PDA

Bekijk Volledige Versie : Festool ts55rebq

Houtgebruikt
19-09-13, 14:24
Onlangs heb ik een festool invalzaag TS55 gekocht. Fijne zaag.
Nu heb ik wat melamine spaanplaat gezaagd en dat kan je niet echt splintervrij noemen. Zie de foto.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het splinteren?
Zo te zien is het alleen de melamine die splintert.
Gebruikt:
-spaanplaat melamine
-splinterbeschermer tape onder geleiderail
-splinterbeschermer in de TS55 (groene stuk plastic op foto)
-HW fijngetand zaagblad W48
8980

Wim Kluck
19-09-13, 15:26
Zijn beide zijden gesplintert? Algemene oorzaken verkeerd blad bot blad slechte kwaliteit plaatwerk en een niet goed aansluitende rand van de geleiderail. Maar zo te zien gaat er niet zoveel verkeerd. Je kan proberen om eerst heel ondiep te zagen dar je alleen de toplaag zaagt.

Houtgebruikt
19-09-13, 16:25
ja beide zijden, zie de foto boven- en onderkant.
Met de zaag heb ik misschien 70m1 mee gezaagd, net nieuw.
De kwaliteit van de meubelplaat is sowieso slecht, ...van de bouwmarkt.

roald
19-09-13, 16:43
Voor de zekerheid: je hebt de splinterbeschermer wel goed gebruikt?
Dat wil zeggen: je zaagt zo'n ding in bij een bepaalde zaagdiepte en kan hem dan alleen bij die zaagdiepte gebruiken, of telkens ietsje dieper, tot hij 'op' is en je een nieuwe moet pakken.

iedereen en niemand
19-09-13, 17:09
Ik denk dat het grootste probleem de kwaliteit van de plaat is. En ik weet niet hoe jou zaag langs je strip loopt maar als daar maar 1 mm tussen zit heb je ook al splinters. Wat je kan proberen is zoals hier al gezegd om eerst alleen de melamine door te zagen en dan nog een keer de rest.
Maar nu ik naar de foto van je zaagblad kijk lijkt het ook wel of je blad aangekoekt is aldanniet verbrand. Als je bijv een balk van 45 mm door zaagt in de lengterichting en je zaagblad begint te roken dan kun je er vanuit gaan dat de scherpte drastisch is gedaald

Houtgebruikt
21-09-13, 20:01
Roald, Bedoel je die groene beschermer in de zaag of het lint onder de geleiderail? Dat inzagen op zaagdiepte snap ik niet

Houtgebruikt
21-09-13, 20:10
Maar nu ik naar de foto van je zaagblad kijk lijkt het ook wel of je blad aangekoekt is aldanniet verbrand. Als je bijv een balk van 45 mm door zaagt in de lengterichting en je zaagblad begint te roken dan kun je er vanuit gaan dat de scherpte drastisch is gedaald

Dat hoop ik niet, dat ie zodanig verbrand is dat ie bot geworden is. Ik zal um eens goed inspecteren.
Wat ook belangrijk is, is de juiste snelheid, dwz niet te voorzichtig de zaag er doorheen duwen, ook niet te langszaam, heb ik gemerkt met deze melamine.

Roeland
22-09-13, 12:09
Als ik de foto's goed bekijk heb je een wisseltand zaagblad er op zitten, beter is voor plaatmateriaal een vlaktand veel rustiger zaagbeeld en bij elk zaagblad wissel zou je eigenlijk een nieuwe splinter plakstrip moeten aan brengen ( zeker als je zaagblad dunner is als de vorige) elk zaagblad heeft zijn eigen zaagsnede dus bij echt splintervrij zagen een nieuw of geslepenblad erop en nieuwe splinterstrip(geleide rail dus)
En inderdaad de doorvoer (snij) snelheid is van belang niet te snel en zeker niet te langzaam je hoort het aan het geluid van je zaag.

Roeland

borre
22-09-13, 17:44
Alle bovengenoemde adviezen hebben vooral betrekking op voorkomen van splinteren aan de bovenzijde, waar de tanden uit de plaat komen. Het is echter raar dat er zoveel splintervorming aan de onderzijde is. Dit kan inderdaad duiden op slecht plaatmateriaal en een bot zaagblad. Als die 70 m (?) die je ermee gezaagd hebt allemaal spaanplaat is geweest is er grote kans dat het naar de slijper mag.
In spaanplaat zit van alles en nog wat gemixed en is niet erg vriendelijk voor zaag en frees gereedschap. Hoe diep staat je zaag ingesteld? Hoe dieper, hoe haakser de tanden aan de onderkant de plaat ingaan en hoe minder kans op splintervorming.
Is er trouwens splinter vorming aan beide zijden van de snede, dus het stuk waar de geleider op staat en het afgezaagde stuk? Misschien staat je zaag niet helemaal parallel op de geleider. (instelbaar)

Gr Ed

Oceans'11
22-09-13, 17:51
Misschien staat je zaag niet helemaal parallel op de geleider. (instelbaar)

Een beetje off-topic misschien, maar hoe kun je dit fijn afstellen ??

