Gemoesterd esdoorn dressoir

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Goed, ik zat dus een héle tijd geleden met een idee in mijn hoofd te borrelen om mijn bureau de deur uit te doen en er een dressoir voor in de plaats te maken. Dit ontwerp spookte denk ik zo een 6 maanden in mijn hoofd en nadat ik hem met mijn basic (maar net genoeg om een aantal rechte lijnen te tekenen) Autocad skills getekend had nog maar eens over nagedacht. Niet veel later (op 24 januari 2012 om precies te zijn) kreeg ik van Rick een mail met een paar foto's van een paar stukken palissander toegestuurd. Ik wou het dressoir van MDF maken en op een paar plekken als een soort tegel 4 a 5 mm palissander in verlijmen. Ik vond het een brilliant idee en Rick heeft het opgestuurd. Niet veel later gingen ze op werk het fineer opruimen, alles wat we niet meer gebruikte kon dr tussenuit gevist worden voor de liefhebber en de rest ging naar chool. Dus change of plans. Er lag genoeg gemoesterd esdoorn fineer om de vloer van een kamer dicht te leggen en ik mocht het hebben. Toevallig lag er ook een dekplaat van zwart spaanplaat (wat mooi uit kwam omdat ik de kast uit verschillende delen (ivm eerste verdieping) heb gemaakt en dus maar een kant van de plaat nodig heb). De keuze was opnieuw gemaakt, het geheel ging niet van MDF en palissander gemaakt worden maar van gefineerd, gemoesterd esdoorn en spaanplaat. Meteen een uitdaging; het fineren dat heb ik nog nooit zelf gedaan.Er zouden acht (zes grote en twee kleine) laden in komen en twee deurtjes. Ik heb gekozen voor de Blum Aventos als ladegeleider.

Er kwam tevens ook een tv lift in. De kast is eigenlijk om de lift heen gebouwd, dat hindert niet soms is het de lade kleiner maken ipv een kleinere tv te nemen. Om geld uit te sparen heb de tv lift zelf gemaakt. Doordat het bouwen van de lift niet geheel wou vlotten (elektrische gedeelte heeft een kameraad gedaan) is het beginnen aan de bouw van het dressoir ook wat uitgesteld geweest. Immers, de lift zou de hoofdlijn worden, wat als mijn plan niet werkte? In feite is het gewoon een ladebak die verticaal opengaat en onderin zit een motor die weer via 2 katrollen 2 kabels opheist (snap je het nog).
SAM_2120.jpg
Het casco van de lift met de tv er al in, elektra moet nog geplaatst worden (hier heb ik helaas geen foto van en even de kast naar voor halen is geen plezier :e) Uiteindelijk blijkt dat de motor voor de lift niet sterk genoeg is.... en dit ga ik niet meer veranderen. Hij hijst hem wel naar boven, hij moet alleen bovenaan even vast gehouden worden anders zakt hij weer naar beneden. Scheelt wel dat de lift meer boven staat dan beneden;). De lift wordt in werking gesteld door op de deksel te drukken.

Toen ik het gevoel had dat de lift ging werken alvast begonnen met de bouw van het dressoir. De plinten zijn stroken van 50 hoog die onder het de kasten zijn geschroefd toen alle kasten gekoppeld zijn heb ik er een voorzetplint voor gemaakt.
20120922_124756.jpg
Kasten in elkaar gelameld en geschroefd. De laden delen hebben omdat ik daar een stekker doos geschroefd heb voor de tv etc. Bovendien, eens gekoppeld zijn ze weer haaks dankzij het het middelste kastje en topblad (wat er nog niet opligt).

20121027_111943.jpg
20121103_140644.jpg
Jep de voorkant van de lade loopt schuin weg.

