Hout oplatten

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

ik heb geschaafde vurenhouten planken gekocht van 28x195mm.

Daar wil ik een salontafel van gaan maken, maar eerst de planken laten acclimatiseren in huis.

Vorige keer dit ook zo gedaan, alleen trokken de planken krom en dan wel op deze manier, die ik nu probeer uit te leggen.
De planken gingen zo staan als je ze verticaal voor je hebt liggen op de grond, dan kon je de planken wiebelen door op het linker voorste stuk te drukken en kwam het rechter achterste stuk omhoog.
Dit wil ik dus zien te voorkomen. Vochtgehalte zit trouwens op 15%.

Enige tips hoe nu dit het beste te doen???
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De planken gingen zo staan als je ze verticaal voor je hebt liggen op de grond, dan kon je de planken wiebelen door op het linker voorste stuk te drukken en kwam het rechter achterste stuk omhoog.

Dit wordt scheluw genoemd. Het is onvermijdelijk dat de planken iet of wat scheluw en krom trekken, dat haal je er normaal gezien na het drogen uit.
Natuurlijk kan je proberen ze op te latten en er gewichten op te plaatsen (of vast te spannen op een andere manier) tijdens het verder drogen, maar weet niet of dit veel zal uithalen. Je kan misschien eens zoeken met 'scheluw' als trefwoord?

Over het algemeen wordt het hout ruw gezaagd, dan gedroogd, en dan maak je uit de kromste stukken de kortste delen die je nodig hebt, en de rechte stukken zijn dan voor de langere delen.

Succes ermee!

Steven
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dit wordt scheluw genoemd. Het is onvermijdelijk dat de planken iet of wat scheluw en krom trekken, dat haal je er normaal gezien na het drogen uit.
Natuurlijk kan je proberen ze op te latten en er gewichten op te plaatsen (of vast te spannen op een andere manier) tijdens het verder drogen, maar weet niet of dit veel zal uithalen. Je kan misschien eens zoeken met 'scheluw' als trefwoord?

Over het algemeen wordt het hout ruw gezaagd, dan gedroogd, en dan maak je uit de kromste stukken de kortste delen die je nodig hebt, en de rechte stukken zijn dan voor de langere delen.

Succes ermee!

Steven

Misschien dat iets zwaars op het hout het wel zal verhelpen, dit is zeker iets wat ik ga proberen.

En de onderste planken hoeveel ruimte moet daar tussen zitten tot de vloer?? Enig idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.