Teakhouten voordeur aanpassen

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb de vraag hier maar even neergezet omdat dit misschien een betere plek ervoor is en ik echt hoop op een antwoord...

Voor ik een origineel oude houten teak deur aan gort ga helpen, zou ik graag eventuele tips en adviezen van jullie hebben.

Ik heb in mijn jaren dertig huis nog de originel teak houten voordeur. Deze heeft afgelopen zomer een behandeling gekregen aan de buitenkant. De schilder heeft dit klusje aan zijn broer gegeven. Broertje lief is restarateur van Riva boten en zijn kennis was te zien. De voordeur was veel lak kwijt en grijs geworden. Ook uiteraard gaatjes door de vorige naambordjes etc. De deur is door hem schitterend egaal kaal gehaald. Echt ALLE oude lak is verwijderd, gaatjes met het correcte hout dmv proppen/propjes weer mooi gemaakt.

buitenkant is dus klaar... Nu de binnenkant.

Dikte van de deur is 3,3-3,5 cm. Dit wil ik opdikken naar 4 cm. De reden hiervoor is dat zoals zoveel deuren, ook deze naast de stijlen en de 2 stokken, gewoon paneeltjes heeft die een stuk dunner zijn.

In de winter levert deze deur dus een behoorlijke koude in de hal op. Tochtstrips zijn niet toereikend om dit op te vangen.

Mijn idee is om er een plaat tegen aan te zetten. Deze plaat is watervast verlijmd en aan de zichtkant voorzien van teak fineer. Om de randen van het plaatmateriaal onzichtbaar te maken word er in verstek een teakhouten lijstjes om heen gezet die de exacte maat van de deur zal aanhouden.

Mijn vraagtekens en onzekerheid zit 'm in de bevestiging op de teakhouten deur...

In de winter, als het echt koud is en de wind staat erop heb ik het al vaker meegemaakt dat er op de panelen condens aan de binnenkant staat.

Als ik nu de plaat volledig op de deur verlijm krijg ik dus pockets op de plekken waar er panelen zitten. Immers, ik lijm het vast op de stijlen en dorpels rondom en aan de 2 stokken in het midden.
Loop ik dan het risico op rot als er in die pockets condens ontstaat, of ontstaat er dan geen condens meer ?

Dan het verlijmen... Is zo'n verlijmde plaat van 5-6 mm in staat om een deur van 3,5 cm krom te doen maken ? De deur werkt altijd iets. In het ene seizoen merk je dat de deur wat strakker in het kozijn zit..

Alternatief van volledig verlijmen zou zijn om het te schroeven en dan aan de slotzijde geen slobgaatjes te gebruiken en bij de overige schroefgaten wel.

Tijdens het zoeken op het web naar een oplossing word je 2 kanten op gegooid. Er zijn er die zeggen dat je door verlijmen de lucht achter de panelen oplsluit en er daardoor geen condens zal zijn. ALS er echter toch luchtgangen zijn zal er wel condens blijven komen en kan er rot optreden. Dat zou dan bij schroeven het geval zijn.

Ga ik echter lijmen dan word ook weer aangegeven dat die dunne plaat de deur krom zal laten gaan...


Weet iemand misschien wat nu de beste oplossing is ?​
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Wat betreft de condens denk ik dat je dat hetzelfde aan moet pakken als bij dubbelglas. Daar heb je kans op condens in de spouw, dat drupt naar beneden en daarom zit onderaan altijd een condensafvoer. Als het niet via een ventilerende glaslat gaat raden ze aan om een 8mm gat te boren. Dit advies zou je over kunnen nemen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Trouwens, in het geval van glas kan er in theorie ook geen condens in komen (bij gebruik dampdichte verf en kit). Dit gebeurt in de praktijk uiteraard wel, vandaar dat je maar beter condensafvoer kan hebben.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan je geen echte oplossing aan de hand doen.
Wel weet ik dat in de tussenruimte vrijwel zeker condensatie op zal treden (ik wilde zeggen: "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid", maar dat is ondertussen een inhoudloze uitdrukking geworden :) ). Alleen afvoer van vocht via een enkel gaatje is hier niet voldoende denk ik. De spouw moet kunnen ventileren om weer te drogen (het mag er wel vochtig worden als er ook maar gelegenheid is om weer te drogen) Dat vergt enige circulatie. Die ventilatie MOET op de buitenlucht. Helaas. Ja, dat reduceert de isolatiewerking. This niet anders.

Ik heb - net als de vraagsteller gompy58 - zo mijn twijfels over deze hele oplossing. Ook omdat hij waarde hecht aan de vakkundig gerestaureerde teakdeur. Misschien zijn er anderen die wel een slimme oplossing hebben.

mvg
klaas0639
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bummer, ik had gehoopt dat iemand zou bevestigen dat idd bij een hermetisch door lijm afgesloten ruimte er geen vochtprobleem zou ontstaan...

Is het een optie als ik de ruimte opvul ? De vraag die dan natuurlijk om de hoek komt kijken is welk materiaal daarvoor geschikt is...

Maar goed... De originele vraag is in weze twee ledig.

Treed er een vochtprobleem op ?
en
Gaat mijn deur kromtrekken door de plaat als ik het vocht verhaal even buiten beschouwing laat ...
 

tuoh

Oud hout
Voor je probleem met de deur is er geen echt adequate oplossing. Een plaat op de deur lijmen is nefast voor de deur, die trekt onherroepelijk krom. Een plaat op de deur schroeven en zorgen voor een verluchte tussenruimte is de minst slechte oplossing. Een plaat marineplex op de deur schroeven zonder verluchte tussenruimte is een ongunstigere oplossing, maar omdat zowel deur als plaat uit hoogwaardig materiaal bestaan is de duurzaamheid van de constructie toch verzekerd voor vele jaren.

