Festool ts55rebq

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Onlangs heb ik een festool invalzaag TS55 gekocht. Fijne zaag.
Nu heb ik wat melamine spaanplaat gezaagd en dat kan je niet echt splintervrij noemen. Zie de foto.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het splinteren?
Zo te zien is het alleen de melamine die splintert.
Gebruikt:
-spaanplaat melamine
-splinterbeschermer tape onder geleiderail
-splinterbeschermer in de TS55 (groene stuk plastic op foto)
-HW fijngetand zaagblad W48
splinteren.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Zijn beide zijden gesplintert? Algemene oorzaken verkeerd blad bot blad slechte kwaliteit plaatwerk en een niet goed aansluitende rand van de geleiderail. Maar zo te zien gaat er niet zoveel verkeerd. Je kan proberen om eerst heel ondiep te zagen dar je alleen de toplaag zaagt.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
ja beide zijden, zie de foto boven- en onderkant.
Met de zaag heb ik misschien 70m1 mee gezaagd, net nieuw.
De kwaliteit van de meubelplaat is sowieso slecht, ...van de bouwmarkt.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Voor de zekerheid: je hebt de splinterbeschermer wel goed gebruikt?
Dat wil zeggen: je zaagt zo'n ding in bij een bepaalde zaagdiepte en kan hem dan alleen bij die zaagdiepte gebruiken, of telkens ietsje dieper, tot hij 'op' is en je een nieuwe moet pakken.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik denk dat het grootste probleem de kwaliteit van de plaat is. En ik weet niet hoe jou zaag langs je strip loopt maar als daar maar 1 mm tussen zit heb je ook al splinters. Wat je kan proberen is zoals hier al gezegd om eerst alleen de melamine door te zagen en dan nog een keer de rest.
Maar nu ik naar de foto van je zaagblad kijk lijkt het ook wel of je blad aangekoekt is aldanniet verbrand. Als je bijv een balk van 45 mm door zaagt in de lengterichting en je zaagblad begint te roken dan kun je er vanuit gaan dat de scherpte drastisch is gedaald
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Roald, Bedoel je die groene beschermer in de zaag of het lint onder de geleiderail? Dat inzagen op zaagdiepte snap ik niet
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Maar nu ik naar de foto van je zaagblad kijk lijkt het ook wel of je blad aangekoekt is aldanniet verbrand. Als je bijv een balk van 45 mm door zaagt in de lengterichting en je zaagblad begint te roken dan kun je er vanuit gaan dat de scherpte drastisch is gedaald

Dat hoop ik niet, dat ie zodanig verbrand is dat ie bot geworden is. Ik zal um eens goed inspecteren.
Wat ook belangrijk is, is de juiste snelheid, dwz niet te voorzichtig de zaag er doorheen duwen, ook niet te langszaam, heb ik gemerkt met deze melamine.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Als ik de foto's goed bekijk heb je een wisseltand zaagblad er op zitten, beter is voor plaatmateriaal een vlaktand veel rustiger zaagbeeld en bij elk zaagblad wissel zou je eigenlijk een nieuwe splinter plakstrip moeten aan brengen ( zeker als je zaagblad dunner is als de vorige) elk zaagblad heeft zijn eigen zaagsnede dus bij echt splintervrij zagen een nieuw of geslepenblad erop en nieuwe splinterstrip(geleide rail dus)
En inderdaad de doorvoer (snij) snelheid is van belang niet te snel en zeker niet te langzaam je hoort het aan het geluid van je zaag.

