wat is een betere hoekverbinding, lamellen of duvels?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Voor het maken van hoekverbindingen maak ik nu gebruik van duvels die ik met een boortje inboor en daarna verlijm. Omdat dit niet altijd even nauwkeurig werkt en er soms ook behoorlijk wat speling op zit, zit ik te denken aan een betere manier. Ik denk dan aan een lamellenfrees of een duvelfrees. Lamellenfrezen zie je veel meer dan duvelfrezen. Maar is een lamellenverbinding wel net zo sterk als een duvelverbinding. Mijn gevoel zegt van niet omdat zo’n lamel slechts 10-12mm in het hout zit en een duvel 15-25mm. En een lamel is 4mm dik en een duvel 6-10mm.
Een Festool Domino lijkt mij ideaal, maar helaas geen budget voor.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
marco zei:
Mijn gevoel zegt van niet omdat zo’n lamel slechts 10-12mm in het hout zit en een duvel 15-25mm. En een lamel is 4mm dik en een duvel 6-10mm.quote]

Je moet kijken naar het effectieve lijmoppervlak van de deuvel/lamello/domino. Een deuvel is geen constructief verbindingselement zoals bijvoorbeeld een schroef, waarbij de dikte en kwaliteit van de schroef de sterkte van de verbinding bepaald. Een deuvel/lamello/domino is een hulpmiddel om een lijmverbinding meer verbindingsoppervlakte te geven. Dit effectieve lijmoppervlak is bij een lamello 20 bijna twee keer zo groot dan bij een deuvel 8x40.

De andere eigenschappen van de verschillende systemen zijn naar mijn mening belangrijker voor de keuze tussen deuvel/lamello/domino dan het mogelijke verschil in sterkte.

Veel succes bij je keuze!

Groeten,
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ok, het zijn dus beiden hulpmiddelen voor lijmverbindingen. Maar met de juiste lijm is dan schroeven wel overbodig?

Welke eigenschappen zijn volgens jou erg belangrijk voor een keuze tussen de verschillende systemen en wat zou volgens jou de beste keus zijn?
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
marco zei:
Ok, het zijn dus beiden hulpmiddelen voor lijmverbindingen. Maar met de juiste lijm is dan schroeven wel overbodig?

In principe zijn schroeven bij een lijmverbinding inderdaad overbodig, het kan alleen helpen om de delen tijdens het drogen en uitharden van de lijm te positioneren en bij elkaar te houden. Maar dat kan met een spanband of lijmklem natuurlijk ook.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor deuvelen heb je in principe geen speciale machine nodig. Je kan dat doen met een kolomboor of losse boormachine in zo'n kolom voor losse boormachines of gewoon boren uit de hand. Met behulp van centerpuntjes kan je de positie van de contra boorgaten bepalen.

Dus als de aanschaf van een speciale machine voor jouw niet de voorkeur heeft dan zou ik je deuvelen adviseren.

Bij Lamello's en festool domino's heb je veel meer lijmoppervlak en deze verbindingen zijn dan ook sterker. Maar vergt wel aanschaf van speciale machines. Aangezien ik een festool verslaafde ben roep ik dan de Domino.
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
marco zei:
Omdat dit niet altijd even nauwkeurig werkt en er soms ook behoorlijk wat speling op zit, zit ik te denken aan een betere manier.

In principe kun je met deuvels nauwkeurig werken gewoon niet haastig zijn en van die centreer malletjes gebruiken (van die koperen of stalen dopjes met een puntje eraan).

Groets, Patrizio
 

peers

Nieuw lid
16 aug 2009
6
0
Ik heb een lammelofrees van Ferm (€26, via bva-auctions gekocht), dit werkt voor mij vele malen makkelijker dan deuvels. Geen gedoe met uitlijnen, centerpuntjes, deuvelmallen e.d. Een hoekverbinding tussen twee panelen is in 2 minuten gemaakt. Altijd recht, perfect uitgelijnd en zeer stevig.
 

robkooy

Nieuw lid
29 mrt 2009
20
0
Wanneer je kops hout lijmt, is lijm niet sterk genoeg, daar zul je schroeven, deuvels of lamello's voor nodig hebben. Lamello's zetten ook nog eens een beetje uit wanneer je ze met witte houtlijm insmeert, dus het klemt ook nog je verbinding vast. Ik gebruik zelf een Elu lamello apparaat, handig voor een snelle sterke verbinding, en vergeleken met deuvels een stuk sneller en nauwkeuriger. Bedenk wel dat bijvoorbeeld dun lijstwerk voor schilderijen niet zo goed gaat met lamello's, de lamello's zijn eigenlijk te lang.
Rob
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Hoe makkelijk en nauwkeurig is de afstelling van de Ferm? En kan er ook een stofzuiger op worden aangesloten?
Andere merken lamellenfrezen zijn te koop va zo’n 350 euro, een heel groot verschil dus. Maar wat maakt deze andere merken zo veel beter dan de Ferm?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Er kan een stofzuiger op aangesloten worden, maar als je de stofzak er op hebt zitten wordt het overgrote deel v/h stof daarin opgevangen.

