Teakhouten voordeur opdikken.

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Voor ik een origineel oude houten teak deur aan gort ga helpen, zou ik graag eventuele tips en adviezen van jullie hebben.

Ik heb in mijn jaren dertig huis nog de originel teak houten voordeur. Deze heeft afgelopen zomer een behandeling gekregen aan de buitenkant. De schilder heeft dit klusje aan zijn broer gegeven. Broertje lief is restarateur van Riva boten en zijn kennis was te zien. De voordeur was veel lak kwijt en grijs geworden. Ook uiteraard gaatjes door de vorige naambordjes etc. De deur is door hem schitterend egaal kaal gehaald. Echt ALLE oude lak is verwijderd, gaatjes met het correcte hout dmv proppen/propjes weer mooi gemaakt.

buitenkant is dus klaar... Nu de binnenkant.

Dikte van de deur is 3,3-3,5 cm. Dit wil ik opdikken naar 4 cm. De reden hiervoor is dat zoals zoveel deuren, ook deze naast de stijlen en de 2 stokken, gewoon paneeltjes heeft die een stuk dunner zijn.

In de winter levert deze deur dus een behoorlijke koude in de hal op. Tochtstrips zijn niet toereikend om dit op te vangen.

Mijn idee is om er een plaat tegen aan te zetten. Deze plaat is watervast verlijmd en aan de zichtkant voorzien van teak fineer. Om de randen van het plaatmateriaal onzichtbaar te maken word er in verstek een teakhouten lijstjes om heen gezet die de exacte maat van de deur zal aanhouden.

Mijn vraagtekens en onzekerheid zit 'm in de bevestiging op de teakhouten deur...

In de winter, als het echt koud is en de wind staat erop heb ik het al vaker meegemaakt dat er op de panelen condens aan de binnenkant staat.

Als ik nu de plaat volledig op de deur verlijm krijg ik dus pockets op de plekken waar er panelen zitten. Immers, ik lijm het vast op de stijlen en dorpels rondom en aan de 2 stokken in het midden.
Loop ik dan het risico op rot als er in die pockets condens ontstaat, of ontstaat er dan geen condens meer ?

Dan het verlijmen... Is zo'n verlijmde plaat van 5-6 mm in staat om een deur van 3,5 cm krom te doen maken ? De deur werkt altijd iets. In het ene seizoen merk je dat de deur wat strakker in het kozijn zit..

Alternatief van volledig verlijmen zou zijn om het te schroeven en dan aan de slotzijde geen slobgaatjes te gebruiken en bij de overige schroefgaten wel.

Tijdens het zoeken op het web naar een oplossing word je 2 kanten op gegooid. Er zijn er die zeggen dat je door verlijmen de lucht achter de panelen oplsluit en er daardoor geen condens zal zijn. ALS er echter toch luchtgangen zijn zal er wel condens blijven komen en kan er rot optreden. Dat zou dan bij schroeven het geval zijn.

Ga ik echter lijmen dan word ook weer aangegeven dat die dunne plaat de deur krom zal laten gaan...


Weet iemand misschien wat nu de beste oplossing is ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.