Hoe stel je een basisset handschaven samen?

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

Ik heb hier op het forum al veel bijgeleerd over handschaven!
Eerst kreeg ik enkel gehakkel en vandaag lukte het om perfecte krullen te krijgen, gewoon geweldig!!!

Ik bezit een Stanley ik denk nummer 4 of 3. Waar is deze nummer eigenlijk op gebaseerd? De lengte van de schaaf?

Nu zie ik op baptist wel leuke schaven staan. Maar ook best wel prijzig soms.
Vaak zie ik foto's van houtbewerkers met tientallen schaven. Hoe doen jullie dit:)?? Lijkt me een fortuin:))
Of is het best om dit tweedehands te zoeken? Maar eerlijk gezegd in België vind ik er toch niet geweldig veel.
Zeker niet als je grotere schaven zoekt.

Ik hoor ook termen zoals voorloper en rijschaaf. Wat is hier het verschil eigenlijk tussen?
Kun je een goede set samenstellen met een blokschaaf en bijvoorbeeld een voorloper of 1 rijschaaf? Of hebben deze elk hun eigen functie? Ik wil mijn set ook een beetje budgetvriendelijk houden.

Sorry voor de vele vragen, maar misschien kunnen jullie me verder helpen om een goede set samen te stellen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
een set koopje niet in 1 keer die verzamel je door de tijd heen
soms vraagt een bepaald project een bepaalde schaaf en dan koop je die pas .
mvg Leroy
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb je wel eens op ebay gekeken, heel veel redelijk betaalbare schaven daar, vaak wekelijks andere, let op dat je niet uit koop woede er te veel voor betaald.
Word hij te duur, lekker laten gaan, binnen een paar weken zie je wel andere voor minder hoge prijzen.

Veel van de Nederlandse en Duitse handelaren kopen hun schaven daar ook, en ik denk ook redelijk houtbewerkers hier.

Marktplaats en rommelmarkten zijn misschien ook een idee.
Niet je vrouw meenemen, want dan kom je met andere dingen thuis :)
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Zweihaak,
ja op een rommelmarkt kijk ik regelmatig eens. Maar ik zie meestal houten schaven.
Maar kan je met deze ook nog goed werken? Ik heb een houten schaaf, maar omdat deze geen keerbeitel heeft, lijkt me dit minder goed. Deze hakkelt meer.
Of ben ik hier helemaal verkeerd mee?

Groetjes
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Houten schaven zijn prima, maar hebben wel een langere leerweg. Je vind ze ook vaak in erg versleten vorm, wat het er natuurlijk niet makkelijker op maakt. Maar eenmaal opgeknapt en goed afgesteld: perfect.

Op marktplaats.nl staan ook heel veel Stanley's. Keus genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.