijl het is, en of je hem na het slijpen ook even laat ontlaten (+-400°C, zorgt ervoor dat het restausteniet wordt omgezet en dus de hardheid wat daalt). maar ik snap dat het gevaarlijk kan zijn als je niet weet dat het materiaal aardig bros is.
Ik gebruik meestal hss toolbits en slijp daar een mooi beiteltje van (kom ik vaak genoeg tegen in de metaalbak tegen van onze stoomafdeling bij de wachter)
 
Laatst bewerkt:

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Dat ligt eraan wat voor vijl het is, en of je hem na het slijpen ook even laat ontlaten (+-400°C, zorgt ervoor dat het restausteniet wordt omgezet en dus de hardheid wat daalt). maar ik snap dat het gevaarlijk kan zijn als je niet weet dat het materiaal aardig bros is.
Ik gebruik meestal hss toolbits en slijp daar een mooi beiteltje van (kom ik vaak genoeg tegen in de metaalbak tegen van onze stoomafdeling bij de wachter)

Je weet in ieder geval de gevaren die er aan kunnen kleven als je ze niet bewerkt.

Loopt van de beker de binnenkant gelijk aan de buitenkant?

gr. Gert
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.