Balken voor vliering/opslag in de nok van het dak.

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo medehoutmensen,

De situatie is als volgt:

Vliering.jpg

In de nok van het dak komt dus een kleine vliering c.q. opslagruimte. Omdat de ruimte zeer beperkt is wil ik de hoogte van de draagbalken zoveel mogelijk beperken. Daarom is het plan om bankirai als materiaal te gebruiken ipv. vuren. (Sterkteklasse D50 ipv. C18)

Zou een sectie van 45x68 volstaan in deze situatie of toch beter 45x90. Meer ruimte dan 100mm in de hoogte is er sowieso niet vanwege bestaande isolatiewand tussen kepers met gipsplaten erover.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? alle advies is welkom, b.v.d.

Groet, David
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo David
In mijn eerste huis heb ik bovenstaande nok ook zelf uitgevoerd. Ik heb het toen met vuren uitgevoerd gewoon 3x2 tjes op 30 cm uit elkaar Erop dik spaanplaat van 18 mm..... ( ja ik wist ook niet beter ) Ik had er geen zwaar spullen op liggen. Ik denk 750 kg totaal. In de 10 jaar dat ik er woonde gaf het geen krimp..
HG Hugo
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat de gordingen niet meer uitsteken, betekent niet dat er geen grotere balken inkunnen. Hou je er rekening mee dat de gordingen ook het gewicht aan moeten kunnen? Die zijn zelden overgedimensioneerd.

Waar zijn die kepers voor? Geplaatst tijdens het isoleren? Je krijgt zo een (vreemde) combinatie tussen een sporen- en gordingkap.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb het toen met vuren uitgevoerd gewoon 3x2 tjes op 30 cm uit elkaar
HG Hugo

Hallo Hugo, wat zijn 3x2 tjes? 50x100mm?

Hou je er rekening mee dat de gordingen ook het gewicht aan moeten kunnen? Die zijn zelden overgedimensioneerd.

Ik heb het ea nagevraagd en het wordt inderdaad afgeraden om teveel extra gewicht aan de gordingen te hangen. Er zit ook al isolatie, kepers, raggels, en stucplaat tussen.

Dus het plan is nu om de vliering tussen de buitenmuur en de driehoek/draagconstructie te maken met balksteunen. Overspanning is nu 2,3 meter dus balken van 100 of 120mm hoog.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo David
Ik bedoel balken met de kopmaat 70 x44 mm. Voor tuinkussen,koffers en losse spullen zijn ze sterk genoeg. Hoe zie jouw nieuwe plan (tekening ?? er nu uit ??)
hg Hugo
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb ook in ons eerste huis zo'n vliering gemaakt. In het midden een tweedelig naar beneden scharnierend luik, en op balken die ik oplegde op de gordingen. Die balken waren net zo hoog als de gordingen, dus aan het eind heb ik er een asymetrische punt aan gemaakt. Ik zorgde dat het oplegpunt vooral goed steunde op het punt waar het dakbeschot aan de gording vast zat, zodat er zo min mogelijk torderende krachten op de gordingen kwamen. Op 1/3 en 2/3 van de lengte van de vliering heb ik nog de bovenste gordingen via een balk een extra steun op de onderste gording gegeven. Zo heb ik dat vlieringkje aardig kunnen volstouwen met verhuisboxen en bananendozen, waarvan ettelijke met boeken.

Groet, Karel.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Officieel mag het dus niet tussen de gordingen worden bevestigd ivm. extra gewicht.

Het idee was om een randbalk aan de buitenmuur te bevestigen met chemisch ankers, hierop balkdragers waar vervolgens de balkenlaag van de vliering op rust. Echter we zijn er achter gekomen dat de buitenmuur niet van beton is maar van metselwerk/bakstenen. Toegestane afschuifkracht per anker is maar 70 kg. in baksteen itt. 800 kg. in beton. Dus dit gaat hem ook niet worden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En wat als je de randbalk ondersteunt met twee balken naar de vloer, en zo de draagkracht naar de vloer overbrengt? Eventueel kan je die balken verstoppen achter een gipsplaat wandje, of je maakt ze wat dieper en maakt ertussen en naar weerszijden wat (boeken)plankjes aan?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Baksteen kan veel hebben hoor. Gewoon wat meer ankers plaatsen, of een grotere afmeting (als dat past).

Plaats eens een schets of foto van hoe het moet worden. Wat zijn de overspanningen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.