WR1944
22-09-13, 18:48
Als ik de foto's goed bekijk heb je een wisseltand zaagblad er op zitten, beter is voor plaatmateriaal een vlaktand veel rustiger zaagbeeld en bij elk zaagblad wissel zou je eigenlijk een nieuwe splinter plakstrip moeten aan brengen ( zeker als je zaagblad dunner is als de vorige) elk zaagblad heeft zijn eigen zaagsnede dus bij echt splintervrij zagen een nieuw of geslepenblad erop en nieuwe splinterstrip(geleide rail dus).

Roeland

Voor de goede orde: Festool levert voor de TS55 zaagbladen met de zelfde tandbreedte, nl. 2,2 mm. In principe hoef je dus geen plakstrip te laten opschuiven en opnieuw "inrijden" als je van blad wisselt. Alleen als je verschillende invalzagen op de rail gebruikt kan er een minimaal verschil zitten in de positie van het blad t.o.v. de geleidegroeven.

houtenklaas
22-09-13, 19:25
En daarvoor heb ik ook 'ergens' (op de FOG-site) een gebruiksaanwijzing gelezen, hoe je er voor kan zorgen dat verschillende zagen allemaal dezelfde positie van het zaagblad t.o.v. de bodemplaat hebben.

WR1944
22-09-13, 21:52
En daarvoor heb ik ook 'ergens' (op de FOG-site) een gebruiksaanwijzing gelezen, hoe je er voor kan zorgen dat verschillende zagen allemaal dezelfde positie van het zaagblad t.o.v. de bodemplaat hebben.

Het is een aanvullend handboek dat op de officiele website van Festool-USA te vinden is.
http://www.festoolproducts.com/v/vspfiles/downloadables/Manuals/ts55EQ_Revised.pdf
Deze aanvullende manuals worden geschreven door zeer ervaren houtbewerkers die vaak hun sporen hebben verdiend op dit gebied. Enkelen ervan geven ook workshops aan Festool-gebruikers. En de uitermate karige gebruiksaanwijzingen bij een hoogstaand product als van Festool wordt vaak als erg bedroevend gezien.

Pascal
22-09-13, 23:16
Bedankt voor de link, eigenlijk zou dit standaard bij het toestel moeten zitten.
Groetjes,
Pascal

WR1944
22-09-13, 23:45
Bedankt voor de link, eigenlijk zou dit standaard bij het toestel moeten zitten.
Groetjes,
Pascal

Graag gedaan. Je bent niet de enige die er zo over denkt.

houtenklaas
23-09-13, 05:47
Het is een aanvullend handboek dat op de officiele website van Festool-USA te vinden is.
http://www.festoolproducts.com/v/vspfiles/downloadables/Manuals/ts55EQ_Revised.pdf

Dank je wel voor het opzoeken en aanvullen. Ik kon het gisteren bij het beantwoorden op mijn telefoon zo snel niet vinden.

roald
23-09-13, 08:19
Roald, Bedoel je die groene beschermer in de zaag of het lint onder de geleiderail? Dat inzagen op zaagdiepte snap ik niet
Ik bedoel de groene beschermer in de zaag.
Zoals je op onderstaande foto kan zien, zaag je dat blokje in: hoe dieper je de zaag instelt, hoe verder het blokje ingezaagd wordt. Als je vervolgens de zaag minder diep instelt, zal het blokje niet tot aan de zaagsnede op het materiaal drukken en zijn werk dus niet doen. Na telkens verder inzagen is een blokje uiteindelijk alleen nog te gebruiken met de diepste zaaginstelling van 55mm.

9077

(Dit plaatje is van de TS55 EBQ. Jij hebt de TS55 REBQ, waar dit blokje er iets anders uitziet, maar het principe is hetzelfde.)

zuma
14-10-13, 13:02
Je kan ook om een zuivere snede te krijgen gaan ritsen. Dus dat wil zeggen de zaag rustig achteruit trekken. Dit doe je in rustige diepte stapjes van bijv 1mm net zo lang je op volledige tand diepte zit. Dan kan je de plaat doorzagen. Om de onderzijde zuiver te houden zaag je het lieftst op een vlakke ondergrond bijv. een opofferingsplaat. Belangrijk is in ieder geval rustig door te snijden en niet op die diepste stand er proberen dooorheen te raggen.

Houtgebruikt
14-10-13, 14:43
Als je vervolgens de zaag minder diep instelt,

Oke duidelijk nu. Maar ook als je zaagt met minder zaagdiepte dan het blokje ingezaagd is, zal het blokje nog wel iets helpen (niet veel, maar iets)

Houtgebruikt
14-10-13, 14:46
de zaag rustig achteruit trekken.
ik heb ooit geleerd (opleiding MTS meubelmaken) dat de zaagtanden kunnen verbranden met achteruitzagen en dus daardoor bot kunnen worden.