20121103_140653.jpg


Toen de boel gefineerd, we hadden geen fineer lijmer dus ik heb de delen met plakband gekoppeld en onder de pers gedaan. Niet heel slim, er moest wel wat geschuurd worden om de afdrukken van het plakband eruit te halen. Een leermoment.
20121201_094844.jpg
20121215_080920.jpg

Eens alles afgekant, wat een redelijke klus was bij de laden ivm de schuine kanten, was het een en ander gemonteerd en het was al een redelijk dressoir te noemen al zeg ik het zelf.
20130119_145131.jpg

Toen het blad gemaakt en deze erop gelegd. Hierbij zat een ontwerpfoutje. In eerste instantie zou de tussenmaat van het blad 100 worden echter toen ik dit zo had gemaakt en erop had gelegd was het geen porum om aan te zien en leken het blad en de kasten 2 aparte delen. Dus de tussenmaat van het blad teruggebracht naar 60 hoog. De laden/bakjes die in het blad zouden komen zou ik nu niet met blum geleiders (push to open) maken maar gewone bakjes die over het onderblad schuiven. Aan de voorkant zijn deze bakjes 42 hoog zodat ik nog met mijn vingers ertussen kan om ze naar voren te trekken. Aan de achterkant zijn ze 59 hoog zodat ze er niet uitkieperen als ik ze opentrek en gaan 'hangen'

Hier is het blad nog 100 hoog, zoals je ziet kloppen de verhoudingen niet.
20130126_135847.jpg
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
In het bovenste blad moest een uitsparing komen voor de lift. Op de CNC hebben we niet een frees die zo smal en ook zo lang was om het in een keer te frezen. Dus deze afgetekend, met de deco uitgezaagd en toen netjes recht gefreesd en gezaagd. Vervolgens de binnenkant en buitenkant van de klep afgeplakt. De klep loopt nu met structuur door en is rondom 2mm smaller dan de uitsparing.

20130223_095608.jpg
20130223_091345.jpg


Het complete geheel;
20130309_110510.jpg
20130309_110628.jpg

Nu is het tijd om alles uit elkaar te halen en af te werken. Om de plakband strepen eruit te halen is alles eerst met de langeband schuurmachine. Dit is zeer zeker geen fijn gevoel als je weet dat het fineer maar 0,7 dik is, gelukkig nergens door heengegaan en het zweet is in het doucheputje weggespoeld. Daarna nog met een schijfschuurmachine tot 220 opgeschuurd. Gedurende het bouwproces twijfelde ik eraan of het esdoorn niet te druk zou zijn dus had ik nog wat geexperimenteerd met restanten beits die er stonden, dit zonder resultaat. De blanke variant bleef het beste. Het is afgewerkt met een matte Osmo olie. Alle laden en bakjes zijn zwart gespoten.

Thuis had ik de kasten al opgebouwd, het fineer moest nog afgewerkt worden.
20130413_155633.jpg
20130420_151751.jpg
Afmonteren!


20130420_154848.jpg
20130420_154923.jpg
Af!

De ruimte tussen de twee bakjes is trouwens voor een mediaspeler oid. Ik heb echter laatst alleen een Playstation 3 (GTAV komt morgen uit!) gekocht (en die past er niet tussen omdat cd input aan de bovenkant zit en niet aan de voorkant waar ik wel vanuit ging). De ps3 staat in de kast, ik ga er nog een zelfde zwarte stijl bakje tussen maken om het gat op te vullen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mag ik nog toevoegen: En mooi relativerend qua stijl. Prettig om te lezen.
Ik vond het zelfs spannend worden, toen je dat mooie fineer zwaar begon te schuren :)

Met vr. groet,
klaas0639

PS
Heb je nog overwogen het takeltje uit te breiden zodat je motortje het wel aan kon?
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Bedankt voor de reacties.
Ja zijn meerdere dingen die ik kan doen. Kan ook gewoon een sterkere motor nemen. Echter back to the drawingboards betekend kast verplaatsen (en op het vloerbedekking weegt dat nogal wat) blad eraf halen en t frame losschroeven. Maar ik ben er al te lang bezig meegeweest om er nog van alles aan te doen Ik vind het wel best zo. Op naar de volgende kast; een buffet achtige kast met een wat klassiekere stijl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.