NIEUW: NAREX bankschaaf #3 en #4

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Net binnen gekregen 2 nieuwe schaven van Narex een #3 en #4

narex1.jpg

Ze zien er veelbelovend uit en zijn lekker licht!! ongeveer 1400 gram (#3) en 1600 gram (#4)
enige specs: ductale zool, handgreep en kikker ineen combinatie van kunstof greep en giet aluminium, dekbeitel aluminium, knop kunstof, schaafbeitel 2,2mmdik, keerbeitel 2,2mm dik.

Heb eerst de beitel van de #4 even snel geslepen en de keer beitel lichtjes gevlakt, aan de schaafzool heb ik niets gedaan is voor aller eerst vlak genoeg

narex3.jpg

De neus van de schaven zijn ongeveer anderhalve cm langer als bij een stanley schaaf erg prettig.
Je kunt heel makkelijk de schaafmond opening aanpassen zonder het beitelpakket te verwijderen een beetje ala het bedrock systeem van Bailey je hebt er geen gereedschap voor nodig.
Middenknop een slag lossen en aan het kunstof wieltje draaien en kikker en handgreep verplaatsen zich vastzetten.

narex4.jpg

Heb er even een half uurtje mee gespeeld het is wel even wennen de diepte instelling werkt precies andersom linksom dieper en rechtsom ondieper en het wieltje zit aan de bovenzijde van de handgreep wat ook even wennen is.
Ik vind het echt een geweldig nieuw? product uit Tjechie.

narex5.jpg

Vooralsnog kan ik zo snel geen negatieve punten opnoemen, misschien het lage gewicht! maar dat kan juist ook wel prettig zijn. De lage aanschafprijs kan ook als negatief ervaren worden.
En tot mijn verbazing kun je er gewoon een dikke vette beitel en keerbeitel van Anant in kwijt (4mm en 3mm) zonder je schaafmond te vijlen.
Dit betekent ook dat je er een LN, Clifton of Stanley in kan zetten zonder dat je de keerbeitel hoeft aan te passen er is blijkbaar goed over nagedacht.

narex6.jpg

Kortom een leuke schaaf voor de beginner en de prof. met een moderne vormgeving.
Zal deze schaven de komende weken nog uitgebreid gaan testen, standtijd beitel, ergonomie en gebruikers gemak en misschien gaan gebruiken als cursus schaaf de tijd zal het leren.
De schaaf is in ieder geval bijzonder makkelijk in te stellen.

narex2.jpg

Roeland
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, Narex is een leuk nieuw merk. Ik heb een lange steekbeitel en twee skews van ze en die bevallen me ook prima. Nieuw zijn ze hier en daar wat scherp op plekken waar dat niet de bedoeling is, maar met een stukje schuurpapier is dat zo verholpen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb op de houtmanifestatiedagen in het Gimborn arboretum in Doorn de dealer van Narex in NL gesproken. Het sortiment is tamelijk uitgebreid, zeker als je op de Tsjechische site kijkt.
Met name de beitels en houtsnijmessen schijnen ook erg goed te zijn. Ik denk als je rechtstreeks in Tsjechië besteld ze nog aanzienlijk goedkoper zullen zijn.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De Tsjechische prijs voor deze schaven is ongeveer 38 euro.
Heb jij ze in NL gekocht bij Meubeluniek in Meppel?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De Tsjechische prijs voor deze schaven is ongeveer 38 euro.
Heb jij ze in NL gekocht bij Meubeluniek in Meppel?
Nee ik heb ze via Ducotools gekocht de no4 voor 44 euro en de no 3 voor 42 euro.
Als jij contact gegevens hebt van de Nederlandse importeur zou ik die graag willen hebben ( voor het bestellen van grotere hoeveelheden zowel schaven en beitels voor m'n cursussen) Dan kan ik misschien wat korting krijgen.
De houtbbeitels van Narex zijn echt heel goed en hebben hele goede recensies gekregen oa in Amerika en Duitsland.
Tot voor kort was het echt bijna onmogelijk om aan deze beitels te komen.

Roeland
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zo nieuw is dat merk niet hoor, ik heb nog een Narex in mijn bezit die gemaakt is in Tsjechoslowakije, en da's reeds gesplitst in 1993 dacht ik...

De schaaf zat eens in een gereedschapskoffer die ik ooit aankocht, heb ze eigenlijk nooit gebruikt. Is inderdaad redelijk licht.
Ik ben heel tevreden van m'n ouwe stanley's, daar blijf ik dan ook mee schaven ;-).

Wel leuk om te zien dat het merk blijkbaar toch niet zo slecht is!
Succes ermee!
Steven
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb een setje korte beitels van Narex. Beitels waren nou niet bepaald scherp te noemen en de achterkanten waren niet echt vlak. Na dit verholpen te hebben vind ik het prima beitels en zeer zeker hun geld waard.
Maar ik moet zeggen dat ik de bovenstaande schaven wel zo lelijk vind dat ik er met een grote boog om heen zou lopen,ongeacht de kwaliteit :rolleyes:
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Narex is onderdeel van TTS Tooltechnic.
Die kennen de meesten wel van Festool, Protool, Tanos en Schneider.
Kijk maar op: http://narex.cz/web/staticPages/About-Narex.aspx
Wel even vertalen met Google Translate of de Tsjechische taal leren.
Narex verkoopt alleen "goedkoop ogende" elektrische gereedschappen en dezelfde Protool modellen in andere kleurstelling.

Volgens de website gaan enkele van de Protool producten die niet worden omgekleurd naar Festool, zoals boormachines en haakse slijpers, dus naar Narex.

Op de volgende site staan alle producten van Narex vermeld, ook de handgereedschappen.
http://narex.eu/
 
Laatst bewerkt:

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Wel leuk om te zien dat het merk blijkbaar toch niet zo slecht is!
Succes ermee!
Steven
Ik kijk er al naar uit om ze te testen. Moest deze week naar Parijs voor het werk dus langskomen zal pas volgende week kunnen...
Vorige week een Stanley Handyman vastgehad. Pfffft wat is dat voor prul, de eigenares die nog nooit geschaafd had was danig onder de indruk van het verschil met mijn oude 4.5 en ging proberen de schaaf terug in te ruilen. Ongelooflijk dat ze zoiets in een professionele winkel durven te verkopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Donald heb je in zon professionele winkel wel eens gevraagd of ze ooit met een handschaaf hebben geschaafd?. Ik druf te wedden dat ze bijna nooit schaven. Ze weten niet van het verschil tussen een goed afgestelde schaaf en een nieuwe.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Donald heb je in zon professionele winkel wel eens gevraagd of ze ooit met een handschaaf hebben geschaafd?. Ik druf te wedden dat ze bijna nooit schaven. Ze weten niet van het verschil tussen een goed afgestelde schaaf en een nieuwe.

Dat zal inderdaad zo zijn. In een ver verleden hadden ze wel Nooitgedacht maar denk niet dat ze die zelf gebruikten. Als ik het goed heb heeft Stanley 3 reeksen Handyman, Bailey en Sweetheart... Ze hebben ook geen groene Bosch (zeker niet zo slecht als de Handyman) vandaar vind ik het vreemd dat ze dan ook geen Bailey of Sweetheart aanbieden. Ik zal hen eens wijzen op Narex lijkt me een mooie aanvulling ipv de eeuwige Stanley; in België is de keuze aan schaven en beitels bedroevend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.