Vochtmeter bij Lidl.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vandaag gekocht bij Lidl:

vochtmeter voor hout en steen/beton Ed. Dertien euro. Gekocht, vergeleken met de professionele meter van de lokale houtboer. Hij klopt als een bus!

Simpele zandstraler voor perslucht. Getest met schelpenzand (want geen ander straalmiddel voorhanden) en het ding werkt. Eiken balkje van een oude stoel met snijwerk blankgemaakt, even zoeken naar de juiste druk, 5 bar bleek het te zijn. Ideaal voor het blankmaken van bewerkt hout, hoewel mijn 25 liter compressortje nog na staat te hijgen. Morgen korund straalmateriaal halen, zou nog beter moeten gaan. Tien euro.

Groet, Rob.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Vochtmeter voor hout en steen/beton Ed. Dertien euro. Gekocht, vergeleken met de professionele meter van de lokale houtboer. Hij klopt als een bus!

Dank voor de tip, ik heb hem zojuist ook gekocht. Straks eens proberen op mijn voorraad.

Wout
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Is het niet zo dat je bij vochtmeters verschillende houtsoorten kan invoeren voor een beter resultaat? Neem dan aan dat dit een redelijke benadering is dus?

Die zandstraler ziet er wel leuk uit. Zal er denk ik wel een kleine kast voor maken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die bestaan inderdaad, maar dat gaat mijn begroting ruimschoots te boven. Ik heb een indicatie nodig als ik een partij hout koop, of het dan 12 of 12.5 % is vind ik niet zo spannend.

Voor die zandstraler ga ik een opvouwbare kast/tent maken, het zand vliegt meters ver.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Heb de vochtmeter vanochtend bij de Lidl gehaald. Getest op de boerefuitjes methode. Had wat planken buiten staan hier mat ik 25 en een test binnen gaf 12 aan. Dit zat voor mij in de richting. Tot zo ver tevreden. Nu de vraag tot welk percentage kan je werken zonder dat het hout vervormd?. E.e.a. toegespitst op houtdraaien.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja, dat is waar. Ga je die kast zelf bedenken of ga je hem naar een voorbeeld maken? Altijd handig zo een zandstraler, maar het is wat je zegt. Maakt er een bende van en een kast neemt een hoop ruimte in beslag. Een opvouwbare kast daarintegen is dan wel weer mooi meegenomen.

@Wim, neem aan dat je 2 verschillende stukken hout gemeten hebt?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ga ik zelf bedenken. Begint al vorm te krijgen in mijn hoofd. 'T wordt een tent gemaakt uit een dekzeil met bamboe stokken, die simpel op te vouwen is. Een kubus met een ribbe van twee meter, das voor mij net groot genoeg. Kost weinig en neemt geen plaats in beslag. Bovendien denk ik maar een paar keer per jaar gebruik te maken van de straler, dus een simpele oplossing is voldoende.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Wim: het is niet zozeer het percentage als wel de wijzigingen daar in die vervorming veroorzaken volgens mij. Als hout tot 12% is teruggedroogd en het loopt weer op naar 20, dan gaat het werk en. Omgekeerd werkt het hetzelfde. Er zijn meer factoren die invloed hebben, maar vocht is wel de belangrijkste.

Ik wil het vochtgehalte van hout voor aankoop kunnen meten om te weten hoe ver het terug moet drogen en om in te kunnen schatten hoe veel het dan nog zal werken. Als ik hout gebruik voor een werkstuk wat ergens in een woonkamer komt te staan dan zal het terug moeten drogen tot 10 a 12 %. Ik meet dan niet, maar leg het hout ter acclimatisatie in een ruimte die vergelijkbaar is met de ruimte waar het werkstuk uiteindelijk komt te staan en laat het daar een paar weken liggen. Als je hetzelfde doet met je draaihout kom je een heel eind.

