oven geleegd

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Vanavond de oven geleegd. Achter de chef kwaliteitscontrole bevinden zich de schalen van 40 cm en meer.
Er was 1 uitvaller... :)
(ik zag trouwens dat Rick ook een chef kwaliteitscontrole in vaste dienst heeft!)
20130913_203941.jpg
Ja, en toen kon ik het natuurlijk niet laten... Ik heb de saaiste essen schaal er even uitgehaald om af te werken....
20130913_221806 (1).jpg
Nou... Ik heb weer wat te doen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Toch mooi zulke schalen. Recht toe, recht aan, enkel het hout in zijn pure vorm.
Uit welk hout zijn die schalen achter de chef (rechts)?
En wat voor oven gebruik je om deze schalen te drogen?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Links achter de chef is essen, rechts achter de chef is beuk (voor de kijker voor de chef is het andersom). De oven die ik gebruik is een soort kleine kamer (ongeveer 1,5x1,5x2 meter) met een kachel en een luchtontvochtiger en veel isolatiemateriaal. Ik laat mijn schalen op de bodem altijd minder dik dan aan de rand. De rand vervormt toch het meest, de bodem bijna niet. Andersom scheurt het zeker! Verder droogt essen een stuk makkelijker dan beuk.

Deze vormen vind ik het mooist. Simpel, puur hout... De schaal op de foto heeft een kleine "undercut" gekregen waardoor de binnenrand nog scherper aftekent. Maar over vorm valt natuurlijk te twisten...
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat zijn beste stapels schalen, zeg. En dan maar 1 uitvaller; dat is een mooi percentage.
Op welke temperatuur droog je de schalen en hoe lang duurt dat ongeveer?

Trouwens; als dat de meest saaie schaal is..... Dat belooft nog wat voor de rest ;)

Grt. René
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ronald.
Op de opendag Masave hout vertelde jij dat je een droogkamer had voor de voorraad. Ik kon me het niet zo goed voorstellen. Nu ik jouw stapel zie snap ik wel een beetje waarom. Als ik snel tel een stuk of 70 stuks? Hoelang is dat in de oven en tot welke vochtigheid ga je terug?

Hartelijke groet Hugo
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De oven staat op 35 graden, misschien dat hoger beter werkt maar dan doet mijn luchtontvochtiger het niet meer... Ik ga dan in 8 weken terug tot 10 % vochtigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.