Roeland
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Alle bovengenoemde adviezen hebben vooral betrekking op voorkomen van splinteren aan de bovenzijde, waar de tanden uit de plaat komen. Het is echter raar dat er zoveel splintervorming aan de onderzijde is. Dit kan inderdaad duiden op slecht plaatmateriaal en een bot zaagblad. Als die 70 m (?) die je ermee gezaagd hebt allemaal spaanplaat is geweest is er grote kans dat het naar de slijper mag.
In spaanplaat zit van alles en nog wat gemixed en is niet erg vriendelijk voor zaag en frees gereedschap. Hoe diep staat je zaag ingesteld? Hoe dieper, hoe haakser de tanden aan de onderkant de plaat ingaan en hoe minder kans op splintervorming.
Is er trouwens splinter vorming aan beide zijden van de snede, dus het stuk waar de geleider op staat en het afgezaagde stuk? Misschien staat je zaag niet helemaal parallel op de geleider. (instelbaar)

Gr Ed
 

WR1944

Oud hout
Als ik de foto's goed bekijk heb je een wisseltand zaagblad er op zitten, beter is voor plaatmateriaal een vlaktand veel rustiger zaagbeeld en bij elk zaagblad wissel zou je eigenlijk een nieuwe splinter plakstrip moeten aan brengen ( zeker als je zaagblad dunner is als de vorige) elk zaagblad heeft zijn eigen zaagsnede dus bij echt splintervrij zagen een nieuw of geslepenblad erop en nieuwe splinterstrip(geleide rail dus).

Roeland

Voor de goede orde: Festool levert voor de TS55 zaagbladen met de zelfde tandbreedte, nl. 2,2 mm. In principe hoef je dus geen plakstrip te laten opschuiven en opnieuw "inrijden" als je van blad wisselt. Alleen als je verschillende invalzagen op de rail gebruikt kan er een minimaal verschil zitten in de positie van het blad t.o.v. de geleidegroeven.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En daarvoor heb ik ook 'ergens' (op de FOG-site) een gebruiksaanwijzing gelezen, hoe je er voor kan zorgen dat verschillende zagen allemaal dezelfde positie van het zaagblad t.o.v. de bodemplaat hebben.
 

WR1944

Oud hout
En daarvoor heb ik ook 'ergens' (op de FOG-site) een gebruiksaanwijzing gelezen, hoe je er voor kan zorgen dat verschillende zagen allemaal dezelfde positie van het zaagblad t.o.v. de bodemplaat hebben.

Het is een aanvullend handboek dat op de officiele website van Festool-USA te vinden is.
http://www.festoolproducts.com/v/vspfiles/downloadables/Manuals/ts55EQ_Revised.pdf
Deze aanvullende manuals worden geschreven door zeer ervaren houtbewerkers die vaak hun sporen hebben verdiend op dit gebied. Enkelen ervan geven ook workshops aan Festool-gebruikers. En de uitermate karige gebruiksaanwijzingen bij een hoogstaand product als van Festool wordt vaak als erg bedroevend gezien.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Roald, Bedoel je die groene beschermer in de zaag of het lint onder de geleiderail? Dat inzagen op zaagdiepte snap ik niet
Ik bedoel de groene beschermer in de zaag.
Zoals je op onderstaande foto kan zien, zaag je dat blokje in: hoe dieper je de zaag instelt, hoe verder het blokje ingezaagd wordt. Als je vervolgens de zaag minder diep instelt, zal het blokje niet tot aan de zaagsnede op het materiaal drukken en zijn werk dus niet doen. Na telkens verder inzagen is een blokje uiteindelijk alleen nog te gebruiken met de diepste zaaginstelling van 55mm.

festool_ts55_ebq_spanreiss.jpg

(Dit plaatje is van de TS55 EBQ. Jij hebt de TS55 REBQ, waar dit blokje er iets anders uitziet, maar het principe is hetzelfde.)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je kan ook om een zuivere snede te krijgen gaan ritsen. Dus dat wil zeggen de zaag rustig achteruit trekken. Dit doe je in rustige diepte stapjes van bijv 1mm net zo lang je op volledige tand diepte zit. Dan kan je de plaat doorzagen. Om de onderzijde zuiver te houden zaag je het lieftst op een vlakke ondergrond bijv. een opofferingsplaat. Belangrijk is in ieder geval rustig door te snijden en niet op die diepste stand er proberen dooorheen te raggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.