Renault
14-10-13, 15:00
Oke duidelijk nu. Maar ook als je zaagt met minder zaagdiepte dan het blokje ingezaagd is, zal het blokje nog wel iets helpen (niet veel, maar iets)

Bij platen (zeker gemelamineerd; is dat een woord??) de zaag zo ondiep mogelijk zetten. Dan heeft de het blad minder weerstand om er door heen te komen en dus minder splinters. Zie het als boter uit de vloot te halen; daar 'schraap' je het ook van de bovenkant af. Duw je het mes tot onderaan heb je heul wat meer kracht nodig om het eruit te halen. En rustig zagen uiteraard, de zaag is de baas, jij niet.

zuma
14-10-13, 16:41
ik heb ooit geleerd (opleiding MTS meubelmaken) dat de zaagtanden kunnen verbranden met achteruitzagen en dus daardoor bot kunnen worden.

Ja bij grotere dieptes wel maar als je mm voor mm doet loopt dat wel los. In een formaatzaag met voorritser draait het blad van de voorritser ook tegengesteld

lodewijkde1ste
30-12-13, 20:24
Ik heb jaren geleden een ts 75 aangeschaft en merkte na een tijd dat hij niet in lijn op zijn voet stond, waardoor hij niet precies parallel langs de liniaal zaagde. dit kan je verhelpen door middel van de vier schroeven die twee aan twee voor en achter op de zaag zitten. Dus niet met die twee groene draaiknopje op de voet, die zijn er alleen voor om de speling eruit te halen. Bij mij zat hij duidelijk niet in lijn op de voet, wat splinters, verbrand (hard)hout en uit-de-haak-zagen tot gevolg had. Ik zaagde laatst met een nieuwe ts55 van een vriend en die had hetzelfde, die zaag kon niet recht zonder brandsporen te trekken een keukenblad van 3 cm. beuken zagen, een bijna splinternieuwe zaag nota bene. Nadat ik hem recht gezet had ging het prima. Voorritsen en splinterbescherming helpt allemaal maar een heel klein beetje als je zaag niet in lijn staat. Ik heb hierover een mailtje gestuurd naar festool maar nooit wat van gehoord. Zeker de moeite waard om naar te kijken, ik vind het slordig dat ze zo afgeleverd worden.
Succes ermee!

Warringa
31-12-13, 07:37
Als je een zaag koopt bij festtol kun je gratis een workshop volgen in een van hun toolworkshops. Dat heb ik al een aantal keren gedaan in dalfsen. Super leerzaam en daar kan je ook zulke vragen neerleggen

MaartenS
01-01-14, 15:08
+1

ik heb dan de workshop Frezen gedaan, maar was erg tevreden over de uitleg.

R.tonen@upcmail.nl
17-02-14, 20:20
Ik ben zelf ook in het bezit van de TS55 REBQ en ook ik heb de ervaring dat melamine vrij problematisch zaagt. Ik heb persoonlijk het idee dat dit idd deels ligt aan de kwaliteit van de melamine. Het zaagblad dat je hanteert is volgens de festoolcatalogus bij uitstek geschikt voor spaanplaat melamine ed. (de fijngetande zaag).
Tijdens mijn zoektocht naar het beste resultaat heb ik de volgende aantekeningen gemaakt:

- zaag je een niet volledig ondersteunde plaat dan krijg je het beste resultaat door " diep " te zagen dus ver door de plaat heen.
de hoek waarop de snijkanten van de zaag tijdens het passeren van de melaminelaag zijn veel gunstiger.

- zorg dat de lineaalstrip niet versleten is en gebruik iid de groene splinterbescherming en stel deze nauwkeurig af:

bij te strak op het materiaal afgesteld : splinters aan lineaalzijde (er is dan te weinig druk aan lineaalzijde de zaag wordt als het ware "opgetild" door het groene blokje)
bij te ondiep ingesteld : splinters aan de zijde van de groene splinterbescherming.

- Bij mijn sessies gaf het hoogste toerental het beste resultaat.

- ook niet onbelangrijk houdt de tanden schoon! eventueel met een reinigingsvloeistof (kijk bijvoorbeeld het youtube filmpje van The Woodwhisperer over het reinigen van freesjes en zaagbladen) Tanden die er verbrand uitzien kunnen ook gewoon een laagje hars hebben wat te verwijderen is. Ik had zelf ook het idee dat mn zaag erg vlot bot was geworden maar na reiniging bleek hij gewoon goed scherp te zijn.

iemand had het hier over voorritsen , deze optie heb ik nog niet geprobeerd.......
wat ik wel weet dat de mafell mt 55 hier gebruik van maakt.

Groet,

Ronald

zuma
20-02-14, 12:40
Bij maffel werkt het voorritsen op een andere manier, in de voorritsstand wordt het zaagblad een beetje gekanteld zodat de toplaag ietsjes verplaatst wordt doorgesneden om vervolgens bij het doorzagen gecorrigeerd te worden op de juiste zaaglijn. Maar de toplaag blijft daardoor veel beter intact omdat hij dan niet meer doorsneden hoeft te worden. Ik blijf erbij wat met een voorrits aggregaat kan, kan je dus ook met je invalzaag doen. gewoon niet te gek doen qua diepte dan zal het ook niet verbranden.