Vers hout (stamdelen en zo) voor draaigebruik zou ik goed geventileerd laten drogen tot 16 a 18% en het daarna binnen verder laten drogen tot 12%, vervolgens acclimatiseren.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Wim: het is niet zozeer het percentage als wel de wijzigingen daar in die vervorming veroorzaken volgens mij. Als hout tot 12% is teruggedroogd en het loopt weer op naar 20, dan gaat het werken. Omgekeerd werkt het hetzelfde. Er zijn meer factoren die invloed hebben, maar vocht is wel de belangrijkste.<br>
<br>
Ik wil het vochtgehalte van hout voor aankoop kunnen meten om te weten hoe ver het terug moet drogen en om in te kunnen schatten hoe veel het dan nog zal werken. Als ik hout gebruik voor een werkstuk wat ergens in een woonkamer komt te staan dan zal het terug moeten drogen tot 10 a 12 %. Ik meet dan niet, maar leg het hout ter acclimatisatie in een ruimte die vergelijkbaar is met de ruimte waar het werkstuk uiteindelijk komt te staan en laat het daar een paar weken liggen. Als je hetzelfde doet met je draaihout kom je een heel eind. <br>
<br>
Vers hout (stamdelen en zo) voor draaigebruik zou ik goed geventileerd laten drogen tot 16 a 18% en het daarna binnen verder laten drogen tot 12%, vervolgens acclimatiseren.<br>
<br>
Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Renault ik heb verschillende soorten gemeten. Als ik vers hout krijg dan sla ik dat op on mijn schuur. Normaal ligt het daar een paar jaar voor ik et wat mee doe. Laatst kreeg ik diverse stukken hout om daar vazen en schalen van te draaien. Bijna alles hiervan vervormde later dusdanig dat ik het niet mooi meer vond. Terwijl deze kunstenaar die veel speciale tafels maakt mij verzekerde dat het hout goed droog was.Ik was dus op zoek naar vochtigheidsmeter. Nu gevonden bij de Lidl voor een aangename prijs. In het vervolg zal ik het hout langer laten acclimatiseren en meten. Vertrouwen is goed controle beter.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb ook de vochtmeter en zandstraler aangeschaft:D. Nu was ik wat rond aan het kijken wanneer je welk straalmateriaal gebruikt voor welke klus maar kan niet echt een goede, duidelijke bron vinden. Iemand misschien een idee?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar zit ik ook een beetje mee. Ik dacht zelf aluminium oxyde maar hoorde dat het te scherp zou zijn voor hout. Glasparels zouden beter zijn, maar degene die dat vertelde had dat zelf nooit geprobeerd. Het lijkt mij dat de scherpte van het straalmateriaal geregeld kan worden door harder of zachter te stralen (druk verlagen of verhogen). Het is jammer dat je minimaal 10 kilo moet afnemen van die straaltroep, das te veel om het even uit te proberen. Denk dat ik van de week toch maar 10 kilo ga halen van die oxyde. Voor metaal is het in ieder geval geschikt en ook dat bewerk ik wel eens. Resultaten zal ik hier vermelden.

Groet, Rob.

PS: overigens werkt de noodoplossing (schelpenzand, van de dierenspeciaalzaak) redelijk. Verf en lak straal je van hout af zonder het hout zelf te beschadigen. Het gaat alleen niet snel.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hm, blijft inderdaad lastig en volgens mij is het gewoon uitproberen wat het beste werkt. Ik kwam wel bij hbm-machines.com straalmateriaal tegen wat geloof ik niet super duur is...

Maar over de cabine; hoe ga jij het doen met afzuiging?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
'T wordt een tent gemaakt uit een dekzeil met bamboe stokken, die simpel op te vouwen is. Een kubus met een ribbe van twee meter, das voor mij net groot genoeg.

Rob, als de omvang van je projecten het toelaat kun je beter een (opvouwbare) kast gebruiken in plaats van een tent, zodat alleen je handen worden blootgesteld aan het stof. Zandstralen is berucht vanwege de schade die de longen hierbij kunnen oplopen, kijk maar op Wiki wat silicose inhoudt.
Dit kan deels worden ondervangen door een ander straalmiddel te kiezen, maar dan blijft er nog het risico van het voorwerp zelf: oude verflagen bevatten vaak forse concentraties aan zware metalen als lood, cadmium etc., en dat breng je tijdens het stralen fijn verdeeld in de lucht. Dit geldt overigens ook bij schuurwerk, maar daarbij jaag je het stof niet zo op. Zonder professionele beschermingsmiddelen zou ik niet in een tent willen stralen.
Voor een kast zijn genoeg voorbeelden te vinden, even zoeken op homemade sandblasting cabinet.

En voor ik het vergeet, nog bedankt voor de tip...... ben zojuist ook even bij de Lidl geweest :eek:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi Kor,

Dank je voor je waarschuwing, ik ben me bewust van de gevaren. Gezien het formaat van de te stralen objecten (vaak meubels) is een kast geen optie, maar ik beschik wel over goedgekeurde beschermingsmiddelen. Heb de filters die op mijn huidige masker zitten gecheckt op bruikbaarheid bij stralen en ze voldoen. Verder heb ik een goed afsluitende stofbril en daaroverheen nog een gelaatmasker, wat net over bril en stofmasker past. Mijn oude regenpak blijkt ook nog goed af te sluiten dus na straalwerkzaamheden kan ik mezelf bestralen met schone lucht waarmee dan de op de kleding rustende deeltjes weggeblazen worden. Zo durf ik het wel aan.

Goed dat je die waarschuwing gepost hebt, had ik zelf al even moeten doen bij de 1e post in dit draadje :mad:

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi Renault,

Afzuiging: niet of nauwelijks. Zie post hier boven over bescherming. Ik zal in delen moeten gaan stralen als het object wat groter is zodat het stof kan neerslaan en zo heel vaak zal het niet voorkomen, dan heb ik de moeite er wel voor over. Ga nog wel experimenteren met mijn Karcher bouwstofzuiger, die ik heb uitgerust met een fijnstoffilter, maar die zal denk onvoldoende capaciteit hebben, bovendien zal het filter erg snel vol slaan vrees ik.

Ik ga het gewoon proberen, vertrouw ik het niet dan zoek ik naar een andere oplossing. Desnoods wordt het in de open lucht stralen op een groot dekzeil van 6x6. Dan zou het meeste straalmateriaal daar wel op moeten blijven liggen en het meeste stof waait weg. Gaan de buren weer klagen, dat dan weer wel :(

Groet, Rob.

PS: klopt, HBM verkoopt per 10 kilo voor 19,00 of 25,- euro, afhankelijk van de soort. Kom er maar niet aan toe om even langs te rijden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.