Aanschaf vandikte/schaafbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu het langzamerhand vorm begint te krijgen dat de zolder omgebouwd wordt tot men's cave wil ik ook graag een vandikte/schaafbank aanschaffen.

Daar heb ik 2 vragen over/

1. Een lintzaag heb ik al gekocht, is een schaafbank/vandikte bank dat nodig/handig ?
2. Ik zoek een combibank die niet TE groot is, het maatje van de combibank van forummer peerschoen vindt ik wel erg fraai
Nu lees ik in de reacties dat de kwaliteit discutabel is.
Nu vaar ik daar niet blind op, maar als ik nu de open vraag stel hier: wat is nu een goede/compacte vandikte/vlakbank ? wat zouden jullie dan adviseren
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb zon ding van dikte gaat redelijk maar vlakken kan niet met de geleverde geleider.deze is niet goed te stellen Kijk Eens voor een goede tweedehands. Inca is een mogelijkheid voor een kleintje..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
iemand bekend met deze bank (en de kwaliteit)

vandiktebank_HC_260_C_2_2_WNB.jpg


Hij wordt ook aangeboden onder de naam/merk Electra Beckum, dat is volgens mij dezelfde of vergis ik mij ?
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Dat laatste klopt, ik heb er onlangs een gekocht, van Elektra Beckum. De meningen op het forum zijn niet zo positief, ik ben nog bezig de machine bruikbaar te maken, andere keerbeitels en de messen slijpen. Het vlakbank gedeelte geloof ik wel, de aanslag is wat bijzonder, bij het aandraaien veranderd de hoek, maar met een blokhaak erbij is dat op te lossen. Binnenkort zal ik de machine meer moeten gebruiken, en dan zal ik laten weten wat ik van de machine vind.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm, dat klinkt niet echt als iets voor mij, dit omdat het werken met een dergelijke machine (nog) nieuw voor me is en ik zulke details dus waarschijnlijk over het hoofd zou zien.

Iemand bekend met deze (de walt)

$T2eC16NHJF4FFkt8RW8JBR8gZVE8Bw~~60_84.JPG


[h=2]DeWalt vlak- vandiktebank D273[/h]
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Het ligt er een beetje aan, als je "productie wilt draaien" dan zou ik een machine nemen die "perfect" is. Als het als hobby is, en je wilt met niet al te veel geld een redelijke machine aanschaffen en wilt je een beetje verdiepen in hoe hij werkt, en hoe je om de problemen heen moet werken (elke machine heeft dat natuurlijk) dan kan je dus met een goedkopere machine uit te voeten. Soms is het irritant en wil je gewoon dat een machine z'n werk doet (zaagtafel, schuurmachine). Maar het komt er vaak op neer dat een machine niet perfect is en je de gebreken moet corrigeren. Mijn EB HC260 is wel van 1993 ofzo trouwens, misschien met een schoonmaakbeurt dat het euvel opgelost is. Voordeel van de HC 260 is dat hij veel 2de hands te krijgen is (rond de 250-350 euro?), en nog steeds gemaakt wordt, dus onderdelen zijn nog te krijgen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is zeker niet voor produktie, maar ik ben wel van het type dat ik op andere dingen liever wat minder uitgeef om een goed stuk gereedschap te hebben, ik ga er van uit dat je er dan toch heel lang plezier van heb.
Duidelijk vwb. HC260

dus ik wel wat goeds hebben
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik denk niet dat je de HC 260 direct af moet schrijven. ( zie bijv http://www.ukworkshop.co.uk/forums/metabo-hc260-v-dewalt-27300-planer-thicknessers-t48284.html ). Ik denk dat je voor een machine met een nieuwprijs van rond de 1000 euro niet moet verwachten dat het een perfecte machine is. Ik heb ook veel gezocht naar "reviews" over vlakvandiktebanken, en je komt bij elke machine hetzelfde tegen:
1)Tafels staan niet in het zelfde vlak, en geen schroeven om dit in te stellen.
2)Tafel vandiktebank niet parallel aan de messen.
3) Aanslag niet stabiel
Punt 1 was niet op te lossen bij m'n mafell ad 160, en volgens mij ook niet bij de Woodstar PT85. Hier een afbeelding met van mafell:
http://katalog.mafell.de/media/Explosionszeichnungen/070017a1.gif
De voor en achterkant bestaan uit plaatstaal (# 8 en 70), met daarin gaten en daardoor schroeven (79 & 82) die de uitvoertafel (12) op z'n plek houden. Mijn uitvoertafel hangt door, ik vermoed dat het plaatstaal wat is doorgezakt of het is een maandagochtendmodel (TM). Het probleem is dat dit erg lastig is te corrigeren, dan zou je de gaten uit moeten boren en hopen dat het het zo wat te corrigeren is. De Woodstar ziet er aan de achterkant het zelfde uit, dus ik vermoed dat die het zelfde probleem kan hebben:
http://image.nettix.fi/extra/itemim...-woodstar-pt85-1141887_b_f01d72c3d1054e36.jpg
Bij de HC 260, ligt de tafel op de voor en achterkant:
http://www.kruis.nl/onderdelen/teke...lektrabeckum&tekening=011302602210_1019209_01
Ik ben er zelf nog niet mee bezig geweest, hoewel ikgeen stelschroeven kon vinden, verwacht ik dat dit bij te stellen is door vulplaatjes/alutape.
2) Op dit forum vaker langs geweest, de hoogte is een beetje te corrigeren door de spindels los te koppelen van de ketting. Is dit niet genoeg dan zou je altijd nog een plak op de tafel kunnen leggen en deze parallel krijgen met de messen door deze aan de onderkant op te vullen met vulplaatjes.
3) Een haaks stuk hout op de uitvoertafel klemmen (beetje kip/ei probleem :p)
Misschien was ik te negatief/realistisch over de HC 260, maar bij elk alternatief (Kity, Axminster) in deze prijsrange lees ik dat mensen over dezelfde dingen klagen. Het verschil zit hem erin of de problemen (makkelijk) te corrigeren zijn, wat ik bij de mafell dus niet het geval vond.
Nadeel van de HC 260 is dat om de vandiktebank te gebruiken de uitvoertafel los gehaald wordt, en hoe precies hij weer op z'n plek komt als je hem terug zet....?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maarten, bedankt voor je uitvoerige reactie, zo te lezen hebben ze allemaal wel wat :)
Wat zou wel een goede tafel zijn even het budget buiten beschouwing gelaten (ok, het moet niet té gek worden)

