Houten keukenblad afwerken.

als het een nieuw blad is(ikea bijvoorbeeld)
eerst goed schuren tot ie echt helemaal vlak is en daarna heb ik walnotenolie gebruikt
dit omdat het blad toch wel in aanraking komt met voedsel en walnotenolie niet schadelijk is
probleem is wel dat het om de zo veel tijd opnieuw moet
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben een IKEA keukeneiland (zonder natte apparatuur, dus alleen werkoppervlak) met een houten blad. Wij zijn begonnen met walnotenolie, maar er trok zoveel in en het bleef zo slecht waterafstotend (lees: de verwachting was dat er wel ergens tussen de 5 en 10 liter olie in zou gaan zitten) dat wij op een gegeven moment over zijn gegaan op Osmo hardwaxolie. Daar is er ook nog redelijk wat van opgegaan, maar het oppervlak is nu waterafstotend genoeg voor onze werkzaamheden. Ik denk dat het 1 of 2 maar per jaar opnieuw behandeld moet worden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Wij hebben een IKEA keukeneiland (zonder natte apparatuur, dus alleen werkoppervlak) met een houten blad. Wij zijn begonnen met walnotenolie, maar er trok zoveel in en het bleef zo slecht waterafstotend (lees: de verwachting was dat er wel ergens tussen de 5 en 10 liter olie in zou gaan zitten) dat wij op een gegeven moment over zijn gegaan op Osmo hardwaxolie. Daar is er ook nog redelijk wat van opgegaan, maar het oppervlak is nu waterafstotend genoeg voor onze werkzaamheden. Ik denk dat het 1 of 2 maar per jaar opnieuw behandeld moet worden.
Henk in mijn snijplank van ongeveer 30 bij 50 cm ging bijna driekwart liter walnootolie.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik overweeg mijn werkblad met spoelbak toch wel degelijk in de 2 componenten lak te zetten. Waarom? Ik wil het blad echt waterdicht hebben, houtgevoel niet belangrijk en geen zin om 2 keer per jaar het blad weer te bewerken. Het is maar een blad op zolder in de wasmachine hoek. Iemand een goede tip voor een goede transparante 2C lak die UV en hitte/warmte bestendig is?

Ik heb met boten wel erg goede ervaring met Double Coat lak van de IJssel. Ik zit aan deze lak te denken: Double Coat Dubbel UV
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Gewoon nieuwsgierigheid hoor: Ik zie vaker dat ook voor binnenhuistoepassing UV bestendige lak toegepast wordt. Waarom? Vrijwel alle UV- straling wordt geblokkeerd door de ruiten.

mvg
klaas0639
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Zelf heb ik mijn aanrechtblad in whitewash staan met een erg dure lak. Toch na 2 jaar al wal blanke lak af gebladerd door het gebruik vooral langs de spoelbak.
Wat ik van plan ben is het blad weer opschuren, opnieuw in de whitewash, dan epoxy erover heen en polijsten daarna met een 2k blanke lak afwerken. Epoxy is waterbestendig maar niet UV bestendig.

@Klaas0639:
Ruiten blokken echt niet alle UV straling, mijn boekenkast met suske en wiske collectie staat dan ook in een vrijwel donkere kamer, want ook binnenshuis hebben die last van UV straling. Ook overige meubels zullen verkleuren door UV straling. Ruiten blokken dus echt geen UV straling.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@jesse: Zal de transmissie eigenschappen van vensterglas nog eens nazoeken, maar ik dacht dat vrijwel alle UV wordt tegengehouden. De verkleuring binnen komt - meen ik te weten - grotendeels door zichbaar licht. En juist daarom zou het zo moeilijk zijn om met een visueel transparante lak deze verkleuring te voorkomen. (terzijde: als iemand een lak kent die vergeling van hout effectief voorkomt: laat het me weten)

mvg
klaas0639


PS: UV-bestendig is natuurlijk niet hetzelfde als UV-blokkerend

Een aanvulling.
oeps weer wat geleerd (met dank aan google): glas laat door tot zo'n 350 nm althans het meest langgolvig deel van UV (ditmis het deel tussen zo'n 400 nm en 350nm) wordt weinig verzwakt doorgleaten.
Dit is een aanzienlijk deel van het UV straling in de atmosfeer en als dit langgolvig UV-deel ook verantwoorldelijk zou zijn voor de verkleuring lijkt een niet UV doorlatende lak zinvol.
Wat blijft is dat ik nog nooit heb gezien dat gelakt of ongelakt hout niet verkleurt onder invloed van licht.
Kennelijk draagt het zichtbaar deel van het spectrum (het deel van zo'n 400 tot 800nm) flink bij aan de vergeling.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.