Een tussendeur (buffer) plaatsen zou indien mogelijk een veel betere oplossing zijn, maar dat is vermoedelijk niet evident?


Mvg,

André
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Tussendeur is eigenlijk geen optie. De gang is 90-95cm breed. en van voordeur tot eerste trede van de trap is er nog geen 3 meter te gaan. Halverwege zit de meter voor de stroom en de vloer heeft een leuk dat open moet kunnen. Het zou heel misschien kunnen maar daar schiet je eigenlijk geen bal mee op.

Marine plex, das een soort betonplex vermoed ik?

Als ik de watervast verlijmde plaat die aan de zichtkant met teak gefineerd word nu eens aan de zijde die tegen de deur gaat met een expoxy laagje afwerk en de binnenkant van de deur ook in de hoogwaardige 2 compo lak zet. Dan zijn de kanten die aan condens bloot staan redelijk goed beschermt lijkt mij.

Vervolgens schroef ik de boel op de deur. Aan de slotkant zonder slobgaten en de rest met. De plaat blijft dan gelijk aan de slotkant en heeft bewegingsruimte naar de rest. 1 keer per jaar ofzo die plaat er ff afschroeven ter controle.

Zou jij het aandurven dan tuoh?

De ruimtes opvullen, zou dat nog uitmaken en zo ja, met welk materiaal ?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
En een lekker zwaar gordijn achter de deur? Een gordijn open schuiven is niet veel meer moeite dan een deur open doen. Een centimeter of twintig ruimte tussen deur en gordijn levert een prima buffer op en voorkomt ruzie met de postbode.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Ad, eerlijk gezegd kon ik ook niks beters bedenken. En .... wat nou " niks beters" . Een simpele en echt werkende oplossing. Hoeft niet beter!
Maar de vraagsteller moet dat ook vinden he :)
mvg
klaas0639
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Opvullen zou kunnen, maar dan met iets wat dezelfde vocht eigenschappen heeft als hout, dus capillair en hygroscopisch. Condens treed ook wel op in het hout, als het goed geschilderd is natuurlijk niet veel. Alleen bij een holle ruimte komt al deze condens onderaan samen, het hout wordt daar dus erg nat. Bij een kleine ruimte zal het wel meevallen, een paneel zorgt denk ik wel voor problemen. Je kan het opvullen met bijvoorbeeld houtvezelisolatie(pavaflex?). Dan moet wel het hout ongeverfd zijn in deze holte, zodat vocht transport door de hele deur inclusief die houtvezelisolatieplaat kan plaatsvinden. Ik denk dat ventileren niet nodig is, bij de spouw van glas is dat ook niet zo. Wel moet je aan de binnenzijde dampdichte verf gebruiken, in ieder geval dampdichter dan de buitenkant. Deze informatie over verf is echter slecht te vinden. Ik ben echter geen expert en geef ook geen garantie :)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De gordijn oplossing is wel een opmerkelijke. Toen ik het huis destijds kocht hingt er in de hal zo'm gordijn van zware ouderwetse kwaliteit. Een grotere verschrikking vond ik het. Dat ding zat altijd in de weg.

Die ga ik dus niet terug hangen maar dat maakt de waardering voor het meedenken niet minder hoor :)


De Optie om de plaat gewoon demontabel te maken zodat ik de boel misschien 1 keer per jaar even kan controleren is denk ik de meest voor de hand liggende.
De slobgat methode zal voldoende ruimte geven aan de deur om te blijven bewegen zonder krom te gaan door de plaat, althans die aanname doe ik even.

Als er condens optreed zal dat toch niet zo hard gaan dat binnen een jaar de boel kats verrot gaat (?) Het lijkt mij, aanname, dat eventuele inwerking van condens bij controle op tijd kan worden opgemerkt.

Toch ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zal waarschijnlijk condens optreden in de holle ruimte, maar zal zeker niet leiden tot rotten op korte termijn.
Je idee van een makkelijk demontabele plaat vind ik een vondst, waarvan ik me afvraag "waarom kwam ik daar niet mee" :).

Mvg
klaas0639
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb het idee niet van mijzelf hoor. Iemand in mijn omgeving deed de sugestie en dat idee is een beetje blijven hangen.

Zo'n rottingsproces, hoe snel zou zoiets gaan en hoe verloopt zoiets?
Houd je de rem er stevig op als je de opgesloten delen voorziet van een goede 2 compo lak? Overigens is de buitenkant voorzien van een laag of 5 2k lak.

Wel fijn overigens hoor als je voordeur er weer uitziet als een topstukje. Er zitten hier 4 gelijke deuren op een rijtje. Allen zijn nog origineel en 6 jaar lang was mijn deur het pispaaltje. De lak was op sommige stukken helemaal verdwenen en het hout vergrijst.
De renovatie heeft me 700 eurie gekost maar ik heb er wel iets voor terug gekregen. Die riva restaurateur is elke cent waard geweest. Met inmiddels milieutechnisch verboden middeltjes en vakmanschap heeft hij het hout helemaal egaal kaal gekregen.

Ook ben ik blij dat ik niet voor hoogglans heb gekozen maar voor een satijn glans. Bij de andere 3 deuren van de buren kun je je haar kammen en geeft het me toch een plastic gevoel. Mijn deur toont zijn kernwaarde van mooi teakhout en heeft een hoge aaibaarheids factor gekregen. Al het andere houtwerk hebben ze in klassieke kleuren met hoogglans gedaan waardoor die deur eruit springt.

Stiekum ben ik er best een beetje verlieft op geworden LOL.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.