Ik heb geen ervaring met een vlakbank, wel (een beetje) met een vandiktebank
Op basis van wat ik wel/niet weet denk ik dat ik toch wel waarde hecht aan een redelijke/degelijke vandiktebank

Bij een maatje hebben we met zo een bankje notenhout bewerkt en ik moet zeggen dat het er heel aardig uitkwam
35404e7f95a66cebc77c19d1366d04d6.jpg


Ik weet niet deze kwaliteit zich verhoudt tot andere machines.

Wat ik wel belangrijk vindt is dat de machine toch redelijk compact moet zijn.

Een machine als de onderstaande is erg fraai (even de kwaliteit buiten beschouwing gelaten) maar veel te groot

hqdefault.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Even een schopje omhoog:

Wat zou wel een goede tafel zijn even het budget buiten beschouwing gelaten (ok, het moet niet té gek worden)

Ik heb geen ervaring met een vlakbank, wel (een beetje) met een vandiktebank
Op basis van wat ik wel/niet weet denk ik dat ik toch wel waarde hecht aan een redelijke/degelijke vandiktebank

Ik zoek dus tips, adviezen, ervaringen...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Inca heeft prima vlakbankjes gemaakt in de afmeting en het segment wat jij zoekt. Er staat er nu eentje op marktplaats. Aangevuld met een losse van dikte bank zoals de De Walt die je laat zien heb je een mooi setje. Voordeel is ook dat je veel minder hoeft om te bouwen dan een combinatiemachine. Dat is best prettig.

Of je gaat voor een compacte combinatiemachine zoals de Kity bestcombi 2000. Dan heb je dus ook direct een zaagtafel en frees. Maar geen idee of dat naar zolder te krijgen is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker mooi zo een kity, maar die is te groot om 2 trappen omhoog te sjouwen, afgezien van het feit dat dit niet door het trapgat past.

Moet ik hier uit concluderen dat er aan de ene kant wel combinbankjes zijn (bijv. de HC 260) maar elke van die soort wel een gebrek heeft en aan de andere kant alleen de betere banken gelijk van het maatje 'jeetjewatisdiegroot' zijn ?

overigens beschik niet over krachtstroom
 
Laatst bewerkt:

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik denk dat een kity ook niet de heilige graal is. Op dit forum is iedereen er vrij positief over, op engelse fora iets kritischer. Ik zou voor een Scheppach HM2 of hc 260 gaan. Die zijn vaak te vinden via marktplaats, en als je weet wat er niet aan bevalt kan je deze redelijk makkelijk weer verkopen. Als ik de 14cm dikte genoeg vond was ik voor de HM2 gegaan aangezien daar uitbreidingen op passen. Voor de hc 260 of hm2 zijn denk ik (in nederland) makkelijker onderdelen te krijgen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Sam,
weet je toevallig een type/model nummer

@Maarten,
dat is dan ook wel weer goed om te weten, ik hou hem voorlopig toch nog even op de lijst :)
Ik denk zeker dat 14cm ruim voldoende is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Even een wat ouder draadje onder het zaagsel vandaan halen.
Tijdens dit topic kreeg ik een beetje het gevoel dat voor een bedrag dat niet boven de 1000 euro uitkomt een combi machine eigenlijk geen goed idee is omdat elke machine wel een probleemp(je) met zich meedraagt (misschien is dit een beetje zwart/wit genomen)

daar ik niet bekend ben met een vlakbank en een klein beetje met een vandiktebank vindt ik het moeilijk om nou te bepalen wat wel of juist niet

optie is 2 apparte machines, betrouwbaarder en wel voor het max budget te doen ?! maar kost (veel) meer ruimte...
Of genoegen nemen met de nukken die een combimachine met zich meebrengt.

De vraag is, wat zal ik vaker gaan gebruiken, vlakbank of vandikte bank
Domme vragen bestaan niet (alhoewel ;)) dus bij deze: wat is nou het (grote) verschil tussen een vandikte en een vlakbank ??

Terzijde nog even een linkje, iemand bekend met deze machine: http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyN...2v/$T2eC16RHJGMFFpsDRwUpBSTt2us1cg~~60_85.JPG
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Met een vlakbank kun je (ruw/sheluw/hol/bol/etc) hout vlak maken aan 2 kanten, waarna je de andere kanten vlak en op dikte kunt maken met de vandiktebank
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dus kort genomen als ik voornamelijk rechte latten wil maken dan ben ik het best toe met een vandikte bank ?!

niemand bekend met de DeWalt van de foto ???


$T2eC16RHJGMFFpsDRwUpBSTt2us1cg~~60_85.JPG
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb een zelfde zoektocht doorgemaakt als jij (niet te groot maar wel betrouwbaar). Ik ben redelijk kritisch als het om kwaliteit gaat en ik ben ook uiteindelijk bij een Inca uitgekomen. Door omstandigheden heb ik 'm nog niet vaak gebruikt, ik moet 'm nog reviseren. Maar wat ik gebruikt heb doet het prima (vlakbank).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.