plexi, axcryl of glas?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Niet echt hout, maar het is voor een meubel.
Ik ben een kassa/toonbank aan het maken waarin vooraan een venster is van ongeveer 2150x500mm en bovenaan twee vensters van 500x700.

De klant sprak over acryl platen omdat dat doorzichtiger is dan plexi en ook steviger, maar ik ben bij de handel geweest en daar is acryl enkel op bestelling.
Maar volgens hen is dat hiervoor niet echt geschikt omdat er op acryl ook snel krassen komen. het is een gewone DHZ zaak die geen werkelijke ervaring hebben met acryl volgens mij.
Acryl en plexi zijn even duur ongeveer, maar echt glas is nog altijd goedkoper.

Iemand advies? beter voor glas gaan?

Timothy
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Als het een kassa/toonbank wordt dan moet je daar volgens mij speciaal glas inzetten wil je niet de kortste keren met de scherven zitten, of je moet er vanuit gaan dat scherven geluk brengen.
Ik denk dat het geharde glas ook niet goedkoop is, persoonlijk vind ik glas veel mooier dan kunststof.

Mvg.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Omdat het in een gebruiks object zit gebruik je gehard glas. Omdat het zo helder mogelijk moet kan je kiezen voor optic white/extra helder. even vragen bij de glas handel.

Hou wel rekening met een lange levertijd (min 3 weken)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Beslist geen kunststof nemen was mijn eerste reactie maar gehard glas. Plastic krast. Maar toen dacht ik aan de kunsstof brilleglazen die het toch vele jaren uithouden (OK, daar zitten niet honderden mensen aan te potelen :)) en niet een veilgheidsrisico hebben. Waar zijn die van gemaakt?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of de folie die je op je mobieltje plakt als bescherming tegen krassen. Zou dat in grotere formaten verkrijgbaar zijn voor op de bovenkant van de toon/kassabank? Dan kan je als er te veel krassen zijn eenvoudig (?) de folie wisselen.

Verder denk ik aan gelaagd glas, als het ook nog beveiliging tegen kapotslaan/diefstal moet bieden. Er zijn glassoorten waar je met een hamer onmogelijk door komt. Zoiets heb ik in mijn voordeur zitten. En op mijn werk zit er zo'n folie op de ramen van de portacabins waar we tijdelijk in zitten. Komt een inbreker niet doorheen.

Groet, Karel
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Voor gebruik in een winkel zou ik zeker veiligheidsglas gebruiken.
Kunststof wordt dof, smoezelig, verkleurt en gaat krassen. Glas daarentegen is stabiel en heel onderhoudsvriendelijk, Helaas is normaal glas levensgevaarlijk en mogelijk zelfs verboden. Boze klanten zijn al lastig genoeg zonder dat ze over de toonbank staan leeg te bloeden. Hetzelfde geldt voor personeel dat struikelt en door de toonbank valt. De zaak zit onder het bloed en je opdrachtgever moet op zoek naar een vervanger. Daar wordt hij niet vrolijk van. Hij kan zelfs besluiten dat jij , als leverancier van winkelmeubels, beter had moeten weten...

Als je even op glasstore.nl kijkt kun je heel snel bereken wat het voor jou ongeveer gaat kosten. Volgens mij valt het best mee.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de reacties, de handel had mij inderdaad gelaagd glas aangeraden. Dat breekt niet in scherpe stukken.
Ik heb een vaste glas-leverancier daar kan dat binnen de 1-2 dagen gemaakt worden.

Anti-diefstal moet het niet echt zijn, ik heb de volledige inrichting gemaakt en de rest van de kasten zijn vooraan open. En het is niet voor luxe goederen!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Er is al veel gezegd over het gebruik van (gehard!) glas boven kunststoffen... Nog een extra argument om NIET te kiezen voor kunststof is de inwerking daarop van agressieve reinigingsmiddelen.

Ik was laatst in Barcelona in een winkel waar ze een geweldig mooie toonbank hadden gemaakt... Maar... de doorschijnende kunststof platen die waren gebruikt hadden zichtbaar geleden onder het gebruik van de dagelijkse poetsbeurten. Onregelmatige vegen van de poetsdoek maakte sommige delen dermate dof dat de sportartikelen eronder nog maar nauwelijks tot hun recht kwamen. Zo jammer !!

Succes met de afronding van je project, Tim!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Gehard glas voor gebruik en anders wat je kan doen, Polycarbonaat ipv acrylaat (plexiglas waaiboomplastic) polycarbonaat word ook wel Lexaan genoemd daar kan je een spijker door heen slaan het zal niet barsten. Voor kogelwerend glas word er een sandwich van glas polycarbonaat gebruikt.
Maar het krast alsnog... dus tja...
Voor lexaan ook op maat, http://www.bouwplastics.nl/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.