Mijn nieuwe vlak-vandikte-bank :)

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Mijn nieuwe aanwinst
DSC_0777.jpg
Woodstar PT85

Eerst ff snel wat geprobeerd met de messen die er op zaten, maar daar zaten happen in.... :mad:
Met nieuwe messen...... zo glad als babybilletjes :eek: Nu nog ff oefenen hoe het allemaal werkt, en een stof cycloon bouwen

Iemand tips waar (en of) ik die messen kan laten slijpen?? (hand beitels lukt me wel, maar messen van 20cm ga ik voorlopig niet eens aan beginnen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Fraai, mooi compact !
Zoiets wil ik ook nog eens aanschaffen.
Weet je iets over de kwaliteit (heb net de nieuwprijs bekeken en dat valt me 200% mee)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Volgens mij zitten er dunne hm messen.
Weggooi en of ze te stellen zijn is maar de vraag. Ik heb er vroeger een paar vanverkocht. Het haaks stellen van de geleider kregen we bijna niet voorelkaar.sucses ermee.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik raad aan dit door te nemen: http://www.idostuff.co.uk/sections/DIY/Woodstar Planer Thicknesser Review.html
Veel van het commentaar komt overeen met mijn mafell ad 160, de machines lijken heel erg op elkaar. Ik vond de geleider/aanslag onbruikbaar, dus de tip van het filmpje om een haaks stuk hout te gebruiken als geleider lijkt me een goede tip (wel wat kaarsvet op doen). Ik heb uiteindelijk een elektra beckum (nu metabo) HC 260 gekocht, daarvan is de vlakbank een stuk bruikbaarder (maar ben er nog mee bezig). De mafell wil ik blijven gebruiken als vandikte bank. Of je de messen professioneel kan laten slijpen hangt er volgens mij van af of ze "disposable" zijn, volgens mij herkenbaar aan de (meestal) 2 gaatjes, en de dikte (1~mm tegenover ~3mm voor herslijpbaar). Het is echter wel zelf te slijpen/wetten. Google maar eens op "sharpening disposable planer knifes", de meeste mensen gebruiken een hulpstuk om het dan mbv de scary sharp (schuurpapier op glasplaat) te slijpen/wetten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is een mooie machine! Ik heb nu al zes jaar een soortgelijk exemplaar van Herman Buitelaar in mijn werkplaats staan en heb tot nu toe alles maar dan ook alles wat ooit in mijn werkplaats machinaal geschaafd is mee geschaafd. Ik ben er altijd erg blij mee geweest en ik kon en kan het ook nooit goed hebben als mensen deze machientjes direct wegzetten als waardeloos, speelgoed of dergelijke fraaie benamingen! ;-) Beetje kort door de bocht gezegd ;-) Ik heb er destijds direct een tweede set beitels bij gekocht zodat ik altijd een scherp stel bij de hand had. Slijpen laat ik altijd doen bij het eerder genoemde EOGS in IJsselmuiden. Afhankelijk hoe groot de happen zijn zou ik je zeker aanraden om ze te laten slijpen, werkt perfect! Zeker niet weggooien! Volgens mij koste het ongeveer €5 per stel of per mes, dat ben ik ff kwijt. Mijn eerste set beitels is nu net zover opgeslepen dat ze onbruikbaar zijn geworden. Ik vind het een prachtmachine voor dat geld.

UIteraard zitten er ook mindere kanten aan. Hij is niet erg accuraat wat betref haaksheid of dikte. Tevens gaat ie na een paar jaar ook wel een beetje rammelen en zul je af en toe alles eens flink bij moeten stellen. Maar voor dit geld kun je ook geen exacte wetenschap verwachten vind ik zelf ;-). Bijkomend voordeel is dat de machine zo simpel gebouwd is dat je er lekker zelf aan kunt sleutelen! ;-)
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Over kwaliteit weet ik nog niks, maar denk dat mijn geduld (of juist het gebrek aan) vaak voor slechtere kwaliteit zorgt.
Maar om mee te beginnen meer dan voldoende.
En wat ik er voor betaald heb durf ik haast niet te vertellen (het waren maar net 3 cijfers en gebruik was niet te zien....)

Zo dun zijn de messen niet, dus ik laat ze wel slijpen, naar zoek nog wel ff een zuidelijker adresje.
Ik zal de link eens doorlezen! Thanx

:cool:
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Uiteraardzitten er ook mindere kanten aan. Hij is niet erg accuraat wat betref haaksheid of dikte.

De vandikte bank instelling moet je, het blad, altijd van onder naar boven instellen. Het blad ligt daardoor in de spindels. Als je het blad naar beneden draait zou het theoretisch zweven in de draad van de spindels. Dat levert door trilling ook bij duurdere machines millimeters verschil op.
Als je te ver na boven hebt gedraaid, onthou dan de stand van de slinger. Draai vijf hele slagen naar beneden en vier en een halve naar boven. Ligt een beetje per machine hoeveel mm een slag is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.