Ik kan het apparaat niet vergelijken met anderen omdat ik daar geen ervaring mee heb. Maar ik vind het afstellen heel eenvoudig. Dit gaat m.b.v. enkele draaiknopjes.

Op marktplaats wordt het type dat ik heb aangeboden voor 27,50, zoek op 'Ferm lamellenfrees'. Dit is goedkoper dan een beetje deuvelmal.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Gezien de nieuwprijs van 50-60 ga ik hem niet 2e hands kopen. Een goede lamellenfrees van 350 euro of meer vind ik eigenlijk te duur. Maar tegelijkertijd wil ik geen miskoop doen. Dus zit nog in dubio wat te doen.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb zelf maak semi prof meubels en moest voor en klusje ook en lamel
frees aanschafen en heb toen ook de ferm gekocht omdat ik er niet teveel aan wilde uitgeven
inmiddels heb ik met deze ferm al meerdere meubels gemaakt en zo heel wat dozen weg gewerkt met lammelo,s
machine is gewoon prima en daar hoef je echt geen dure machine voor tekopen

vr,gr
de hakkelaar
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook ik heb de zelfde ervaring met dezelfde machine.
Ik zou zelf geen handen vol geld uitgeven aan een lamello, omdat ik ook de machine van ferm heb, en deze voldoet prima.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij de gamma, iets van 40 euro. Ik heb hem nog niet uitgepakt, dus geen idee wat de kwaliteit is.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
geachte,

Bij plaatwerk adviseer ik U vast en zeker de lammello verbinding. Lamello's zijn zeer gemakkelijk bij plaatwerk ( voordeel is dat je tijdens het lijmen wat speelruimte hebt ). Ook het bedieningsgemak van een lamellomachine en de prijs zijn zeer gunstig.

Een domino machine ( van Festool ) is eigenlijk ontworpen als vervanger van de pen en gat verbinding.

Een lamello verbinding is zeer stevig mits goede verlijming. Lamello heeft speciale lijmbussen waarmee je de ideale lijmhoeveelheid in je lamello gat kan spuiten. Wees niet bang om genoeg lijm te gebruiken.

Als ik kasten vergaar in spaanderplaat belegd met HPL gebruik ik ook in combinatie met witte houtlijm ook een laklijm ( lijmt de poreuse spaanderplaat aan de niet poreuse HPL ).

Hopend je te kunnen helpen ( is men eerste keer hier ),

Bert
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Na 5 dozen lamello's ( 10000 keer frezen) en de randen van de parketvloer bijwerken, is mijn eerste Ferm opgefikt.
Heb direct een nieuwe gehaald bij de bouwmarkt in de buurt (50 euro) en kon weer verder.
Het is een ruig in elkaar gezette machine, maar na wat afstellen, opvullen en proefjes doet ie prima zijn werk.
Ik werk eigenlijk alleen met massief hout en krijg nette en stevige verbindingen, ook in kops hout en onder 45 graden.
Voor het verlijmen van panelen is het handig om met lamellen te werken, blijft alles mooi vlak totdat het paneel in de lijmpers gaat.

Totdat het schip met geld komt en dat wordt lastig met zo'n smalle sloot achter huis :) , blijf ik bij deze redelijke machine. Ik droom nog even door over een ''echte" lamello.

Kor
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb ervaring met zowel de Ferm als met een blauwe bosch lamellenfrees.
Mijn ervaring is dat de Ferm teveel speling heeft. Daardoor worden de gleuven die met de Ferm gemaakt worden iets groter dan 4 mm en daarmee is de nauwkeurigheid weg. Ik maak veel kasten van MDF en ik kreeg de hoeken gewoon niet strak genoeg. Een ander nadeel van die speling is dat je nooit de onderdelen droog in elkaar kan zetten. Het blijft niet zitten.
Kortom, ik ben blij dat ik overgestapt ben.

N.B. Als je geld over mocht hebben kun je ook investeren in een echte lamello. Daar past nl. een dikker zaagblad in en dan heb je nog veel meer verbindingsmogelijkheden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.