Uithollen

Vandaag een discus schaal uit een 3 weken geleden gekapte Atlas Ceder voorgedraaid.
Ik startte met een blok hout van 44x44x18cm en eindigde met een uitgeholde discus
van 39x15cm met een wanddikte van 3 tot 5cm
Het uithollen heb ik met een gewijzigde oude ringbeitel van de Big Brother gedaan. De keerbeitel
heb ik verwijderd, en vervangen door een slotbout. Het is een beetje gebaseerd op het revolution hollowing
systeem. Het draaide als een tierelier met mooie grote krullen.
Meer foto's zijn op mijn website te zien.
Vriendelijke groet,
Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98 KB · Weergaven: 454
  • image.jpg
    image.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 450
  • image.jpg
    image.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 449

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Slim idee Nico met die slotbout. En draaien met de regenjas aan ;-) de druppels aan het plafond!! Atlas Ceder is al nat als de sapstroom stil staat dus laat staan in de zomer gekapt. mooie vorm en Atlas ruikt lekker.

gr Mark
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie vorm in wording, Nico.
Knap maar ook wel gewaagd om zonder spaanbegrenzer op gevoel en geluid uit te hollen. Hoe beheers je het mogelijke agressieve gedrag van de beitel. Kon je hem goed "hangend" gebruiken om mooie krullen te draaien? Is deze beitel nu ook nog geschikt voor droog hout?
Ben erg benieuwd.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Dag Jan, toen ik deze beitel uit probeerde was ik zelf ook verrast. Ik heb bij het uithollen geen enkel
probleem gehad. Steun iets boven het center, hangend draaien met een kleine hoek.
Een heel groot voordeel is ook dat de beitel niet vol loopt. Dit gebeurt vooral bij de
Hamlet beitel met spaanbegrennzer snel. Op droog hout zal het wel een ander verhaal worden maar dat
moet ik nog ervaren. Wordt dus vervolgt.
Vr.gr. Nico
 
Vorige maand uit Engeland het nieuwe beiteltje met spaan begrenzer binnen gekregen. Het is van het nieuwe Hamlet brother system 2, en past ook op het oude big brother systeem. Een wonder beitel als je Hamlet moest geloven.
Na het slijpen en polijsten gestart met draaien.(droog hout) om de haverklap liep het beiteltje vol. Ik heb toen de keerbeitel er afgehaald en er een boutje ingezet. Aan de onderkant zit een moertje wat ik rond geslepen hebt. De bovenkant van het moertje iets rond geslepen. Het beiteltje snijdt nu perfect zowel op de rechte beitel als de kromme.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 91

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.